سود چند برابری گوگل از فروش محصولات مبتنی بر آی او اس نسبت به آندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1391/1/11
برچسب‌ها : اندروید Android ، آی او اس iOS ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : طبق گزارش جدیدی از نشریه معتبر Guardian، گوگل سود بسیار بیشتری از فروش محصولات مبتنی بر iOS، نسبت به محصولات آندرویدی بدست می آورد. هرچند باور این موضوع کمی سخت به نظر می رسد، اما این روزنامه انگلیسی در تحقیق خود از آمار کاملاً صحیحی استفاده کرده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

طبق این آمار و به گفته خود گوگل در پیشنهاد مصالحه مطرح شده توسط این کمپانی به اوراکل در دادگاه، پلتفرم آندروید از سال 2008 تا پایان 2011 کمتر از 550 میلیون دلار سود سالانه برای گوگل داشته است در حالی که Larry Page، مدیر عامل گوگل در کنفرانس سال گذشته اعلام کرد که شرکت گوگل 2.5 میلیارد دلار در بخش موبایل سود داشته است، اما سؤال اینجاست که این مقدار اضافی از کجا بدست آمده است؟

جواب این سؤال بازمی‌گردد به سال 2007، زمانی که سیستم عامل آندروید وجود نداشت و آیفون برای اولین بار توسط اپل معرفی شد. در آن تاریخ اپل با شرکت گوگل قراردادی مبنی بر استفاده از Google Maps و Google Search روی آیفون و دیگر محصولات مبتنی بر iOS امضا نمود که تا کنون این ابزار ها بیش از 300 میلیون نسخه فروش داشته اند.

Google Search Engine On iOS

این در حالی است که تا پایان سال 2011، حدوداً 200 میلیون گوشی آندرویدی (به عبارتی به طور متوسط سالی 50 میلیون گوشی) به فروش رسیده است که این مقدار نشان می‌دهد گوگل کمی بیش از 10 دلار با فروش هر دستگاه آندرویدی در هر سال، بدست آورده است.

بنابراین با انجام محاسبات ساده ای متوجه خواهیم شد که از سود بخش موبایل گوگل (2.5 میلیارد دلار در سال) مقدار کمی مربوط به فروش محصولات آندرویدی بوده و بیشتر این سود از فروش محصولات مبتنی بر iOS بدست آمده است. همچنین با توجه به فروش 300 میلیونی محصولات مبتنی بر iOS، مشخص می‌شود که این شرکت 4 برابر یعنی 40 دلار از فروش هر دستگاه مبتنی بر iOS سود دریافت کرده است.

به این ترتیب گوگل هم اکنون در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد چرا که اکثر تلفن‌ها و تبلت های فروخته شده در سال گذشته و سال جاری، یکی از سیستم عامل‌های آندروید یا iOS را اجرا می‌کرده و این موضوع سود سرشاری را برای این شرکت به همراه داشته است.

جالب است بدانید که گوشی های هوشمند اندرویدی نیز خود منبع درآمدی برای مایکروسافت هستند (). البته مایکروسافت بیشتر این درآمد را از طریق ارائه لایسنس حق اختراعات خود به کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی کسب می کند.

منبع : Guardian


ایسام