اچ پی وب او اس را به جامعه اپن سورس اهدا می کند

نمایش خبر

تاریخ : 1390/9/19
برچسب‌ها : اچ پی HP ، وب او اس webOS ، متن باز (منبع باز) Open Source ، سیستم عامل Operating System ، اچ پی HP

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اچ پی در روز 9 دسامبر 2011 (18 آذر 1390) اعلام نمود که سیستم عامل وب او اس (webOS) خود را به جامعه اپن سورس اهدا خواهد نمود.

بر اساس اعلام اچ پی خود این کمپانی نیز در توسعه و پشتیبانی از این پروژه متن باز فعال خواهد بود و بر روی آن سرمایه گذاری خواهد نمود. با اهداء این پروژه به جامعه اپن سورس اچ پی در نظر دارد تا از توانمندی های برنامه نویسان این جامعه در راستای بهبود پلتفرم وب او اس برای نسل جدید برنامه ها و دستگاه ها استفاده نماید.

کمپانی اچ پی نزدیک به یک سال و نیم پیش کمپانی پالم را به مبلغ 1.2 میلیارد دلار خرید () و سیستم عامل وب او اس پالم نیز به یکی از دارایی های نرم افزاری اچ پی تبدیل شد. پس از آن اچ پی تعدادی گوشی هوشمند و تبلت مبتنی بر وب او اس را روانه بازار نمود.

اما این روند دوام چندانی نداشت و اچ پی در روز 18 آگوست 2011 (27 مرداد 1390) در اقدامی ناگهانی اعلام نمود که در نظر دارد به عملیات مرتبط با دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل وب او اس -- به ویژه ساخت تبلت ها و گوشی های هوشمند مبتنی بر این سیستم عامل -- پایان دهد () و بدین ترتیب سرنوشت این سیستم عامل دوست داشتنی -- که البته بازار روی خوشی به آن نشان نداده بود -- در هاله ای از ابهام فرو رفت.

پس از این تصمیم گیری شاهد حراج آتشین تبلت های مبتنی بر وب او اس با قیمت 99 و 149 دلار بودیم () و برخی از گمانه زنی ها حاکی از فروش این سیستم عامل به یک کمپانی دیگر -- نظیر اچ تی سی یا سامسونگ -- بود اما ظاهراً این سیستم عامل مشتری دیگری نداشته و از این پس به یکی از دارائی های جامعه اپن سورس تبدیل خواهد شد.

HP TouchPad

تصویر بالا: تبلت TouchPad اچ پی مبتنی بر سیستم عامل webOS که چندی پیش با قیمتی بسیار پائین به حراج گذاشته شد

با تصمیم اخیر اچ پی دو آینده متفاوت را می توان برای سیستم عامل وب او اس تجسم نمود: خوشبینانه آن است که شاهد بال و پر گرفتن وب او اس با مساعدت برنامه نویسان جامعه اپن سورس (همانند برخی از پروژه های متن باز موفق نظیر سیستم عامل لینوکس و بانک اطلاعاتی MySQL) و یا کمپانی هایی نظیر اچ تی سی باشیم.  بدبینانه نیز آن است که بی توجهی برنامه نویسان و توسعه دهندگان جامعه اپن سورس و کمپانی ها به این سیستم عامل مرگ تدریجی آن را رقم زند.

فراموش نکنیم که نوکیا نیز در مقطعی متن باز نمودن سیمبیان را نوشداروی این پلتفرم  قلمداد نمود اما نتایج چندان مثبتی از این کار حاصل نشد و در نهایت این کمپانی تصمیم به کنارگذاشتن تدریجی سیمبیان گرفت و به بستری مدرن تر به نام ویندوز فون مایکروسافت روی آورد.

منبع : اچ پی


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا