درآمد واقعی گوگل از بازار موبایل چقدر است؟

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/3
برچسب‌ها : گوگل Google ، اندروید Android ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : گوگل سالانه هزینه های هنگفتی را صرف توسعه سیستم عامل اندروید و تحقیقات مرتبط با آن و نیز پشتیبانی از این سیستم عامل می کند، اما آنرا در قالب سیستم عاملی متن باز (Open Source) و رایگان در اختیار دیگران قرار می دهد. آیا این یک تناقض نیست؟

پاسخ را باید در مدل تجاری گوگل جست. درآمد اصلی گوگل از تبلیغات مرتبط با جستجو و دیگر تبلیغات آنلاین است و بخش رو به رشدی از این تبلیغات از طریق گوشی های موبایل (به ویژه گوشی های هوشمند) و تبلت ها در معرض دید کاربران قرار می گیرد و اگر گوگل بتواند سرویس های جستجو و دیگر سرویس های خود را از طریق سیستم عامل رایگان خود در اختیار کاربران بیشتری قرار دهد می تواند درآمد بیشتری را از حوزه موبایل و تبلت ها کسب کند.

Jim Friedland -- از تحلیلگران ارشد گروه مشاوران مالی Cowen -- تخمین زده است که کمپانی گوگل به طور متوسط از هر گوشی هوشمند (و تبلت) 7 دلار درآمد کسب می کند و این مبلغ مشتمل بر درآمد این کمپانی از تبلیغات مرتبط با جستجو و آگهی های نمایشی آنلاین بر روی هر دو سیستم عامل اندروید گوگل و iOS اپل است.

Jim Friedland

تصویر بالا: Jim Friedland - از تحلیلگران ارشد Cowen Group

آقای Friedland همچنین اظهار داشته که گوگل در سال 2012 قادر خواهد بود که از هر کاربر گوشی های هوشمند 8 دلار درآمد بدست آورد. شایان ذکر است که گوگل به طور متوسط نزدیک به 30 دلار در سال از هر کامپیوتر دسکتاپ درآمد غیر مستقیم کسب می نماید و اوراکل نیز در شکایت خود علیه گوگل (بر سر نحوه استفاده از فناوری جاوا در اندروید )  ادعا نموده که گوگل به ازای هر گوشی مبتنی بر اندروید 14 دلار درآمد دارد (البته گمانه زنی اوراکل را می توان تا حدی اغراق آمیز دانست.)

با در نظر گرفتن رشد سریع تعداد گوشی های هوشمند (و تبلت ها) و پیش بینی افزایش تعداد آنها از 509 میلیون در سال 2011 به 914 میلیون در سال 2012 پیش بینی می شود که درآمد گوگل نیز در این حوزه به 2.5 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یابد.

آقای Friedland همچنین پیش بینی نموده که درصد درآمد گوگل در حوزه موبایل نسبت به کل درآمد این کمپانی رشد صعودی خود را ادامه خواهد داد و همانطور که از میزان 3 درصد در سال 2010 به میزان 7 درصد در سال 2011 رسید، در سال 2012 شاهد آن خواهیم بود که این کمپانی 13 درصد از درآمد خود را از حوزه موبایل کسب خواهد کرد. آقای Friedland همچنین پیش بینی نموده که در سال 2016 درآمد گوگل در حوزه موبایل به بیش از 20 میلیارد دلار خواهد رسید که بالغ بر 26 درصد کل درآمد این کمپانی را شامل خواهد شد.

Google Mobile Revenue

هرچند گوگل در گزارشات مالی خود درآمد حوزه موبایل را بطور جداگانه ای ذکر نمی کند اما برآوردهای آقای Friedland با اظهارات لری پیج -- مدیرعامل گوگل -- تا حد زیادی مطابقت دارد. لری پیج در جلسه پرسش و پاسخی که در اکتبر سال 2011 پس از گزارش مالی سه ماهه این کمپانی برگزار شد اظهار داشت که درآمد سال 2011 این کمپانی از تبلیغات موبایل تا پایان سال به 2.5 میلیاارد دلار خواهد رسید که 7 درصد کل درآمد سالانه این کمپانی یعنی 35.7 میلیارد دلار خواهد بود.

بدین ترتیب به نظر می رسد گوگل با چشمی باز پا به عرصه موبایل گذاشته و مدل تجاری این کمپانی در ارتباط با عرضه رایگان اندروید به منظور افزایش سهم بازار آن و کسب درآمد تبلیغاتی از سرویس های جستجو و دیگر سرویس های قرار گرفته بر روی وسایل مجهز به این سیستم عامل یکی از برترین مدل های تجاری این حوزه است. البته درآمد حاصل از فروش نرم افزار در Android Market را نیز باید به درآمدهای موبایلی گوگل اضافه نمود و در صورت تملک نهایی موتورولا موبیلیتی توسط گوگل هم شاهد کسب درآمدهای مستقیم این کمپانی در حوزه سخت افزار موبایل خواهیم بود.

منبع : TechCrunch


ایسام