اپل در صدر لیست تحسین‌شده‌ترین کمپانی‌های دنیا از دید نشریه Fortune

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : سال 2022 برای کمپانی‌های فعال در عرصه فناوری، در عین اینکه سالی فوق‌العاده بود، تلاطم‌های زیادی را نیز در بر داشت. در این سال بالا و پایین‌های فراوانی را شاهد بودیم؛ از پیشرفت‌های چشمگیر گرفته تا تعدیل نیرو در مقیاس بزرگ. لذا حفظ جایگاه قبلی برای کمپانی‌های صاحب‌نام تا حدی دشوار بوده است. با تمام این اوصاف، اپل موفق شد جایگاه نخست خود را در لیست سالانه «تحسین‌شده‌ترین کمپانی‌های دنیا» که از سوی Fortune منتشر می‌شود حفظ کند. نشریه آمریکایی Fortune اخیرا فهرست معروف خود از تحسین‌شده‌ترین کمپانی‌های دنیا را برای بیست و پنجمین سال منتشر کرده و اپل برای شانزدهمین سال متوالی همچنان در رتبه اول ایستاده است.

به گفته Fortune، لیست «تحسین‌شده‌ترین کمپانی‌های دنیا» حاصل نظرسنجی از 3,760 نفر از کارشناسان، تحلیلگران و مدیران اجرایی بوده است. این افراد موظف بوده‌اند تا کمپانی‌های برتر را در 9 دسته‌بندی مختلف رتبه‌بندی کنند که عبارتند از نوآوری، مدیریت انسانی، استفاده از دارایی‌های سازمانی، مسئولیت اجتماعی، کیفیت مدیریت، سلامت مالی، ارزش سرمایه‌گذاری درازمدت، کیفیت محصولات و خدمات و نهایتا رقابت‌پذیری جهانی. در این میان، اپل با کسب امتیاز 8.65 موفق شد در همه دسته‌بندی‌ها رتبه اول را کسب کند.

پس از اپل، کمپانی‌های آمازون و مایکروسافت به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای می‌گیرند. در جایگاه چهارم شاهد حضور شرکت سرمایه‌گذاری Berkshire Hathaway هستیم. به گفته Fortune، در سالی که گذشت برخی کمپانی‌های مالی از پیمودن مسیری که تورم بر آن سایه افکنده بود، سربلند بیرون آمدند. به عنوان مثال کمپانی JP Morgan Chase (که در لیست اخیر رتبه پنجم را کسب کرده) هم‌اکنون به بالاترین رتبه خود دست یافته و شرکت Morgan Stanley برای اولین بار موفق به حضور در بین 50 کمپانی برتر شده است.

پس از والت دیزنی – که عنوان ششمین کمپانی تحسین‌شده را از آن خود کرده – شرکت Costco Wholesale در جایگاه هفتم می‌ایستد. این شرکت که از مهم‌ترین خرده‌فروشی‌های سراسر دنیا محسوب می‌شود، با غلبه بر ناملایمات زنجیره تأمین در صنعت خرده‌فروشی موفق شد بهترین رتبه خود در این فهرست را به دست بیاورد. پس این کمپانی، فایزر، آلفابت و American Express به‌ترتیب در مکان‌های هشتم تا دهم جای می‌گیرند.

نکته قابل توجه نسبت به لیست سال گذشته، سقوط نت‌فلیکس از رتبه 9 به 29 است. کارشناسان Fortune این افت را به رقابت شدید در حوزه استریم محتوای ویدئویی نسبت می‌دهند. ناگفته نماند، آلفابت نیز از جایگاه هفتم (در لیست سال قبل) به جایگاه نهم تنزل پیدا کرده است.

در مجموع جالب است که رتبه‌بندی سه کمپانی برتر در صدر لیست، نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و عمده تغییرها به نیمه پایینی فهرست مربوط می‌شود. صرف‌نظر از اینکه آیا این رتبه‌بندی برای کمپانی‌های حاضر در این لیست اعتبار می‌آورد یا خیر، می‌توان گفت لیست «تحسین‌شده‌ترین کمپانی‌های دنیا» از نظر نشریه Fortune، می‌تواند نشانه‌ای از تغییر وضعیت دوران باشد و اینکه کمپانی‌ها چگونه به این تغییر وضعیت واکنش نشان می‌دهند.

منبع : Fortune


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا