خداحافظی با حالت هواپیما - Airplane mode به تاریخ می‌پیوندد؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/13
برچسب‌ها : شبکه تلفن همراه Mobile Network ، کمیسیون اروپا European Commission
واحد خبر mobile.ir : دسترسی به امکانات مخابراتی تلفن‌های همراه در طی پرواز با هواپیماهای تجاری از گذشته تا به امروز از یک سو به علت خروج از محدوده سرویس آنتن‌های زمینی و مهم‌تر از آن به‌دلیل ایجاد اختلال احتمالی در سرویس‌های مخابراتی پرواز با محدودیت روبرو بوده و به‌جز برخی خدمات محدود و گران‌قیمت، چاره‌ای جز استفاده از حالت هواپیما یا Airplane mode برای مسافران در حین پرواز باقی نمی‌ماند. این گزینه اما آن‌گونه که کمیسیون اروپا اعلام کرده (حداقل در این منطقه جغرافیایی) به‌زودی به تاریخ خواهد پیوست و امکان دسترسی به شبکه مخابراتی پر سرعت 5G بدون ایجاد اختلال در سیستم‌های پروازی برای مسافران فراهم خواهد شد.

براساس اطلاعیه منتشر شده در این زمینه، کمیسیون اروپا طی حکمی این امکان را برای خطوط هوایی فراهم آورده که در کناره داده‌های موبایلی با سرعت پایین، فناوری پر سرعت 5G را نیز اختیار مسافران قرار دهند؛ با این‌که هنوز جزییات و نحوه اجرای این موضوع مشخص نشده اما تلویحا به آن معناست که دیگر نیازی به قرار دادن گوشی روی حالت ایرپلن در حین پرواز نخواهد بود. آخرین مهلت کشورهای عضو جهت ارائه باندهای فرکانسی 5G در حین پرواز، 30 ژوئن 2023 یعنی اوائل تابستان سال آینده است و بدین‌ترتیب ظاهرا فاصله بسیار کمی تا عملی شدن این تصمیم باقی مانده است.

پس از عملی شدن این تصمیم مسافران پروازهای اروپایی نه‌تنها امکان دسترسی به شبکه موبایلی خود برای انجام تماس را خواهند داشت بلکه از اپلیکیشن‌های نیازمند به دیتای موبایلی سنگین و حجیم نیز با سرعت بالا بهره‌مند خواهند شد. تیری بروتون (Thierry Breton) کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به فراهم آمدن خدمات نوآورانه‌ برای مردم و کمک به رشد کمپانی‌های اروپایی در این طرح می‌گوید: «وقتی نوبت به امکانات ارائه شده از طریق ارتباطات حجیم و پر سرعت می‌رسد آسمان دیگر یک محدودیت نیست.»

تا پیش از این و از سال 2008 به این سو، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا باندهای فرکانسی مشخصی را برای خطوط هواپیمایی تعیین کرده بود که امکان دسترسی به برخی خدمات اینترنتی را در میانه آسمان ممکن می‌ساخت. این سرویس اما اغلب جدا از هزینه بالا بر تجهیزاتی استوار بود که اتصال کاربران با اینترنت زمینی را از طریق ماهواره برقرار می‌ساخت و سرعت چندان بالایی را ارائه نمی‌کرد. در سیستم جدید از سرعت‌های بسیار بالاتری پشتیبانی می‌شود که از طریق شبکه مخابراتی 5G تأمین شده و سرعت آن به‌گفته اپراتور موبایلی EE می‌تواند به 100 مگابیت بر ثانیه نیز برسد. با این سرعت می‌توان یک فیلم عادی را ظرف چند دقیقه کوتاه دانلود کرد.

دی ویتینگهم (Dai Whittingham) مدیر اجرایی کمیته ایمنی پرواز بریتانیا با اشاره به نبود آگاهی در مورد تأثیر تلفن همراه بر عملکرد هواپیما، از اهمیت تاریخی Airplane mode سخن گفته و می‌افزاید: «این نگرانی وجود داشت که آن‌ها (تلفن‌های همراه) می‌توانند با سیستم‌های کنترل پرواز اتوماتیک تداخل داشته باشند [اما] با تجربه مشخص شده که این ریسک تداخل بسیار اندک است [البته] همیشه توصیه می‌شده که به‌محض آن‌که درون هواپیما قرار می‌گیرید دستگاه‌ها [ی موبایل] باید در حالت ایرپلن قرار بگیرند.»

اوضاع در سمت دیگر دنیا یعنی در ایالات متحده آمریکا متفاوت بوده و در حالی‌که از چندی پیش نگرانی‌های در مورد تداخل فرکانس‌های 5G با پرواز هواپیماها مطرح شده و حتی از پتانسیل ایجاد اشتباه در اندازه‌گیری ارتفاع نیز سخن به میان آمده است، این مشکل به‌گفته ویتینگهم در بریتانیا و اتحادیه اروپا جایی ندارد: «احتمال تداخل بسیار کم‌تری وجود دارد، ما از مجموعه فرکانس‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم و [در این‌جا همچنین] تنظیمات انرژی پایین‌تری از آن‌چه در ایالات متحده مجاز است، وجود دارد.» مدیر اجرایی کمیته ایمنی پرواز بریتانیا در ادامه سخنان خود با اشاره به خواست عمومی برای دسترسی به 5G در پرواز و برآورده شدن این نیاز از طرف قانون‌گذاران، عملی شدن نهایی این موضوع را منوط به طی شدن پله‌های نهایی و اطمینان از ایمن بودن کامل این مسئله می‌داند.

منبع : Europa.eu


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا