ساعت‌های هوشمند آینده چگونه قند خون را بدون نیاز به خون‌‌گیری اندازه می‌گیرند؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch
واحد خبر mobile.ir : چنان‌چه در بین اطرافیان خود با بیماران دیابتی سروکار داشته‌اید، حتما می‌دانید که اندازه‌گیری مداوم قند خون تا چه اندازه برای آنها ضروری است. تا کنون، تنها روش اندازه‌گیری قند خون، از طریق آزمایش نمونه خون بوده است. برای سهولت انجام این کار، دستگاه‌هایی طراحی شده که به جای گرفتن نمونه زیادی از خون بیمار، تنها به اندازه یک قطره خون از سر انگشت او گرفته و همان مقدار را بلافاصله مورد آزمایش قرار می‌دهد. شاید فکر کنید، دیگر از این ساده‌تر نمی‌شود، اما خبرها چیز دیگری می‌گویند. یک استارت‌آپ فرانسوی به‌تازگی از طراحی ساعت هوشمندی خبر داده که می‌تواند بدون گرفتن حتی یک قطره خون از بیمار، سطح قند خون او را اعلام کند.

چند روز قبل یک استارت‌آپ فرانسوی به نام PKvitality اعلام کرد که مراحل نهایی طراحی ساعت هوشمندی را پشت سر می‌گذارد که می‌تواند در یک پروسه بدون درد و بدون نیاز به خون‌گیری، قند خون کاربر را اندازه‌گیری کند. این ساعت هوشمند K’Watch Glucose نام داشته و در نوامبر 2021 نخستین مرحله تست انسانی (و در مجموع سومین مرحله تست بالینی) خود را نیز در مؤسسه AMCR (واقع در کالیفرنیا) با موفقیت به پایان رساند. کمی بعد، نتایج این مرحله از آزمایش در تاریخ 26 جولای 2022 (4 مرداد 1401) منتشر شد. این نتایج به اندازه کافی قابل‌قبول هستند که بیماران دیابتی بتوانند با خیال راحت، از ساعت هوشمند مذکور استفاده کنند.

همان طور که گفته شد، برای اندازه‌گیری قند خون در این روش دیگر به خون‌گیری از سر انگشت نیازی نیست. بنابراین بیمار دردسر تهیه دستگاه تست قند و ملزمات آن – اعم از سوزن لانست، نوار تست و ... – و همچنین انگشت زخم‌شده را نخواهد داشت. اما به راستی سازوکار این ساعت چگونه است؟ در قسمت زیرین ساعت، یک کپسول (K’apsul) قرار دارد که در ساخت آن از تکنولوژی پیشرفته‌ای موسوم به SkinTaste استفاده شده است. این کپسول حاوی تعدادی میکروپوینت و حسگر زیستی است که با آنالیز مایع بینابینی نقاط میکروسکوپی می‌توانند قند خون را از طریق پوست و به شکل کاملا بدون درد اندازه‌گیری کنند. یک پد چسب‌دار (با حداقل میزان آلرژی‌زایی) دورتادور کپسول قرار گرفته و آن را ثابت نگه می‌دارد. این پد پس از 7 روز استفاده، باید تعویض شود.

اما این ساعت صرفا به اندازه‌گیری قند خون بسنده نمی‌کند. به گفته شرکت سازنده، ساعت هوشمند K’Watch Glucose CGM می‌تواند افت قند یا افزایش آن را با هشدار لرزشی به کاربر اعلام کند. همچنین کاربر می‌تواند سطوح مختلف هشدار لرزشی را برای طول شب برنامه‌ریزی کند. جالب است بدانید این ساعت می‌تواند هشدار افت یا افزایش قند خون بیمار را به اعضای خانواده یا دوستان وی هم ارسال کند. البته این قابلیت، مستلزم آن است که اطرافیان بیمار، اپلیکیشن اختصاصی PKvitality را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده باشند.

لازم به ذکر است، این تمام امکانات ساعت هوشمند K’Watch Glucose نیست. این ساعت با شمارش گام‌ها، محاسبه مقدار کالری سوزانده شده و اندازه‌گیری ضربان قلب، مهم‌ترین داده‌های مورد نیاز از وضعیت سلامت جسمانی شما را اعلام می‌کند. البته با نصب اپلیکیشن اندروید یا iOS (که در هنگام عرضه رسمی محصول منتشر می‌شود)، می‌توان به سابقه دیابتی بیمار دسترسی پیدا کرد و با شناسایی الگوی نوسانات قند خون وی، درک بهتری از دیابت او به دست آورد.

لوک پیرار (Luc Pierart)، مؤسس استارت‌آپ PKvitality، هدف از پروژه حاضر را ارائه یک نوآوری فناورانه برای بیماران دیابتی اعلام کرد که همیشه در کنار آنها خواهد ماند. به گفته وی، با وجود آنکه تست‌های بالینی در پایان سال 2021 آغاز شد، این پروژه پیشرفت سریعی داشته و افزایش دقت دستگاه (دقت مورد نیاز برای تست های بالینی) اعضای شرکت را به موفقیت توسعه این محصول دلگرم کرده است. پیرار تأکید کرد که تا اعتبارسنجی این پروژه و ارائه محصولی که بتواند نیازهای بیماران دیابتی را برطرف کند، تنها چند ماه باقی مانده است. این محصول در ابتدای انجام تست‌های بالینی ظاهرا با 29 درصد خطای دقت روبرو بود که پس از چندی به 19 درصد و چندی پیش با تغییر الگوریتم‌های اندازه‌گیری و اصلاح پچ K’apsul به 16 درصد کاهش پیدا کرده است. انتظار می‌رود ساعت هوشمند K’Watch Glucose با قیمتی در حدود 199 دلار رسما عرضه شود.

جالب است بدانید، استارت‌آپ PKvitality با استفاده از همین تکنولوژی، در حال کار کردن روی یک ساعت هوشمند دیگر با نام K’Watch Athlete است؛ اسمارت‌واچی که می‌تواند سطح اسید لاکتیک موجود در بدن ورزشکار را به طور پیوسته اندازه‌گیری کند. گفتنی‌ست، اسید لاکتیک یکی از شاخص‌های ضعف عضلانی بوده و اندازه‌گیری پیوسته این ماده می‌تواند جلسات تمرینی و میزان عملکرد ورزشکار را به طور چشمگیری بهبود ببخشد.

منبع : PKvitality


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا