آرم: اینتل را جدی خواهیم گرفت

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/27
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، اینتل Intel ، آرم ARM

واحد خبر mobile.ir : افزایش میزان فروش اسمارت فون ها و تبلت ها در جهان و بالطبع کاهش علاقه مشتریان به خرید پی سی‌ها، باعث شده پردازنده های مبتنی بر معماری ARM -- که نسبت به دیگر انواع پردازنده ها مانند سری Core i شرکت اینتل، بسیار کم مصرف‌تر است -- روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و شرکت طراح معماری این سری پردازنده ها یعنی ARM Holdings نیز قدرتمند تر شود.

شرکت اینتل نیز هرچند ورود به بازار پردازنده های کم مصرف را بسیار دیر آغاز کرد، اما در چند سال گذشته تلاش هایی جهت رقابت در این عرصه انجام داد که اکثراً با شکست رو برو شده و محصولات این شرکت بسیار اندک از طرف تولید کنندگان اسمارت فون و تبلت مورد استقبال قرار گرفت.

آخرین پردازنده کم مصرف شرکت اینتل با نام Medfield نیز که مخصوصاً برای اسمارت فون ها طراحی شده بود، هرچند توانست امتیاز مناسبی در تست‌ها کسب کرده و توجه برخی از شرکت‌های تولید کننده را مانند Lenovo به خود جلب کند، اما هنوز اکثر قریب به اتفاق تولید کنندگان از پردازنده های ساخته شده با معماری ARM استفاده می‌کنند.

San Diego

اسمارت فون San Diego مجهز به پردازنده اینتل

به تازگی نیز اسمارت فونی از اپراتور Orange با نام San Diego مجهز به پردازنده اینتل عرضه شده که هرچند توانسته موفقیت اندکی بدست آورد، اما واقعیت آن است که بازار اسمارت فون ها اکنون در عصر چند هسته ای هاست و معماری ARM تقریباً بر تمام اسمارت فون های پیشرفته بازار مانند سری های iPhone و Samsung Galaxy S سایه افکنده است.

اما با تمام این ملاحظات، شرکت ARM Holdings می‌داند که اینتل رقیب بسیار جدی است و دارای سرمایه، تجربه و شرکای بسیار زیادی در بازار نوت بوک ها و پی سی هاست و به همین دلیل و در پی تلاش‌های اخیر اینتل در تولید  پردازنده های کم مصرف، این شرکت اعلام کرده که هرچند می‌داند در زمینه تولید این پردازنده ها جلوتر از اینتل است، اما اینتل را نیز دست کم نمی‌گیرد.

A5 Proccessor

پردازنده A5 اپل بر مبنای معماری ARM

در همین رابطه آقای Vincent Korstanje، یکی از مدیران بلند پایه شرکت ARM Holdings در مصاحبه ای با وب سایت Pocket-Lint می‌گوید:

« ما اینتل را خیلی جدی گرفته‌ایم ... اینتل همیشه به روشنی مشخص کرده که قصد ورود به بازار موبایل را دارد اما ما می‌بینیم که معماری ARM یک تا دو نسل جلوتر است .... و [اینتل] هرچند شرکتی جدی و قدرتمند است، اما ما در اکوسیستم ARM برتری ویژه ای داریم.»

تبلت های ویندوزی نیز هرچند در دو نوع مجهز به پردازنده ها با معماری ARM و پردازنده های Core i شرکت اینتل عرضه می‌شوند، اما احتمالاً به دلیل قیمت بسیار کمتر و مصرف برق پایین‌تر، پردازنده های مبتنی بر معماری ARM پیروز میدان خواهند بود.

Qualcomm

شرکت Qualcomm یکی از بزرگترین تولید کنندگان پردازنده بر مبنای معماری ARM

هم اکنون شرکت‌های Qualcomm ،Samsung ،Nvidia و Texas Instruments همگی پردازنده های خاص خود را با ویژگی‌های متفاوت، بر پایه معماری ARM تولید می‌کنند و شرکت ARM Holdings مطمئن است که با وجود چنین شرکایی، اینتل به سادگی نمی‌تواند به رقابت در بازار پردازنده های کم مصرف بپردازد.

منبع : Pocket-Lint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا