پیروزی گوگل بر اوراکل در دادگاه - قاضی دادگاه با یادگیری جاوا حکم به نفع گوگل صادر نمود

نمایش خبر

تاریخ : 1391/3/12
برچسب‌ها : گوگل Google ، اوراکل Oracle ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، جاوا Java ، اندروید Android

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اوراکل در ژانویه 2010 توانست کمپانی سان مایکروسیستمز را به مبلغ 7.4 میلیارد دلار به تملک خود در آورد و جاوا -- گوهر گرانبهایی که در دستان سان بود -- را از آن خود سازد.

اوراکل که بیش از سان به دنبال کسب درآمد از جاوا بود تنها 7 ماه بعد از این تملک در ماه آگوست سال 2010 شکایتی قانونی را علیه گوگل به دادگاه فدارال کالیفرنیا ارائه داد و در آن گوگل را  به نقض تعمدی کپی رایت، مالکیت معنوی و حق اختراع های مرتبط با فناوری جاوا در پیاده سازی سیستم عامل اندورید متهم نمود ().

اوراکل در ابتدا تقاضای 6.1 میلیارد دلار خسارت را به دادگاه ارائه داده بود اما دادگاه مبلغ مورد نظر اوراکل را مردود دانست و از اوراکل درخواست نمود که مبلغ مورد ادعای خود را کاهش دهد. در نهایت اوراکل تقاضای دریافت بیش از 1 میلیارد دلار خسارت را نمود.

چند روز پیش -- در 23 می 2012 (3 خرداد 1391) -- هیئت منصفه دادگاه ناحیه ای شمال کالیفرنیا گوگل را از نقض 2 حق اختراع اوراکل مبرا دانست، اما هر چند 12 عضو این هیئت به این نتیجه رسیدند که گوگل شاید کپی رایت جاوا را در سیستم عامل اندروید رعایت نکرده باشد اما در پاسخ به ادعای گوگل مبنی بر استفاده منصفانه (Fair Use) از API های جاوا به اتفاق نظر نرسیدند.

اوراکل مدعی بود که که گوگل تعمداً از API های جاوا بدون دریافت لایسنسی از سان مایکروسیستمز استفاده کرده است. گوگل نیز در دفاع از خود مدعی بود که استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا آزاد است و این API ها برای استفاده از جاوا ضروری هستند. لازم به ذکر است که گوگل تنها از نام های کلاس ها، توابع و ...  مشابه با API های اصلی استفاده کرده و کدهای مربوطه را خود دوباره پیاده سازی نموده است.

Oracle vs Google Sketch

نقاشی یکی از دادگاه های قبلی دعوی اوراکل و گوگل (دادگاه 24 آوریل). David Boies -- وکیل اوراکل -- (وسط) در حضور قاضی William Alsup (چپ) از Eric Schmidth -- مدیر عامل پیشین گوگل و رئیس کنونی هیئت مدیره این کمپانی پرسش می نماید (نقاشی از Vicki Behringer)

اما در31 می 2012 (11 خرداد 1391) مرحله دیگری از دادرسی به انجام رسید و قاضی دادگاه در حکمی 41 صفحه ای (فایل PDF مربوطه را با حجم 136 کیلوبایت می توانید از اینجا دریافت نمائید) رأی خود را به نفع گوگل صادر نمود و اعلام نمود که که استفاده گوگل از 37 API جاوا در سیستم عامل اندروید ناقض قانون کپی رایت نیست.

نکنته جالب اینجاست که William Alsup -- قاضی 67 ساله دادگاه ناحیه ای شمال کالیفرنیا -- که پیش از این نیز تجربه برنامه نویسی به زبان هایی غیر از جاوا را داشته برای آنکه به موضوع اشراف بیشتری پیدا کند به یادگیری زبان جاوا پرداخت و اتاق دادرسی دادگاه سانفرانسیسکو -- که وی کرسی ریاست آن را در اختیار دارد -- در روزهای متعددی بیشتر به کلاس درس علوم کامپیوتر شبیه بود تا به مکانی برای دادرسی.

بدین ترتیب قاضی Alsup توانست وکلای زبردست اوراکل و گوگل را با تسلط خود به موضوع شگفت زده کند. در بخشی از جلسه دادگاه، David Boies -- وکیل چیره دست اوراکل -- به 9 خط کد برنامه اشاره نمود که گوگل در ارتباط با تابع rangeCheck آنها را از مستقیماً از کدهای جاوای متعلق به اوراکل کپی کرده بود. David Boies مدعی بود که گوگل این کار را برای این انجام داده که اندروید را زودتر روانه بازار کند.

قاضی William Alsup در پاسخ به وکیل اوراکل اظهار داشت:

«من پیش از این مقدار زیادی به زبان های دیگر برنامه نویسی کرده ام. من صدها بار بلاک های کدی مثل rangeCheck را نوشته ام. من این کار را می توانم انجام دهم، همانطور که شما هم می توانید انجام دهید. این موضوع که وقتی کسی می تواند چنین کدی را کپی کند، این کار را سریعاً انجام دهد تنها یک اتفاق است. نمی توان مدعی شد که با این کار آنها سریعتر به بازار راه پیدا کرده اند. شما یکی از بهترین وکلای آمریکا هستید -- چطور چنین استدلالی می کنید؟»

بدین ترتیب از دید قاضی Alsup حداکثر خسارتی که اوراکل می تواند امید داشته باشد که بابت چنین چیزی (کپی شدن تابع rangeCheck) دریافت نماید 150,000 دلار است.

Android and Java

اوراکل در بیانیه ای اعلام داشته که درخواست تجدید نظر را به دادگاه عرضه می کند چرا که دریافت لایسنس برای پیاده سازی Specification جاوا همواره لازم است:

«اوراکل متعهد به حفاظت از جاوا -- هم به عنوان یک پلتفرم با ارزش برای توسعه برنامه ها و هم یک دارایی با ارزش مالکیت معنوی -- است. این کمپانی با قدرت به دنبال درخواست تجدید نظر این تصمیم دادگاه است تا حمایت خود از جاوا را انجام داده و به پشتیبانی از جامعه جاوا با بیش از 9 میلیون توسعه دهنده و تعداد بی شماری شرکت و سازمان مطیع قانون ادامه دهد. پیاده سازی های انجام شده توسط گوگل برای API های مورد بحث آزاد نبوده است، چرا که دریافت لایسنس برای پیاده سازی Specification جاوا همواره لازم است. تأکید دادگاه بر Interoperability (قابلیت تعامل با هم) این واقعیت مسلم را که گوگل تعمداً قابلیت تعامل اندروید و دیگر پلتفرم های جاوا را حذف نموده نادیده می گیرد. پیاده سازی صورت گرفته توسط گوگل عمداً به گسستگی جاوا انجامیده و وعده "یک بار بنویس، همه جا استفاده کن" را شکسته است. این حکم، اگر اجازه باقی ماندن پیدا کند، حفاظت از نوآوری و اختراع را در ایالات متحده تحلیل می برد و دفاع از حقوق مالکیت معنوی را در مقابل کمپانی ها و اشخاصی که در گوشه و کنار جهان به سادگی می خواهند این حقوق را -- به گونه ای که گویا به خود آنها تعلق دارد -- تملک نمایند بسیار دشوار می سازد.

گوگل نیز که روز خوبی را در دادگاه سپری کرده بود در بیانیه ای چنین اظهار داشت:

«تصمیم دادگاه حامی این اصل است که زبان های برنامه نویسی دارای قابلیت تعامل با هم (Interoperable) پایه ای ضروری برای توسعه نرم افزار هستند. این روز، روز خوبی برای همکاری و نوآوری است.»



ایسام