معرفی Note E-Ink کتاب‌خوان اندرویدی جدید شیائومی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/9/14
برچسب‌ها : کتاب‌خوان Ebook Reader ، اندروید Android ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : با این‌که بخش بزرگی از بازار تبلت‌های کتاب‌خوان (e-Book reader) در اختیار آمازون و کیندل‌های این شرکت است اما برندهای مختلف دیگری نیز در این زمینه فعالند که از آن جمله به‌جز Kobo ،Nook و Boox که ممکن است تنها دنبال‌کنندگان این حوزه با آن‌ها آشنایی داشته باشند به شرکت‌های خوشنام حوزه فناوری مثل سونی، هواوی، لنوو و شیائومی نیز می‌توان اشاره کرد. شیائومی که در دسامبر 2020 از Mi Reader Pro و در مارچ گذشته از Paper Book Pro II رونمایی کرده بود حالا کتاب‌خوان گران‌قیمت‌تر و پیشرفته‌تری را با نام Note E-Ink به‌نمایش گذاشته که جدا از نمایشگر بزرگ 10.3 اینچی از قلم پشتیبانی می‌کند و به سیستم‌عامل اندروید مجهز است.

کتاب‌خوان‌ها یا ای‌بوک ریدرها گونه‌ای از ابزارهای دیجیتال به حساب می‌آیند که از لحاظ ظاهری به تبلت‌های عادی شباهت دارند اما صفحه‌نمایش آن‌ها متفاوت از نمایشگرهای LCD و OLED عادی بوده و از فناوری دیگری با نام E Ink یا جوهر الکترونیکی بهره می‌برند. این گونه صفحه‌نمایش‌ها هیچ نوری از خود ساطع نکرده و درست مثل یک صفحه کاغذ عادی در زیر نور مستقیم خورشید، خواناتر و روشن‌تر به‌نظر می‌رسند. نمایشگرهای جوهر الکترونیکی نه‌تنها بسیار کم‌مصرفند بلکه در حین نمایش یک متن یا تصویر ثابت نیز انرژی مصرف نکرده و بدین‌ترتیب دوام باتری بسیار بالایی را به‌همراه می‌آورند. این‌گونه پنل‌ها در حقیقت تنها در هنگام رفرش صفحه (مثلا ورق زدن کتاب) انرژی مصرف می‌کنند و با یک بار شارژ بعضا حتی تا یک ماه نیز احتیاجی به شارژ مجدد ندارند. نقطه ضعف این پنل‌ها به‌جز سیاه و سفید بودن و نبود رنگ به نرخ رفرش پایین آن‌ها تعلق دارد که هنگام حرکت از صفحه‌ای به صفحه دیگر به‌‌خوبی نمایان می‌شود. مشکل اول یعنی نبود رنگ با حضور پنل‌های رنگی E-Ink در سال‌ها اخیر برطرف شده (هرچند رنگ این پنل‌ها هنوز فاصله زیادی با ابتدایی‌ترین نمایشگرهای LCD‌ دارد) و مسئله نرخ رفرش پایین نیز با توجه به نوع استفاده از این‌گونه پنل‌ها یعنی مطالعه کتاب اهمیت چندانی ندارد.

Kobo eReader

کتاب‌های Note E-Ink جدید شیائومی به‌گفته منابع خبری از یک صفحه‌نمایش 10.3 اینچی برخوردار است که در این کلاس اندازه کاملا بزرگی به‌حساب می‌آید. ضخامت دستگاه نسبت به Mi Reader Pro کم‌تر شده و از حوالی 7 میلی‌متر حالا به نزدیک به 5.3 میلی‌متر رسیده است. وزن این مدل 440 گرم اعلام شده که همچنان با توجه به صفحه‌نمایش کاملا بزرگ‌تر می‌توان از رضایت داشت. در این قسمت بد نیست بدانیم که Mi Reader Pro با صفحه‌نمایش کوچک‌تر 7.8 اینچی و اندکی باتری قوی‌تر، حوالی 251 گرم وزن داشت.

برگ برنده دستگاه تجهیز آن به سیستم‌عامل اندروید 11 است که با وجود آن‌که در حضور اندروید 13 نسخه پیشرفته و جدیدی به‌حساب نمی‌آید اما برای یک کتاب‌خوان موهبت بزرگی محسوب شده و امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های مختلف ارائه‌کننده کتاب را فراهم می‌آورد. در بخش نرم‌افزاری این تبلت همچنین به حضور مجموعه WPS Office Suite اشاره شده که می‌توان از آن برای دسترسی به اسناد مختلف سود جست. توان پردازشی مورد نیاز این سیستم‌عامل را یک چیپ‌ست گم‌نام 4 هسته‌ای با هسته‌های Cortex-A55 تأمین می‌کند و 3 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این توان پردازشی با این‌که حتی در مقایسه با یک تبلت ارزان‌قیمت نیز چنگی به‌دل نمی‌زند اما باید به خاطر داشته باشیم که در این‌جا با دستگاهی روبرو هستیم که هدف اصلی از ساخت آن مطالعه کتاب برای ساعت‌های طولانی‌ست و نیازی به پردازنده پر سرعت در آن احساس نمی‌شود.

ظرفیت باتری دستگاه با اندکی کاهش نسبت به قبل به 3,000mAh می‌رسد که البته همچنان دوام بالایی را برای کاربران به همراه خواهد آورد. حداکثر توان شارژر مورد پشتیبانی این باتری، 18 وات اعلام شده است که از طریق درگاه USB-C تأمین می‌شود. از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه نیز به وای‌فای دو باند (ظاهرا نسخه 5) و جک هدفون اشاره شده است. Note E-Ink از قلم نیز پشتیبانی می‌کند اما مشخص نیست که این قلم همراه دستگاه ارائه شده یا باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کرد.

قیمت در نظر گرفته شده برای Note E-Ink در بازار چین 2,699 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 368 یورو یا 388 دلار آمریکا) است که رقم بسیار بیش‌تری در مقایسه با دو تجربه قبلی این شرکت یعنی Paper Book Pro II با قیمت 1,199 و Mi Reader Pro با قیمت 1,299 یوان است. پیش‌فروش این کتاب‌خوان در حال حاضر در چین آغاز شده و هنوز از امکان عرضه آن در دیگر بازارها خبری در دست نیست.