معرفی سیستم عامل webOS 2.0 و گوشی Palm Pre 2 توسط HP

نمایش خبر

تاریخ : 1389/7/28
برچسب‌ها : وب او اس webOS ، سیستم عامل Operating System ، گوشی موبایل Mobile Phone ، Palm Pre 2 ، Palm Pre Plus ، Palm Pre ، اچ پی HP ، پالم Palm

واحد خبر mobile.ir : با گذشت شش ماه از خرید کمپانی پالم توسط کمپانی اچ پی اینک شاهد نخستین نتایج این خرید و بخشی از آینده محصولات پالم در دستان کمپانی توانمند اچ پی هستیم.

کمپانی اچ پی در روز 19 اکتبر 2010 (27 مهر 1389) با معرفی سیستم عامل HP webOS 2.0 و نخستین گوشی مجهز به این سیستم عامل یعنی گوشی Palm Pre 2 رسماً وارد مرحله دیگری از رقابت خود با دیگر کمپانی های صاحب نام تولید کننده گوشی های هوشمند شد.

پیش از این جان روبینستین رئیس واحد پالم کمپانی اچ پی -- که مسئول توسعه سیستم عامل webOS و محصولات مبتنی بر آن است -- در مصاحبه ای که با روزنامه انگلیسی فاینانشیال تایمز انجام داده بود تأکید نموده بود که پالم تمرکز خود را بر روی سیستم عامل webOS قرار داده و پروژه عرضه گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل را کنار گذاشته است (به اینجا مراجعه نمائید.)

البته نمی توان گفت که تحولی انقلابی در گوشی Palm Pre 2 رخ داده و شاید این گوشی را بتوان نسخه ارتقاء یافته گوشی های Palm Pre و Palm Pre Plus دانست که علاوه بر مجهز بودن به نسخه جدیدی از سیستم عامل webOS از ویژگی های سخت افزاری بهتری نسبت به گوشی های قبلی برخوردار است (به جدول مقایسه این گوشی ها مراجعه نمائید.)

HP Palm Pre 2

تصویر بالا: گوشی Plam Pre 2

عمده ترین تفاوت سخت افزاری گوشی Pre 2 با دو گوشی Pre و Pre Plus پردازنده سریع تر این گوشی است که از 600 مگاهرتز به یک گیگاهرتز ارتقاء یافته است. همچنین در مقایسه با دوربین 3.15 مگاپیکسلی گوشی های Pre و Pre Plus ، دوربین Pre 2 از رزولوشن بالاتر 5 مگاپیکسل برخوردار است اما این دوربین نیز به فوکوس خودکار مجهز نمی باشد.

ظاهر گوشی Pre 2 بسیار شبیه گوشی های Pre و Pre Plus است و همانند این گوشی ها با دارا بودن صفحه کلید QWERTY کشویی،  از ابعادی کوچک (در حدود 10 سانتی متر در 6 سانتی متر در 1.7 سانتی متر) برخوردار بوده و از نظر وزن تنها چند گرم سنگینتر است.

HP Palm Pre 2

تصویر بالا: گوشی Plam Pre 2

گوشی Pre 2 همانند گوشی های قبلی به صفحه نمایش چند لمسی خازنی 3.1 اینچی مجهز بوده و صفحه نمایش این گوشی برخلاف انتظار از همان رزولوشن نسبتاً پائین 320 پیکسل در 480 پیکسل برخوردار است. البته جنس صفحه نمایش گوشی Pre 2 بر خلاف صفحه نمایش پلاستیکی گوشی های Pre و Pre Plus شیشه ای است.

از نظر حافظه، گوشی Pre 2 مشابه با گوشی Pre Plus بوده و از 16 گیگابایت حافظه داخلی و 512 مگابایت RAM برخوردار است (گوشی Pre دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی است.)

اما از نظر نرم افزاری گوشی Pre 2 با مجهز بودن به نسخه 2 سیستم عامل webOS که اینک HP webOS 2.0 نامیده می شود از امکانات جدید این سیستم عامل بهره می گیرد.

شاید یکی از شاخص ترین ویژگی های سیستم عامل HP webOS 2.0 ویژگی ای تحت عنوان Just Type باشد. با استفاده از این ویژگی کاربر می تواند شروع به تایپ نموده و پس از آن تصمیم بگیرد که چه کاری را می خواهد با آنچه تایپ کرده انجام دهد. به عنوان مثال می تواند کلمه یا عبارتی را تایپ نموده و سپس از فهرستی که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود گزینه جستجو در گوگل، یافتن آدرس، ارسال ایمیل یا گزینه های دیگر را انتخاب نماید.

webOS Just Type

تصویر بالا: ویژگی Just Type (در اینجا کلمه app تایپ شده است)

دارا بودن قابلیت چند وظیفه ای و گروه بندی برنامه ها بصورت پشته هایی از کارت ها (Card Stacks) از دیگر ویژگی های سیستم عامل webOS 2.0 است. با دارا بودن این ویژگی رفتن از یک برنامه به برنامه دیگر بدون بستن پنجره ها به سادگی میسر است.

webOS Card Stacks

تصویر بالا: گروه بندی برنامه ها بصورت پشته ای از کارت ها

یکی دیگر از ویژگی های webOS 2.0 پشتیبانی از نسخه 10.1 پلاگین فلش پلیر کمپانی ادوبی  (Adobe Flash Player 10.1) است. البته به دلیل آنکه برنامه فلش پلیر ممکن است بسته به محتوای نمایش داده شده به منابع پردازشی و حافظه بالایی نیاز داشته باشد و پهنای باند زیادی را نیز مصرف کند، هنگام نمایش صفحه وب دارای فایل های فلش مستطیل های خاکستری رنگی حاوی کلید Play به کاربر نمایش داده می شود و کاربر به دلخواه خود می تواند فایل های فلش را اجرا نماید. البته در هنگام نمایش فایل های فلش در مرورگر، اسکرول نمودن صفحه و یا تغییر بزرگنمایی آن با انجام حرکت نیشگون گونه (Pinch-to-Zoom) ممکن است با کندی مواجه شود. با اینحال انتخاب با کاربر است و می تواند در مواقع لزوم فایل های فلش را مشاهده نموده و یا از نمایش آن جلوگیری نماید. البته در کنار پشتیبانی از فلش ادوبی، مرورگر webOS 2.0 از HTML5 نیز به خوبی پشتیبانی می نماید.

webOS Flash Enabled

از دیگر قابلیت های جالب webOS 2.0 دارا بودن مد نمایشی Exhibition است. با استفاده از این ویژگی هنگامی که گوشی بر روی پایه شارژر HP Touchstone قرار می گیرد بصورت خودکار مد نمایشی Exhibition فعال شده و یکی از برنامه های خاصی که برای کار با این ویژگی ساخته شده اند -- از تقویم و برنامه روزانه گرفته تا نمایش اسلاید و برنامه های گوناگون -- به انتخاب کاربر نمایش داده می شود. البته پایه شارژر HP Touchstone بصورت جدا از گوشی فروخته می شود.

webOS Exhibition

تصویر بالا: قرار دادن گوشی بر روی پایه HP Touchstone و نمایش مد Exhibition

امکانات webOS 2.0 برای برنامه نویسان نیز بهبود یافته و برنامه های متنوع تری نیز برای کاربران این سیستم عامل ارائه شده است. البته کمپانی اچ پی و برنامه نویسان بستر webOS راهی بسیار طولانی برای رساندن تعداد برنامه های ارائه شده برای این بستر به برنامه های ارائه شده برای iOS اپل و اندروید گوگل در پیش رو دارند و بسیار بعید به نظر می رسد که از این نظر بتوانند به رقابتی پایاپای با اپل و گوگل بپردازند.

نسخه GSM گوشی Palm Pre 2 اچ پی قرار است که در روز جمعه 22 اکتبر 2010 (30 مهر 1389) ابتدا در فرانسه برای مشتریان اپراتور SFR به بازار عرضه شود. نسخه CDMA این گوشی نیز متعاقباً برای اپراتور وریزون وایرلس آمریکا عرضه خواهد شد. قیمت این گوشی در زمان نگارش این مطلب هنوز اعلام نشده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا