شرکت خودروساز جیلی با خرید میزو به طور رسمی به دنیای اسمارت‌فون وارد می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : میزو Meizu
واحد خبر mobile.ir : پس از آن که در ژانویه امسال اخباری مبنی بر احتمال خرید یکی از برندهای گوشی هوشمند توسط شرکت خودروساز جیلی (Geely) منتشر شده بود، اینک منابع آگاه با تایید این اخبار، از کمپانی میزو به عنوان شرکت مورد نظر جیلی نام برده‌اند. در همین راستا اداره تنظیم بازار چین (China’s State Administration for Market Regulation) هم به طور رسمی از پیشنهاد خرید سهام شرکتZhuhai Meizu Technology (یا همان شرکت میزو) توسط کمپانیHubei Xingji Times Technology خبر داده و به شنیده‌های پیشین رسمیت بخشیده است. گفتنی است که Xingji Times در سپتامبر 2021 با سرمایه ثبت‌شده 715 میلیون یوان تاسیس شده و هنوز عملیات تجاری خود را آغاز نکرده است.

کمپانی میزو که در سال 2003 میلادی تأسیس شده، در حال حاضر توسط دو سهامدار اصلی یعنی Huang Xiuzhang وTaobao China Software به ترتیب با 49.08 و 27.23 سهام کنترل می‌شود و Xingji Times قصد دارد با خرید 79.09 درصد از سهام طی قراردادی با میزو و Huang Xiuzhang، این شرکت را به مالکیت خود درآورد. در میان سهامداران Xingji Times ، گروه خودروسازی جیلی با سهم 32 درصد، بزرگ‌ترین شخصیت حقوقی ذی‌نفع به شمار می‌رود و طبیعی است که تصمیم به خرید میزو بیش از دیگر شرکت‌ها، ناشی از علاقه مدیران کمپانی جیلی باشد.

پس از نهایی شدن این معامله، سهام Huang Xiuzhang در میزو به 9.79 درصد کاهش می‌یابد و Taobao China نیز به طور کامل سهام خود را واگذار خواهد کرد و از ترکیب سهامداران میزو خارج می‌شود. به این ترتیب جیلی با این میزان سهام، کنترل امور را در گوشی‌ساز چینی به دست خواهد گرفت.

با وجود سکوت مدیران شرکت میزو به نظر می‌رسد باید فرایند خرید این شرکت توسط جیلی را تمام‌شده دانست. ظاهراً خودروساز چینی مخاطرات ناشی از فعالیت شرکت‌‌هایی همچون شیائومی و Baidu را در بازار خودرو و تلاش برای تولید فناوری‌های خودران جدی گرفته و برای مقابله با موج رقابتی بعدی، در پی تقویت موقعیت خود در بازار فناوری برآمده است.

البته در سال‌های اخیر بخت چندان با میزو همراه نبوده و گوشی‌های تولیدی این شرکت در مجموع عملکرد ناموفقی داشته‌اند. به عنوان نمونه، همکاری میزو با سونی در سال‌های اخیر با هدف به‌کارگیری اپ‌های Flyme به گوشی‌های Xperia چندان رضایت‌بخش نبوده است. از این رو، جیلی برای تغییر شرایط شرکت تازه خریدا‌ری‌شده، در بازار به شدت رقابتی گوشی‌های هوشمند چین، کار دشواری را پیشِ رو خواهد داشت.

برای درک بهتر اهمیت این رویداد می‌توان با دقت بیشتر به مورد معامله نگریست. میزو یکی از سازندگان گوشی در گوانگ‌دونگ (Guangdong) چین است که در ماه نوامبر توسط دولت محلی این ناحیه به دلیل معامله با گروه علی‌بابا (Alibaba) با جرایم مرتبط با قوانین ضد انحصار مواجه شد. ظاهراً غول تجارت الکترونیک چین با هدف ادغام سیستم‌عامل خود موسوم به YunOS در دستگاه‌های موبایل، 590 میلیون دلار در میزو سرمایه‌گذاری کرده بود که با مخالفت دولتی مواجه شد.

از سوی دیگر همان طور که اشاره شد، جیلی سال گذشته شرکت Hubei Xingji Shidai Technology را با هدف سرمایه‌گذاری در حوزه اسمارت‌فون و دیگر ابزارهای هوشمند تأسیس کرده است. به علاوه، این شرکت که مالک Volvo ،Polestar ،Lotus و چند شرکت دیگر به شمار می‌رود، در سال 2021 خودروی برقی Zeekr 001 را معرفی و عرضه کرده که به سیستم Flyme for Car میزو مجهز شده بود.

کمپانی میزو نیز به طور مشخص در توسعه سیستم Flyme For Car خود که از تعداد زیادی پتنت ثبت‌شده برخوردار است، گام مؤثری را برای حضور در قلمرو خودروسازی برداشته است. این سیستم نخستین نمونه از این نوع‌ به شمار می‌رود که بر ایمنی کودکان تمرکز می‌کند و مشابه سیستم نگهبان تسلا (Tesla)، توانایی بالایی برای نظارت بر وسایل داخل خودرو دارد. همچنین بر اساس ادعای میزو، این سیستم حتی قادر است پشه‌ها را نیز از محیط خودرو دفع کند.

به این ترتیب جیلی با تملیک چنین شرکتی، مسیر خود را برای کاربرد فناوری‌های جدید هموارتر خواهد کرد. واقعیت این است که دو صنعت خودروسازی و گوشی‌های هوشمند، علی‌رغم فاصله ظاهری، هر روز بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌شوند و فناوری‌هایی مانند Apple CarPlay بهترین و آخرین نمونه از این درهم‌تنیدگی متقابل است. شرکت‌های سازنده گوشی اکنون در موقعیت ویژه‌ای قرار دارند و می‌توانند نرم‌افزارهایی را برای کنترل خودروها توسعه دهند. همین مسئله است که شرکت‌های خودروسازی همچون جیلی را به تصاحب شرکت‌های فعال در حوزه این فناوری و استفاده از قابلیت‌های اختصاصی آن‌ها سوق داده است.

در حقیقت اقدام اخیر جیلی را باید رویکردی بسیار هوشمندانه دانست، چرا که امکان توسعه طیف وسیعی از گوشی‌های رده بالا را فراهم می‌سازد که مشتریان می‌توانند با تکیه بر قابلیت‌های آن‌ها، خودروی خود و بسیاری از امکانات آن را کنترل نمایند.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا