سهم 90 درصدی سامسونگ و اپل از سود بازار اسمارت فون ها

نمایش خبر

تاریخ : 1391/3/28
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، بلک بری BlackBerry ، سونی Sony ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir :  محبوبیت اسمارت فون ها در جهان به سرعت در حال افزایش است و در سه ماهه اول سال جاری میلادی، تعداد اسمارت فون های فروخته شده با رشد سالانه 41 درصدی، به 144.6 میلیون واحد رسیده است. اما با وجود چنین رشد قابل توجهی، بسیاری از تولید کنندگان اسمارت فون ها وضعیت مالی خوبی را تجربه نکرده و قادر نیستند سود چندانی از این بازار در حال رشد بدست آورند.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط شرکت تحقیقاتی ABI Research، سامسونگ و اپل توانسته‌اند 55 درصد از تعداد اسمارت فون های به فروش رفته و 90 درصد از سود بازار اسمارت فون ها را در نیمه اول سال جاری میلادی به خود اختصاص دهند. همچنین شرکت‌های سامسونگ و سونی نیز توانسته‌اند تعداد اسمارت فون های فروش رفته خود را در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی افزایش دهند، در حالی که شرکت‌های نوکیا و RIM -- که اسمارت فون های سری بلک‌بری را تولید می‌کند -- به ترتیب با 40 درصد و 20 درصد کاهش تعداد فروش اسمارت فون روبرو شدند.

Samsung Logo

یکی از تحلیل گران ارشد شرکت تحقیقاتی ABI Research در خصوص کاهش تعداد اسمارت فون های به فروش رفته نوکیا اذعان کرد:

« در این زمان از سال، شرکت نوکیا می‌بایستی فروش محصولات مبتنی بر ویندوز فون خود را در سال 2012 به میزان 5000 درصد افزایش دهد تا بتواند کاهش فروش اسمارت فون های مبتنی بر سیستم عامل سیمبین را جبران کند.»

فهرست مربوط به تعداد اسمارت فون های فروش رفته برخی از تولید کننده در سه ماهه اول سال 2012:

سامسونگ: 43 میلیون

اپل: 35 میلیون

نوکیا: 11.9 میلیون

ریم: 11.1 میلیون

سونی: 7 میلیون

هواوی: 6.8 میلیون

زد تی ئی: 4.9 درصد

در حال حاضر نفوذ اسمارت فون ها در آمریکای شمالی و اروپای غربی بیش از 50% است و ABI Research معتقد است که تولید کنندگان باید به دنبال بازارهای در حال رشد مانند کشور چین باشند که رشد 80 درصدی در تعداد اسمارت فون های به فروش رفته را تجربه می‌کند. البته تولید کنندگان اسمارت فون ها در این کشور باید با شرکت‌های داخلی مانند ZTE و Huawei نیز رقابت کنند چرا که این شرکت‌ها با تولید و عرضه محصولات ارزان قیمت در حال ایجاد فضای رشد اسمارت فون ها در این کشور هستند.

Nokia Headquarter

Jeff Orr یکی از مدیران ارشد ABI Research در این باره می‌گوید:

« در حالی که سهم شرکت نوکیا در بازار چین کاهش می‌یابد، رقابت به منظور پر کردن این فضای خالی، پتانسیل نابود کردن یا به موفقیت رساندن تولید کنندگانی را دارد که هم اکنون با مشکلات اقتصادی و متمایز نمودن خود در بازار دست و پنجه نرم می‌کنند.»

البته شرکت نوکیا به تازگی اعلام کرده که قصد تولید اسمارت فون های ارزان قیمت مبتنی بر ویندوز فون را داشته تا بتواند با محصولات اندرویدی کنونی رقابت کند () اما حتی اگر این شرکت بتواند با چنین استراتژی تا حدودی سهم از دست رفته خود را در بازار ها نو ظهور دوباره بدست آورد، قطعاً این شرکت در بازار کشورهای در حال توسعه با وجود محصولات بسیار پیشرفته اندرویدی و آیفون، وضعیت پیچیده تر و سخت‌تری را در پیش رو دارد.

منبع : ABI Research


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا