پیش‌بینی کانترپوینت از عرضه حدود 14 میلیارد دستگاه مجهز به eSIM در فاصله سال‌های 2021 تا 2030

نمایش خبر

تاریخ : 1401/4/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سیم‌کارت الکترونیکی e-SIM
واحد خبر mobile.ir : بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی کانترپوینت که در روز چهارشنبه 13 جولای سال جاری میلادی (22 تیر 1401) منتشر شده است، در فاصله سال‌های 2021 تا 2030 بیش از 14 میلیارد دستگاه مجهز به سیم‌کارت داخلی یا eSIM عرضه خواهد شد که همه انواع این فناوری از جمله eSIM مبتنی بر سخت‌افزار یا nuSIM ،iSIM (iUICC) ،eUICC و Soft SIM را در بر می‌گیرد. در واقع، به لطف انعطاف‌پذیری، هزینه بهینه، امنیت و مزایای بی‌شمار دیگری که توسط این فناوری ارائه می‌شود، دهه آینده دوران رشد و اوج‌گیری eSIM خواهد بود. به علاوه، عرضه دستگاه‌های سلولار مبتنی بر سیم‌کارت الکترونیکی داخلی یا iSIM در فاصله سال‌های 2021 تا 2030 به 7 میلیارد واحد می‌رسد.

بر اساس این گزارش در سال 2021، بیش از 350 میلیون دستگاه با قابلیت eSIM سخت‌افزاری در دسته‌بندی‌های گوناگونی همچون گوشی‌های هوشمند، اسمارت‌واچ‌ها، تبلت‌ها، ماژول‌های اینترنت اشیاء و خودروهای متصل به شبکه عرضه شده‌اند و بر اساس پیش‌بینی کانترپوینت، در پنج سال آینده نیز سیم‌کارت‌های eUICC (نوعی eSIM مبتنی بر سخت‌افزار) به‌عنوان فرم فاکتور اصلی بازار این فناوری باقی خواهند ماند و بیش از نیمی از حجم عرضه را در اختیار خواهند داشت. به گفته کارشناسان این موسسه، در سال جاری میلادی شاهد آغاز حضور فرم فاکتور iUICC (موسوم به iSIM) بوده‌ایم که در واقع سیم‌کارتی به شمار می‌رود که با تراشه یکپارچه شده است و مزایای ویژه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان و کاربران قرار می‌دهد.

نیل شاه (Neil Shah)، معاون پژوهشی کانترپوینت، با اشاره به تحولات طراحی و فرم فاکتور سیم‌کارت‌ها می‌گوید: « فرم فاکتور فیزیکی MFF2/WLCSP چیپ eSIM لحیم‌شده حتی با رشد شیوه‌های پیاده‌سازی جایگزین مانند سیم‌کارت نرم‌افزاری و nuSIM، استاندارد حاضر در دهه گذشته بوده است. با این حال، فرم فاکتور iSIM (iUICC) در آینده سریع‌ترین رشد را خواهد داشت، چرا که فعالان صنعت در خصوص کاربرد آن با یکدیگر هم‌داستان هستند و تا اواخر سال جاری میلادی، پشتیبانی سراسری از فعال‌سازی و مدیریت سیم‌کارت به این شیوه را ارائه خواهند کرد.»

رشد دستگاه‌های eSIM و آینده روشن iSIM

در این میان نخستین فرایند پذیرش iSIM در کاربردهای اینترنت اشیاء ظهور خواهد یافت؛ جایی که بازیگران اصلی تراشه‌ها و ماژول‌های پیشرفته اینترنت اشیاء مانند Sequans ،Telit ،Quectel و Sony Semi (Altair) با مشارکت تولیدکنندگان برتری همچون Kigen و G+D حاضر خواهند بود. از دیگر فعالان کلیدی این بخش نیز می‌توان به کوالکام، Redtea Mobile ،IDEMIA ،Truphone ،Thales، اپل، سامسونگ و نوکیا اشاره کرد. مطابق پیش‌‌بینی کانترپوینت، تا سال 2027، iSIM به‌عنوان شکل اصلی سیم‌کارت شناخته خواهد شد و عرضه دستگاه‌های مجهز به این فناوری در فاصله سال‌های 2021 تا 2030 به 7 میلیارد واحد خواهد رسید.

از نگاه آنکیت مالهوترا (Ankit Malhotra)، تحلیل‌گر کانترپوینت، گوشی‌های هوشمند از نظر میزان عرضه دستگاه‌های مجهز به eSIM در پنج سال آینده پیشتاز خواهند بود. به گفته او «در این میان حجم عرضه پیش‌بینی‌شده آیفون‌هایی که فقط از eSIM بهره می‌برند، باید به عنوان نقطه عطفی برای این صنعت عمل کند و سایر تولیدکنندگان را نیز به سرعت در مسیر پذیرش این فناوری قرار دهد. چنان که در اوایل سال جاری، شرکت‌هایی مانند Thales ،Vodafone و Qualcomm با موفقیت کارکرد iSIM را در یک گوشی هوشمند به نمایش گذاشته‌اند».

گوشی‌های هوشمند نقش مهمی در افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان درباره eSIM ایفا می‌کنند و در عین حال به دیگر گروه‌های محصولات مصرفی همچون ساعت‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها نیز در این مسیر یاری می‌رسانند. از سوی دیگر، قابلیت اتصال سلولار در ساعت‌های هوشمند به طور پیوسته در حال گسترش است و همین امر به افزایش ضریب نفوذ اسمارت‌واچ‌هایی انجامیده است که از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند.

پیش‌بینی و تحلیل دستگاه‌های مبتنی بر eSIM

به علاوه، پذیرش و استفاده از سرورهای موسوم به entitlement server توسط اپراتورهای حقیقی و فیزیکی (MNO) در سراسر جهان به خوبی تعداد روزافزون ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های همراه مجهز به eSIM را نشان می‌دهد. این سرور به اپراتورهای موبایل امکان می‌دهد که سرویس‌ها و قابلیت‌های خاصی را در دستگاه‌های کاربران نهایی (مثلاً در پوشیدنی‌هایی مانند اپل واچ یا ساعت‌های هوشمند سامسونگ) فعال یا غیر فعال کنند. به علاوه، توسعه موارد جدیدتر کاربری مانند کار و آموزش از راه دور نیز لزوم اتصال سلولار را در تجهیزات مربوط به مشتری، روترها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها افزایش خواهد داد. از این رو قابلیت‌های eSIM به کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات، اتصال‌پذیری با سرعت و کارآمدی بالا و مدیریت فعال و یکپارچه آن را ارائه می‌دهد.

با آن که گوشی‌های هوشمند در آینده بیشتر میزان استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر eSIM را تشکیل خواهند داد، اما شمار دستگاه‌های اینترنت اشیاء و ماشین به ماشین (IoT/M2M) مجهز به eSIM در حوزه‌های کاربردی گوناگون و فناوری‌های سلولار متعدد از NB-IoT تا فناوری نسل چهارم و پنجم رشد سریع‌تری را تجربه خواهد کرد. نرخ فعال‌سازی eSIM در برنامه‌های اینترنت اشیاء سلولار در سال‌های پیش رو همچنان بالا باقی می‌ماند و با کاهش هزینه‌های معمول تولید و تدارکات مربوط به تحویل و فعال‌سازی سیم‌کارت‌های معمول، صرفه‌جویی در فضا و انرژی را نیز برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

در کنار این موارد، دستگاه‌های تولیدشده در زمینه‌های نوظهوری همچون واقعیت تعمیم‌یافته یا XR کوتاه‌شده drone ،Extended Realityها، تجهیزات مربوط به مشتری یا CPE و رایانه‌های شخصی، بالاترین میزان رشد را تجربه خواهند کرد. میزان کنونی استفاده از هدست‌های XR سلولار، به دلیل محدودیت‌های مرتبط با باتری، نیاز به پهنای باند بالا و تجربه کاربری ضعیف بسیار اندک است. اما با گسترش نسل پنجم فناوری ارتباطات و ارائه پهنای باند وسیع‌تر، قابلیت‌های ارتباطی با تأخیر بسیار اندک، بهبود فرم‌ فاکتور دستگاه‌ها، کارایی بهتر باتری و تقویت توان رایانشی و توسعه برنامه‌ها و اکوسیستم برای ارائه محتوای باکیفیت در کنار eSIM به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی برای اتصال به شبکه، به ارتقای سطح پذیرش دستگاه‌های واقعیت تعمیم‌یافته 5G پس از سال 2025 خواهد انجامید. به علاوه، droneهای متصل به 5G گروه دیگری از محصولات هستند که از فناوری eSIM منتفع می‌شوند و در زمینه‌های مختلفی همچون تحویل نهایی کالا به مشتری (last-mile delivery)، مدیریت بلایای طبیعی، انجام عملیات‌های جست‌وجو و نجات، آموزش، ساخت‌وساز و کشاورزی به کار گرفته خواهند شد. همچنین تصویب مقررات مرتبط با droneهای فراتر از دامنه دید (beyond-visual-range) در مناطقی مانند اروپا، پذیرش eSIMها را نیز افزایش خواهد داد.

کانترپوینت در پایان این گزارش افزوده که خودروها و وسایل نقلیه هوشمند یکی دیگر از حوزه‌های مورد توجه برای رشد فناوری eSIM محسوب می‌شود. خودروهای متصل به شبکه اینک یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از eSIMها به شمار می‌روند و تجربه اتصال مداوم برای برنامه‌های مرتبط، به‌ویژه در زمینه کاربردهای ایمنی همچون eCall در کنار پیدایش ماشین‌های خودران، در آینده اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت. چنان که همکاری‌های اخیر میان فعالان دو صنعت، مانند مشارکت G+D و BMW از پذیرش eSIM توسط تولیدکنندگان پیشرو و تمایل آن‌ها به بهره‌گیری از ویژگی‌های پیشرفته حکایت دارد.

منبع : Counterpoint


ایسام