لمس گوشی زیر باران: راهکار وان‌پلاس برای کار با گوشی هوشمند با دست مرطوب و هنگام باران

نمایش خبر

تاریخ : 1402/6/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه نمایش لمسی Touch Screen ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : امروزه گوشی های هوشمند تقریباً هر کاری را، از گرفتن عکس‌های باکیفیت تا اجرای اپلیکیشن‌های قدرتمند، برای کاربران انجام می‌دهند. با این حال، این دستگاه‌های پرفایده با مشکلی مهم مواجه هستند که عملکرد صفحه‌نمایش لمسی آن‌ها در هنگام مرطوب بودن با اختلال همراه می‌شود. به طور مثال زمانی که کاربر در هوای بارانی یا با دستان خیس از گوشی خود استفاده می‌کند، به سختی قادر به انجام موارد مورد نظر خواهد بود. حال کمپانی وان‌پلاس پس از معرفی گوشی Ace 2 Pro، طی پستی در شبکه اجتماعی Weibo از ارائه قابلیت تازه‌ای موسوم به Rain Water Touch برای رفع این مشکل خبر داده است.

مجموعه چینی وان‌پلاس کمتر از دو هفته پیش از اسمارت‌فون تازه‌ای در سطح میانی پیشرفته با نام OnePlus Ace 2 Pro رونمایی کرده که از امکاناتی همچون چیپ‌ست پردازشی Snapdragon 8 Gen 2، حداکثر 24 گیگابایت رم و دوربین مجهز به OIS بهره می‌برد. به غیر از این امکانات، کمپانی سازنده در طراحی صفحه‌نمایش 10 بیتی این گوشی که توسط شرکت چینی BOE ساخته شده، تراشه ویژه‌ای را در نظر گرفته است که با کمک آن می‌توان با انگشت مرطوب و در شرایط بارانی نیز به راحتی با دستگاه کار کرد.

OnePlus Ace 2 Pro

وان‌پلاس برای معرفی فناوری Rain Water Touch دو گوشیِ OnePlus Ace 2 Pro و iPhone 14 Pro را در شرایط بارانی شبیه‌سازی شده به نمایش گذاشته است که در این مقایسه به نظر می‌رسد که iPhone 14 Pro با مشکلات ناشی از آب رویارو بوده، اما محصول وان‌پلاس به خوبی از پس شرایط برآمده است. امری که البته تا کاربری گسترده و بررسی دقیق‌ گزارش‌ مشتریان نمی‌توان درستی آن را به طور کامل تعیین کرد.

مسأله رطوبت و صفحه‌نمایش

پیش از توضیح بیشتر فناوری وان‌پلاس، ابتدا بهتر است به طور دقیق‌تر به این مشکل بنگریم. در اکثر گوشی‌های هوشمند از فناوری خازنی برای نمایشگرهای لمسی استفاده می‌شود که با لمس صفحه، بار الکتریکی کوچکی از انگشت کاربر به پنل نمایشگر انتقال می‌یابد و گوشی با تشخیص آن، نقطه دقیق لمس صفحه‌نمایش را پردازش می‌کند. اما با توجه به این که آب نیز جریان الکتریسیته را هدایت می‌کند، در زمان خیس بودن صفحه‌نمایش یا دست کاربر، محل این بار الکتریکی تغییر می‌کند و گوشی قادر به شناسایی درست نقطه تماس از میان انگشت کاربر یا قطره آب یا ترکیبی از هر دو نیست. همین امر سبب اختلال عملکرد گوشی‌های هوشمند هنگام مرطوب بودن می‌شود.

نحوه کارکرد فناوری ارائه‌شده از سوی وان‌پلاس

به نظر می‌رسد فناوری ارائه‌شده از سوی وان‌پلاس، دست کم به لحاظ نظری، مشکل صفحه‌نمایش مرطوب را برطرف می‌کند. این تغییر تنها با مقاوم کردن پنل نمایشگر در برابر آب مرتبط نیست، بلکه اطمینان از این امر است که صفحه‌نمایش لمسی می‌تواند دست کاربر را حتی با وجود خیس بودن محل تماس به درستی تشخیص دهد.

رویکرد مورد استفاده وان‌پلاس ترکیبی از یک نرم‌افزار هوشمند و تنظیمات سخت‌افزاری است. شرکت چینی در محصول جدید خود یک تراشه سفارشی‌ را به کار گرفته‌ که قادر است با تکیه بر نوعی الگوریتم ویژه (یا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها) میان سیگنال‌های الکتریکی آب و سیگنال‌های انگشت دست تمایز بگذارد.

به بیان ساده‌تر، هر بار که کاربر صفحه‌نمایش دستگاه را لمس می‌کند، اسمارت‌فون «الگوی» خاصی از جریان الکتریکی را دریافت می‌کند و با کمک این قابلیت، وجود آب روی صفحه‌نمایش را به عنوان الگویی متفاوت تشخیص می‌دهد. در واقع، فناوری Rain Water Touch مشابه یک فیلتر هوشمند عمل می‌کند و می‌تواند الگوی دست کاربر را از الگوی آب حاصل از رطوبت به درستی شناسایی کند.

این فناوری به طور خاص برای کاربرانی مناسب است که در مکان‌های بارانی زندگی می‌کنند یا به حضور در فضای باز علاقمندند؛ چرا که دیگر نباید منتظر خشک شدن پنل نمایشگر باشند یا مدام گوشی خود را خشک کنند. علاوه بر این، از آنجا که اسمارت‌فون‌ها همه عرصه‌های زندگی را به صورت فزاینده در بر می‌گیرند، داشتن دستگاهی که بتواند با هر شرایطی به نحو بهینه عمل کند، مزیت انکار‌ناپذیری به شمار می‌رود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا