نوکیا گوشی N9 خود را معرفی نمود - یک گوشی تمام لمسی مجهز به سیستم عامل MeeGo

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/3/31
برچسب‌ها : می گو MeeGo ، Nokia N9 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی نوکیا در Nokia Connections 2011 که در روز 21 ژوئن 2011 (31 خرداد 1390) در سنگاپور برگزار گردید گوشی N9 خود را معرفی نمود. پیش از این نیز اخبار و تصاویری از این گوشی به صورت غیر رسمی منتشر شده بود.

گوشی N9 از سیستم عامل MeeGo بهره می برد. MeeGo -- سیستم عاملی که بر پایه لینوکس ساخته شده -- محصول مشترکی از نوکیا و اینتل است. پیش از این نوکیا حساب ویژه ای بر روی این سیستم عامل باز نموده بود اما با رویکرد این کمپانی در همکاری با مایکروسافت و حرکت به سمت استفاده از سیستم عامل ویندوز فون، به نظر می رسد نقش MeeGo در آینده محصولات نوکیا کمرنگ باشد.

شاید اولین چیزی که در نخستین نگاه به گوشی N9 توجه را جلب می نماید سادگی سطح رویی گوشی و عدم وجود حتی یک کلید فیزیکی بر روی گوشی است (هرچند در کناره گوشی کلیدهای فیزیکی به چشم می خورد). برای شروع به کار با گوشی کافیست دوبار پشت سر هم با انگشت به صفحه نمایش آن اشاره نمائید. صفحه نمایش خازنی چند لمسی گوشی N9 از نوع AMOLED بوده و قطری برابر 3.9 اینچ  و رزولوشنی برابر 480 پیکسل در 854 پیکسل دارد. فناوری Lamination به کار گرفته شده در ساخت صفحه نمایش این گوشی به گونه ای است که به نظر می رسد برنامه های در حال اجرا در سطح بالای صفحه نمایش معلقند. بدنه این گوشی هم از طراحی یکپارچه ای برخوردار است که به خوبی با صفحه نمایش انحنا دار آن منطبق شده است. بدنه N9 از جنس پلی کربنات ساخته شده که بنا بر گفته نوکیا کارآیی بالایی را برای آنتن این گوشی به ارمغان می آورد.

در گوشی N9 نوکیا که مبتنی بر سیستم عامل MeeGo است از حرکت انگشت بر روی صفحه نمایش استفاده زیادی شده و امکان دسترسی به امکانات و برنامه های مختلف با کشیدن انگشت بر روی صفحه فراهم شده است. به عنوان مثال اگر در یک برنامه هستید با حرکت از لبه صفحه نمایش به سمت داخل می توانید به عقب باز گردید.

Nokia N9

واسط کاربر گوشی N9 دارای سه صفحه خانگی است که کار با این گوشی را برای کاربران بسیار راحت می نماید: صفحه خانگی نخست به برنامه ها تعلق دارد و سازماندهی به برنامه ها و اجرای آنها از طریق این صفحه میسر است. صفحه خانگی دوم به رخدادها و فیدهای شبکه اجتماعی و اعلان های مرتبط با تماس ها، پیام های متنی و تقویم اختصاص یافته و کاربر می تواند در صفحه خانگی سوم برنامه های باز را مشاهده نموده و بین برنامه هایی که به تازگی مورد استفاده قرار داده حرکت نماید. با حرکت نیشگون گونه (Pinch) می توان بزرگنمایی را تغییر داد و 4 یا 9 آیکون برنامه های باز را مشاهده نمود. نوکیا مدعیست که گوشی N9 بهترین تجربه چند وظیفه ای (Multitasking) را در قیاس با دیگر گوشی ها برای کاربر به ارمغان می آورد.

در داخل گوشی N9 یک پردازنده 1 گیگاهرتزی Cortex A8 همراه با یک گیگابایت RAM قرار گرفته است. گوشی N9 با دو پیکربندی حافظه متفاوت، یکی حافظه 16 گیگابایتی و دیگری حافظه 64 گیگابایتی عرضه خواهد شد. متأسفانه اسلات کارت حافظه microSD برای افزایش ظرفیت حافظه در این گوشی تعبیه نشده است.

گوشی N9 نوکیا از دوربین قدرتمندی برخوردار است. دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی با قابلیت فوکوس خودکار به لنز 28 میلی متری سوپر واید (با زاویه دید بالا) کارل زایس و فلش LED دوتایی مجهز است و نوکیا مدعیست که  گوشی N9 نسبت به تمامی گوشی های موجود در بازار سرعت تصویر برداری بالاتری را دارد. دوربین گوشی N9 قابلیت فیلمبرداری HD را نیز دارا بوده و امکان به اشتراک گذاری تصاویر از طریق MMS، پست الکترونیک، ارتباطات نزدیک برد (NFC) و سرویس های آنلاین گوناگون نظیر فلیکر و فیس بوک در این گوشی فراهم شده است.

Nokia N9

گوشی N9 به مرورگر سریعی که بر پایه فناوری Webkit 2 ساخته شده مجهز است. این مرورگر از HTML5 و تگ ویدیویی آن پشتیبانی نموده ولی به نظر نمی رسد که در آغاز به برنامه فلش پلیر مجهز باشد. هنگام بارگیری صفحات امکان کار با مرورگر وجود دارد و کاربر می تواند چند پنجره مرورگر را همزمان باز نموده و میان آنها حرکت نماید.

آخرین نسخه نقشه های نوکیا (نام جدید نقشه های اووی - به اینجا مراجعه نمائید) نیز در گوشی N9 به رایگان قرار گرفته. این نقشه ها امکان مسیریابی و هدایت turn-by-turn (راهنمایی تغییر جهت در سر تقاطع ها) بصورت سخنگو را برای افراد پیاده و خودروها دارا هستند و برنامه خاصی برای استفاده در داخل ماشین بر روی گوشی N9 عرضه شده که راننده می تواند مقصد خود را انتخاب کرده و برنامه در طول مسیر او را هدایت می کند. مسیرهای حمل نقل عمومی 85 شهر نیز در این نقشه ها تعبیه شده است که می تواند کاربر را برای رسیدن به نزدیک ترین ایستگاه مترو، تراموا یا قطار راهنمایی نماید.

بازی های Angry Birds Magic، Galaxy on Fire 2 و Real Golf 2011 نیز بر روی این گوشی از پیش نصب شده است.

Nokia N9

گوشی N9 نوکیا نخستین گوشی است که از هدفون دالبی با پشتیبانی از فناوری دالبی دیجیتال پلاس برخوردار است. امکان استفاده از ارتباطات نزدیک برد (NFC) نیز در این گوشی تعبیه شده و کاربر می تواند از این طریق به تبادل داده پرداخته و با دستگاه های مجهز به NFC ارتباط برقرار نماید. با گسترش استفاده از فناوری NFC در پرداخت های الکترونیکی، پشتیبانی از این فناوری می تواند در آینده مزیت بزرگی برای یک گوشی محسوب گردد.

گوشی N9 در سه رنگ مشکی، فیروزه ای و ارغوانی (مایل به صورتی) در سال جاری میلادی به بازار عرضه می شود. در هنگام نوشتن این مطلب قیمت این گوشی هنوز اعلام نشده است.

Nokia N9 Colors