آشنایی با فناوری سامسونگ برای تشخیص ‌هم‌زمان سه اثر انگشت با امنیت 2.5 میلیارد برابری

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش In-Display Fingerprint Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : پیشرفت‌های فناوری در زمینه حفاظت از امنیت و حریم خصوصی کاربران به سرعت در حال تکامل است؛ چرا که به موازات این پیشرفت‌ها تهدیدات نیز با شدت و قدرت بیشتری ظاهر می‌شوند. به طور مثال، پس از معرفی ابزارهای زیست‌سنجی (biometric) مانند حسگر اثر انگشت، تا مدتی به نظر می‌رسید که راه حل مناسب و کاملی برای مسائل امنیتی به دست آمده است؛ اما این اطمینان به تدریج رنگ باخت. تا جایی که امروز طرح‌های جدیدی ارائه شده تا بررسی اثر انگشت را فراتر از یک انگشت توسعه دهند. طرحی که مطابق آخرین اخبار منتشر شده، سامسونگ در تلاش برای عملی کردن آن است.

شاید تصور کنید که نخستین اسمارت‌فون مجهز به حسگر اثر انگشت iPhone 5s باشد، اما این فناوری در سال‌های 2003 و 2004 و همراه با گوشی‌های Fujitsu F505i و Pantech GI100 به بازار ارائه شد. همچنین اولین گوشی اندرویدی مجهز به حسگر اثر انگشت نیز موتورولا ATRIX 4G، محصول سال 2011 است. در واقع، پس از این تاریخچه نسبتا طولانی است که اپل با خرید شرکت زیست‌سنجی AuthenTec به مبلغ 356 میلیون دلار در سال 2012 وارد این عرصه شد و یک سال بعد از آن، iPhone 5s را با تکنولوژی Touch ID روانه بازار کرد. حال به نظر می‌رسد سامسونگ نیز در مسیری مشابه به دنبال گسترش فناوری اسکن اثر انگشت چندگانه و ثبیت آن به عنوان بخشی از برند گلکسی باشد.

با آن که تشخیص هویت بر اساس اثر یک انگشت از سوی اغلب فعالان صنعت به اندازه کافی ایمن به شمار می‌رود و با آسودگی در پلتفرم‌های پرداخت موبایل مانند Samsung Pay و Google Pay به کار گرفته می‌شود، می‌توان تصور کرد که احراز هویت کاربر با استفاده از چندین انگشت، میلیاردها برابر امنیت و احساس ایمنی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش منابع خبری، کمپانی سامسونگ الکترونیکس در حال کار روی روش‌های ایمن‌تر کردن استفاده از حسگر اثر انگشت برای احراز هویت کاربران است. در این میان یکی از گزینه‌های اصلی، جایگزین کردن اسکنر کوچک فعلی با یک حسگر بزرگ‌تر است که بتواند همزمان چندین انگشت را اسکن کند و سطح بالاتری از امنیت را به ارمغان آورد. به گفته دیتر می (Dieter May)، مدیرعامل شرکت ISORG فرانسه که حسگرهای اثر انگشت را برای گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند، سامسونگ در آینده نزدیک این فناوری را روی نمایشگرهای OLED خود در دسترس قرار خواهد داد.

سامسونگ پیش‌تر اعلام کرده بود که این فناوری با نام سیستم حسگر یکپارچه یا AIO کوتاه‌شدهAll-in-One sensing در نسل جدید پنل‌های OLED 2.0 مورد استفاد قرار خواهند گرفت. به این ترتیب با استفاده هم‌زمان از سه اثر انگشت در تأیید هویت کاربر، امنیت دستگاه در مقایسه با حسگر تکی اثر انگشت، 2.5 میلیارد بار بیشتر خواهد بود. به علاوه برنامه سامسونگ این است که امکان اسکن اثر سه انگشت، به طور هم‌زمان،‌ روی تمام بخش‌های نمایشگر فراهم شود.

سامسونگ تاکنون زمان‌‌بندی استفاده از این فناوری را در گوشی‌های خود آشکار نکرده است. با این حال، مدیر عامل شرکت ISORG از آماده بودن فناوری اسکن اثر انگشت چندگانه یا OPD (مخفف Organic Photo Diode) خود نیز سخن گفته‌اند؛ فناوری نوینی که سامسونگ نیز احتمالاً از مواد و فرآیندهای مشابه آن برای اسکنر اثر انگشت All-in-One خود در OLED 2.0 استفاده خواهد کرد. به گفته دیتر می، OPD حسگری بسیار ظریف و نازک است که می‌تواند روی نمایشگر OLED قرار گیرد و امکان تشخیص چند اثر انگشت را فراهم آورد.

مدیر عامل ISORG در ادامه برآورد کرده است که پنل‌های OLED 2.0 سامسونگ تا سال 2025 میلادی عرضه شوند. از دید او، اپل به احتمال زیاد وارد رقابت برای اسکن اثر انگشت چندگانه نخواهد شد، زیرا مدل‌های جدید آیفون به جای قفل‌گشایی با استفاده از اثر انگشت به فناوری Face ID مجهز شده‌اند. از این رو سامسونگ احتمالا نخستین شرکتی خواهد بود که فناوری اسکن چندگانه را به صورت گسترده به کار خواهد گرفت. البته پیشتازی شرکت کره‌ای در اسکن بیش از دو اثر انگشت معنا خواهد داشت، چرا که کمپانی ویوو پیش از این در مدل‌هایی همچون X80 Pro و +X90 Pro از حسگرهای پیشرفته اولتراسونیک شرکت کوالکام بهره گرفته که در آن‌ها از دو اثر انگشت به طور هم‌زمان برای بازگشایی قفل صفحه‌نمایش استفاده شده است.

منبع : OLED-info


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا