گزارش کانترپوینت از بازار جهانی گوشی‌های تاشو در سه‌ماهه نخست 2024 – پیشی گرفتن هواوی از سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی تاشو Foldable Phone ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 30 می 2024 (10 خرداد 1403)، گزارش خود را از بازار جهانی اسمارت‌فون‌های تاشو در سه‌ماهه نخست 2024 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند تاشو در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال جاری میلادی، رشد سالانه 49 درصدی را به ثبت رسانده است که بالاترین میزان افزایش در شش فصل اخیر به شمار می‌رود. به گفته تحلیل‌گران کانترپوینت، موتور محرکه این رشد بیش از همه افزایش قابل توجه عرضه تولیدکنندگان برتر چینی از جمله هواوی و آنر بوده است. نکته جالب در این میان به پیشی گرفتن هواوی از سامسونگ و کسب جایگاه نخست عرضه‌کننده برتر گوشی تاشو در فصل اول 2024 توسط این شرکت باز می‌گردد.

Huawei Mate X5

بر اساس گزارش کانترپوینت، چهار شرکت هواوی، سامسونگ، آنر و موتورولا به ترتیب برترین مجموعه‌های عرضه‌کننده اسمارت‌فون تاشو در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بوده‌ و به غیر از سامسونگ، سه شرکت دیگر افزایش چشمگیر عرضه را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. یافته‌های این موسسه پژوهشی نشان می‌دهد که هواوی، آنر و موتورلا به ترتیب رشد سالانه 257، 460 و 1473 درصدی را به ثبت رسانده‌اند و سامسونگ شاهد 42 درصد افت عرضه نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده است.

میزان عرضه جهانی گوشی‌های تاشو در فصل اول 2024 نسبت به فصل ائل 2023

هواوی به عنوان کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی تاشو در سه‌ماهه اخیر، اگر چه در سال‌های گذشته با چالش‌های ناشی از تحریم‌های گوناگون ایالات متحده آمریکا دست به گریبان بوده است، اما با عرضه سیستم‌عامل اختصاصی و محصولات قدرتمند توانسته دوباره به فضای رقابتی باز گردد. طبق این گزارش، مجهز شدن گوشی‌های تاشوی هواوی به فناوری 5G، مزیت رقابتی قابل توجهی برای این شرکت به همراه داشته و رشد سالانه 257 درصدی را برای این شرکت به ارمغان آورده است. در واقع محصولات تاشوی هواوی تنها دستگاه‌های سازگار با نسل چهارم را شامل می‌شد و حالا با افزوده شدن ارتباطات نسل پنجم، نسبت عرضه گوشی‌های تاشوی 5G به کل اسمارت‌فون‌های تاشوی هواوی در سه‌ماهه نخست امسال از 84 درصد فراتر رفته است.

هواوی نخستین گوشی تاشوی نسل پنجمی خود با نام Mate X5 را با ظاهری شبیه به کتاب در سپتامبر سال 2023 روانه بازار کرد که به گفته کانترپوینت، برای سه فصل متوالی یکی از پرفروش‌ترین‌ محصولات در بازار گوشی‌های تاشوی چین بوده است. غول چینی در فوریه امسال نیز اولین گوشی تاشوی clamshell یا عمودی 5G خود را با نام Pocket 2 معرفی کرد که سهم قابل توجهی از عرضه سه‌ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داد. از این رو به نظر می‌رسد این شرکت با وجود مواجهه با چالش‌هایی در تأمین تراشه نسل پنجم، همچنان تولید گوشی‌های تاشو را با توجه به قیمت بالاتر آن‌ها در اولویت قرار داده است.

Huawei Pocket 2

در مقابل و برخلاف تمرکز هواوی بر بازار چین، آنر و موتورولا در بازارهای جهانی به رشد قابل توجهی دست یافته‌اند. چنان که سهم بازار آنر از بازار اسمارت‌فون‌های تاشو از 3 درصد در سال گذشته به 12 درصد در سه‌ماهه نخست 2024 افزایش یافته و این کمپانی را به سومین بازیگر بزرگ بازار محصولات تاشو تبدیل کرده است. مطابق اعلام کانترپوینت، موتور محرکه عرضه محصولات آنر در خارج از چین، اسمارت‌فون تاشوی HONOR Magic V2 بود که در جولای 2023 به عنوان باریک‌ترین گوشی تاشوی کتابی با صفحه‌نمایش داخلی (infolding book-type model) با 9.9 میلی‌متر ضخامت معرفی و در فصل نخست امسال به اسمارت‌فون تاشوی با بیشترین میزان عرضه در اروپای غربی تبدیل شد. موتورولا نیز به همین ترتیب سهم بازار جهانی خود را افزایش داده و با در اختیار گرفتن 11 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند تاشو به رتبه چهارم دست یافته است؛ رتبه‌ای که بیش از همه با عرضه Razr 40 (که با نام Razr 2023 نیز شناخته می‌شود) محقق شده و موتورولا را به عرضه‌کننده برتر آمریکای شمالی بدل ساخته است.

کانترپوینت با بررسی داده‌های بازار در سه ماهه اول سال 2024 به این جمع‌بندی رسیده که گوشی‌های تاشوی کتابی در مجموع 55 درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و میزان عرضه آن‌ها برای نخستین بار از سال 2021 (زمانی که بازار گوشی‌های هوشمند تاشو رشد قابل توجه خود را با عرضه Galaxy Z Flip سامسونگ آغاز کرد) و در طول 11 فصل متوالی، از اسمارت‌فون‌های تاشوی عمودی فراتر رفته‌اند. به طور کلی بازار گوشی‌های تاشوی عمودی که عمدتاً تحت سلطه سامسونگ قرار دارد، به دلیل قیمت‌ مناسب‌تر، از محبوبیت بیشتری (به جز در بازار چین) برخوردار بوده است. با این حال، از نیمه دوم سال میلادی گذشته و با تلاش شرکت‌های چینی همچون هواوی، آنر، ویوو و وان‌پلاس برای تولید محصولات جدیدی از نوع کتابی، رشد بخش محصولات تاشوی عمودی سامسونگ به کندی گراییده است.

Samsung Galaxy Z Fold5

کانترپوینت در پایان گزارش خود پیش‌بینی کرده که با وجود افزایش انواع گوشی تاشوی کتابی، پتانسیل رشد بازار تاشوهای عمودی در سال جاری همچنان بالاست و با عرضه برخی محصولات تقویت خواهد شد. به گفته تحلیل‌گران این موسسه، سامسونگ قصد دارد با عرضه Galaxy Z Flip 6 بار دیگر موقعیت پیشروی بازار را در اختیار بگیرد و با توانایی‌های تازه این محصول، نظر مشتریان را به خرید آن جلب کند. از سوی دیگر هواوی نیز در حال تعیین اهداف تهاجمی برای بازار گوشی‌های تاشوی عمودی و ارائه مدلی با قیمت پایین‌تر است تا در این رقابت به رشد خود ادامه دهد. آنر و شیائومی نیز برنامه‌ریزی برای ورود به رقابت تاشوهای عمودی را آغاز کرده‌اند و این امر پویایی بازار را در میان شرکت‌های بزرگ ارتقا خواهد بخشید.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا