معرفی Galaxy S24 Ultra - با فریم تیتیانیوم، نمایشگر تخت، دوربین تله‌فتوی جدید و جادوی Galaxy AI

نمایش خبر

تاریخ : 1402/10/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3 ، پرچمدار Flagship ، Samsung Galaxy S24 Ultra ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ ساعاتی پیش در رویداد Unpacked 2024 از جدیدترین محصولات سری S‌ این شرکت پرده برداشت. Galaxy S24+ ،Galaxy S24 و Galaxy S24 Ultra پرچمداران سه‌گانه سامسونگ برای سال 2024 به حساب می‌آیند که جایگزین هم‌تایان سری S23 سال گذشته می‌شوند. مهم‌ترین خبر در رابطه با پرچمداران جدید سامسونگ جدا از تغییرات قابل انتظار سخت‌افزاری و مولتی‌مدیایی به اسم رمز مشترک این روزهای دنیای فناوری یعنی هوش مصنوعی مرتبط است که سامسونگ از آن با عنوان Galaxy AI‌ یاد کرده و قرار است نحوه تعامل با این ابزارهای هوشمند را متحول کند. در مطلب پیش رو به معرفی Galaxy S24 Ultra می‌پردازیم و به S24 و +S24 در مقاله جداگانه دیگری پرداخته شده است.

Galaxy AI

صحبت در مورد Galaxy S24 Ultra را پیش از همه چیز باید از مهم‌ترین نقطه تأکید سامسونگ در این نوبت یعنی فناوری هوش مصنوعی این سری یا آن‌طور که سامسونگ از آن یاد می‌کند، Galaxy AI آغاز کرد؛ هوش مصنوعی در گوشی‌های جدید این شرکت به‌گفته سامسونگ راه جدیدی را برای ارتباط، خلاقیت و آزادی عمل بیشتر و دسترسی به احتمالات تازه با تکیه بر عملکرد پردازشی قدرتمند فراهم می‌آورد. Galaxy AI در جنبه‌های مختلف استفاده از دستگاه حضور دارد که در اولین گام در قابل انتظارترین ویژگی یک تلفن همراه یعنی تماس تلفنی متبلور می‌شود.

Galaxy AI‌ در این کارکرد امکان ارائه ترجمه لحظه‌ای و بی‌درنگ تماس صوتی تلفنی را به‌عنوان یک ویژگی داخلی دستگاه فراهم می‌کند (فارغ از نوع گوشی طرف مقابل). این ویژگی علاوه بر ترجمه صوتی از ترجمه متنی نیز پشتیبانی کرده و در زمان رونمایی از سری S24 سیزده زبان مختلف در لیست ترجمه همزمان آن حضور دارند که به تعداد زبان‌های حاضر در این لیست ظاهراً در آینده افزوده خواهد شد. پردازش روی اطلاعات مورد استفاده در این فرایند به‌گفته سامسونگ درون خود دستگاه صورت گرفته و بدین‌ترتیب حریم شخصی کاربران نیز حفظ می‌شود. در این فرایند از هوش مصنوعی Gemini گوگل بهره گرفته شده است.

دیگر قابلیت مشابه در این زمینه ابزاری تحت عنوان Chat Assist در صفحه‌کلید سامسونگ است که از طریق آن می‌توان پیام‌های خود را به 13 زبان مختلف ترجمه کرد. این ابزار جدا از ترجمه امکان تغییر لحن کلام را نیز فراهم می‌کند که از آن تحت عنوان Tone Tweak یاد می‌شود. دیگر ابزار جدید هوش مصنوعی سامسونگ به اپلیکیشن Android Auto تعلق دارد که Galaxy AI در خودروهای پشتیبانی‌کننده از آن جدا از امکان خلاصه کردن پیام‌های دریافتی، قابلیت ارسال لحظه‌ای مکان کاربر (live location) و زمان رسیدن به یک مقصد مشخص را نیز ارائه می‌کند. شکل ظاهری Android Auto نیز در این تجربه جدید تغییر کرده و بسیار به پوسته اختصاصی One UI سامسونگ نزدیک شده است.

Transcript Assist (دستیار پیاده‌سازی) و Note Assist (دستیار یادداشت‌برداری) دو ویژگی هوشمندانه دیگر Galaxy AI به‌حساب می‌آیند که در اولی یعنی دستیار پیاده‌سازی امکان تبدیل صداهای ضبط شده با کمک AI و فناوری تبدیل گفتار به متن به نوشته‌های خلاصه شده فراهم می‌آید این قابلیت حتی امکان ارائه متن‌های ترجمه‌شده را نیز دارد. گزینه دوم یعنی Note Assist یا دستیار یادداشت‌برداری امکان مدیریت، مرتب‌سازی و خلاصه‌سازی یادداشت‌ها در اپلیکیشن Samsung Note را فراهم می‌کند.

سرچ و جست‌وجو نیز از دیگر حوزه‌های مورد توجه سامسونگ در زمینه هوش مصنوعی‌ست که در این نوبت قابلیتی تحت عنوان Circle to Search را با کمک گوگل ارائه می‌کند؛ مطابق این ویژگی کافی‌ست در هر صفحه و هر محتوای در حال نمایشی روی صفحه‌نمایش پس از چند لحظه کوتاه لمس کردن و نگه‌داشتن دکمه هوم دور محتوای تصویری مد نظر یک دایره کشید تا بدون ترک برنامه در حال اجرا اطلاعاتی را در مورد سوژه محصور درون دایره به‌دست آورد. در این فرایند نیز هوش مصنوعی Gemini گوگل نقش‌آفرینی می‌کند و به‌جای کشیدن دایره می‌توان تنها روی نقطه مورد نظر را خط کشید یا حتی فقط روی آن ضربه زد.

توانایی‌های Galaxy AI طبیعتاً به بخش تصویربرداری و دوربین نیز گسترش پیدا می‌کند جایی‌که مجموعه‌ای از ابزارهای عکاسی طراحی شده بر مبنای هوش مصنوعی از برداشت، ویرایش و اشتراک در قالب موتور پروویژوال یا ProVisual Engine در دسترس قرار می‌گیرند. این ابزار در بهبود کیفیت عمومی تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به تحلیل حرکت دست کاربر در هنگام تصویربرداری (با کمک سنسور ژایروسکوپ) و تفکیک لرزش‌های دست از حرکات سوژه اصلی برای بهبود هرچه بیش‌تر تصویربرداری اشاره کرد.

هوش مصنوعی در زمینه ادیت و ویرایش عکس نیز در دسترس قرار دارد که از آن تحت عنوان پیشنهاد ویرایش یا Edit suggestion یاد می‌شود و پیشنهادهایی را برای رفع نواقص و ایرادات عکس ارائه می‌کند. در صورتی‌که به خلاقیت بیش‌تری و تغییرات بزرگ‌تری روی تصویر نیاز باشد گزینه دیگری تحت عنوان ویرایش مولد یا Generative Edit وارد عمل می‌شود؛ از جمله قابلیت‌های این ابزار می‌توان به تراز کردن کادر اشاره کرد که پس از چرخش عادی امکان پر کردن متناسب فضاهای خالی ناشی از این حرکت را از طریق هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. جابه‌جا کردن سوژه و انتقال آن به نقطه دلخواه با ابزار lasso نیز دیگر مورد اشاره شده در این قسمت است که در این‌جا نیز جای خالی قبلی سوژه با کمک هوش مصنوعی پر می‌شود.

Instant Slow-mo دیگر ویژگی Galaxy AI‌ در حوزه تصویر است که امکان پخش آهسته فریم‌فریم روان را فراهم می‌کند در این حالت با نگه داشتن دست روی صفحه در حین پخش یک ویدئو هوش مصنوعی ضمن شناسایی فریم‌های تصویر در آن لحظه، فریم‌های دیگری را به ویدئو اضافه می‌کند تا در نتیجه آن یک ویدئوی اسلوموشن روان و چشم‌نواز در اختیار شما قرار گیرد. ویدئوی تولید شده در این حالت با یک برچسب متادیتا از دیگر ویدئوها متمایز می‌شود. پیش‌نمایش HDR تصاویر قبل از لمس کردن دکمه شاتر دوربین که سامسونگ از آن با عنوان Super HDR یاد می‌کند ویژگی قابل اشاره دیگری در این قسمت است که امکان تسری یافتن به عکس‌های گالری و اینستاگرام را نیز دارد؛ به بیان دیگر با کمک این ویژگی در زمان مرور عکس‌های گالری و اینستاگرام عکس‌ها در حالت ارتقاء یافته Super HDR به‌نمایش در می‌آیند.

طراحی و شکل ظاهری

امکانات و نوآوری‌های S24 Ultra مطمئنا به بخش نرم‌افزاری و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن محدود نشده و در زمینه سخت‌‌افزار و قسمت‌های فیزیکی دستگاه نیز ادامه پیدا می‌کند؛ S24 Ultra در نگاه اول کاملاً به S23 Ultra شباهت دارد اما با بررسی دقیق‌تر می‌توان به تفاوت‌های مهم و بعضاً بزرگی مابین این دو اشاره کرد؛ اولین تغییر بی‌شک به شاسی تیتانیومی دستگاه تعلق دارد که نخستین بار در iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max مورد استفاده قرار گرفت و با استحکام بالا، وزن کم‌تری را برای این مدل‌ها به همراه داشت. در S24 Ultra اما حضور تیتانیوم تأثیری در وزن گوشی نداشته و وزن 232 گرمی (233 گرمی در نسخه mmWave) آن با یکی دو گرم اختلاف تفاوتی با S23 Ultra سال گذشته ندارد.

طراحی گوشی با حذف خمیدگی لبه‌های صفحه‌نمایش تا حدودی باکسی‌تری و مربعی‌تر شده که این موضوع با توجه به یکسان بودن اندازه و نسبت صفحه‌نمایش کمی در افزایش عرض این گوشی در مقایسه با S23 Ultra تأثیر منفی بر جای گذاشته است. (عرض 79 میلی‌متری در S24 Ultra در مقایسه با عرض 78.1 میلی‌متری S23 Ultra) حاشیه‌های پیرامونی این صفحه‌نمایش اما به‌گفته سامسونگ به کم‌ترین میزان کاهش پیدا کرده و بدین‌ترتیب ارتفاع 162.3 میلی‌متری دستگاه بیش از 1 میلی‌متر کم‌تر از مدل سال گذشته است. ضخامت گوشی نیز 0.3 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و به 8.6 میلی‌متر رسیده است.

تغییر دیگر در طراحی در بخش پشتی S24 Ultra رخ داده که بار دیگر پنج لنز دوربین را در کناره سمت چپ جای داده است؛ این لنزها در نگاه اول از همان طراحی گذشته با سه لنز بزرگ‌تر در لبه دستگاه و دو لنز کوچک‌تر در کناره آن‌ها تشکیل شده که فلش LED را نیز در میانه خود جای داده‌اند. تفاوت اصلی این طراحی با S23 Ultra با بیرون‌زدگی لنزهای کوچک‌تر تعلق دارد که در S23 Ultra به‌صورت فلت و هم‌سطح با بدنه طراحی شده بودند. میزان برجستگی لنزهای اصلی نیز (حداقل از روی تصاویر) بیش‌تر از گذشته است.

S24 Ultra با چهار رنگ با پسوند تیتانیوم عرضه می‌شود که به‌گفته شرکت سازده از «مواد معدنی زمین» الهام گرفته شده‌اند؛ این رنگ‌ها شامل خاکستری، مشکی، ارغوانی و زرد می‌شوند که مثل سال قبل رنگ سفید در آن‌ها جایی ندارد. به‌جز این رنگ‌ها طبق معمول برخی رنگ‌های از جمله نارنجی و سبز نیز به‌صورت آنلاین از طریق Samsung.com در دسترس قرار خواهند گرفت. گوشی همچنان با استاندارد IP68 در برابر گرد و خاک و غوطه‌وری در آب شفاف (با عمق و زمان مشخص) مقاوم است.

صفحه‌نمایش

یکی از تغییرات مهم Galaxy S24 Ultra نسبت به مدل سال قبل به ساختار فلت صفحه‌نمایش آن تعلق دارد که خمیدگی‌های دو طرف پنل پیشین را به دست فراموشی سپرده است؛ این پنل 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X همچنان از وضوح +QHD یا 1440×3088 پیکسل بهره می‌برد و با پشتیبانی از LTPO‌ امکان تغییر گسترده نرخ رفرش از 1 تا 120 هرتز را ارائه می‌کند. نکته جدید قابل اشاره در مورد این صفحه‌نمایش ارتقاء روشنایی نقطه‌ای آن از 1,750 نیت سال قبل به 2,600nits است و ارتقاء 40 درصدی فناوری ویژن بوستر نیز روی کاغذ به بهبود قابل ملاحظه کیفیت صفحه‌نمایش زیر نور مستقیم خورشید اشاره دارد. روی این صفحه‌نمایش شیشه محافظ جدیدی از شرکت کورنینگ که با عنوان Gorilla Armor شناخته می‌شود به‌کار گرفته شده که جدا از مقاومت بالا در برابر خراشیدگی و آسیب‌های ناشی از سقوط، به‌گفته سامسونگ تا 75 درصد بازتاب نور کم‌تری را در شرایط نوری مختلف ارائه می‌کند.

بالای صفحه‌نمایش ظاهراً همان دوربین 12 مگاپیکسلی قبلی این سری حضور دارد که از برداشت ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه پشتیبانی کرده و فوکوس خودکار نیز در آن فراموش نشده است. سنسور اثر انگشت اولتراسونیک گوشی نیز همچنان درون همین پنل جای دارد. قلم S Pen در این گوشی با تغییری نسبت به گذشته روبرو نشده و همچنان در محفظه در نظر گرفته شده برای آن در زیر صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد.

دوربین‌های بخش پشتی

سامسونگ مثل سال قبل از یک دوربین اصلی، دو دوربین تله‌فتو و یک دوربین اولتراواید در بخش پشتی S24 Ultra بهره می‌برد که از این جمع ظاهراً دوربین اصلی، دوربین تله‌فتوی ثانویه و دوربین اولتراواید همان نمونه‌های سال گذشته هستند اما دوربین تله‌فتوی پریسکوپی آن با تغییر روبرو شده است. دوربین اصلی گوشی یک نمونه 200 مگاپیکسلی (ظاهراً با همان سنسور HP2 پیشین سامسونگ) است که از اندازه 1/1.3 اینچی و پیکسل‌های بسیار کوچک 0.6 میکرونی بهره می‌برد که اندازه آن‌ها در یک ترکیب 16 به یک به 2.4 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل افزایش پیدا می‌کند. تغییر مهم در این مجموعه به دوربین تله‌فتوی پریسکوپی گوشی تعلق دارد که از 10 مگاپیکسل پیشین به 50 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده و مهم‌تر از اندازه پیکسل‌های سنسور این دوربین 1.6 برابر بزرگ‌تر شده و به 1.4 میکرونی رسیده‌اند. لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS در این دوربین به‌گفته سامسونگ در زوایای عریض‌تری عمل می‌کند که به تثبیت تصویر به‌خصوص در محیط‌های با نور کم کمک فراوانی خواهد کرد. میزان زوم اپتیکال این دوربین البته کاهش پیدا کرده و از 10 برابر در S23 Ultra‌ به 5 برابر رسیده است اما در عوض با لنز سریع‌تری با f/3.4 (در مقابل f/4.9 نسل قبلی) روبرو می‌شویم که روی کاغذ نور بیش‌تری را در اختیار سنسور قرار می‌دهد.

دوربین تله‌فتوی دوم مثل قبل یک 10 مگاپیکسلی دیگر با f/2.4 است که فاصله کانونی ثابت 70 میلی‌متری آن تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال را فراهم می‌کند و بیش‌تر برای پرتره به‌‌کار گرفته خواهد شد. این دوربین نیز به فوکوس خودکار و OIS مجهز است. در نهایت ظاهراً از همان دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید پیشین به‌عنوان چهارمین عضو تصویری Galaxy S24 Ultra استفاده شده است.

پردازنده - حافظه

در حالی‌که در دیگر اعضای سری S سامسونگ در سال 2024 علاوه بر پردازنده کوالکام از چیپ‌ست اکزینوس ساخت خود سامسونگ در برخی مناطق جغرافیایی استفاده می‌شود، S24 Ultra‌ منحصراً با پروسسور Snapdragon 8 Gen 3 در دسترس قرار خواهد گرفت که ظاهراً مثل تجربه قبلی در این زمینه با پسوند Galaxy همراه شده است. رم گوشی به‌صورت ثابت 12 گیگابایت از نوع LPDDR5X بوده و علاوه بر دو حافظه 256 یا 512 گیگابایتی در یک نسخه حجیم 1 ترابایتی (همگی از نوع UFS 4.0) نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. ساختار خنک‌کنندگی این گوشی نیز به‌‌گفته سامسونگ با تغییر روبرو شده و کیفیت بالاتری را نسبت به گذشته ارائه می‌کند.

باتری و شارژر

سامسونگ تغییری در ساختار باتری و شارژر گوشی صورت نداده و همچنان از یک باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع 45 واتی سیمی برای تغذیه این گوشی پشتیبانی می‌کند. شارژر 45 واتی این گوشی که طبیعتاً باید به‌صورت جداگانه تهیه شود به‌گفته شرکت سازنده ظرف 30 دقیقه قادر به ارتقاء شارژ باتری به 65 درصد خواهد بود. شارژ بی‌سیم (با توان 15 وات) و شارژ معکوس بی‌سیم (با توان 4.5 وات) نیز در لیست مشخصات قابل ذکر در این قسمت قرار دارند.

قیمت - زمان حضور در بازار

Samsung Galaxy S24 Ultra با سیستم‌عامل اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6.1 از امروز برای پیش‌سفارش در دسترس قرار داشته و حضور آن‌ها در بازار به 31 ژانویه (11 بهمن 1402) موکول شده است. اس 24 اولترا مثل دیگر اعضای خانواده S24 از 7 سال پشتیبانی نرم‌افزاری سامسونگ در ارائه آپدیت‌های اندرویدی و به‌روزرسانی‌های امنیتی برخوردار است که بهترین پشتیبانی حال حاضر در دنیای اندروید و به‌نوعی کل گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود و تنها خانواده Pixel 8 گوگل شرایط مشابهی را نسبت به آن ارائه می‌دهد.

نسخه پایه Galaxy S24 Ultra با قیمت 1,299 دلار به بازار ارائه می‌شود که نسبت به سال گذشته با 100 دلار افزایش روبرو شده است.


به روزرسانی - قیمت سامسونگ گلکسی اس 24 آلترا در بازار ایران

گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra در ایران از 67,870,000 تومان تا 94,500,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy S24 Ultra از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا