موتورولا، وان‌پلاس، سونی و گوگل در میان سازندگان گوشی‌های اندرویدی با بیشترین میزان پرتوزایی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : نرخ جذب ویژه Specific Absorption Rate (SAR) ، موتورولا Motorola ، سونی Sony ، گوگل Google ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : امروزه بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌های هوشمند در زمان فعالیت پرتوهایی را از خود منتشر می‌کنند که برای کسب مجوز باید زیر حد مجازی قرار داشته باشند. میزان این تشعشعات در گوشی‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و از این رو، شناخت دقیق این مقدار در هر یک از دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. وب‌سایت BanklessTimes به تازگی طی گزارشی، میزان انتشار فرکانس‌های رادیویی از گوشی‌ها را مورد بررسی قرار داده و فهرستی از اسمارت‌فون‌های اندرویدی با بیشترین میزان تشعشع امواج رادیویی را به کاربران ارائه کرده است. این گزارش به فقدان مدرک معتبر برای آسیب‌رسانی این پرتوها اشاره کرده و FCC نیز از تعبیر مشابه‌ای در این زمینه سخن گفته است.

بر اساس یافته‌های این گزارش که در روز چهارشنبه 6 آوریل سال جاری میلادی (17 فروردین 1401) منتشر شده است، گوشی‌های Pixel گوگل و Xperia محصول سونی، در میان دستگاه‌های اندرویدی با بالاترین سطح تشعشع قرار گرفته‌اند. هرچند نمونه‌هایی با میزان تشعشع بیشتر نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. در گزارش BanklessTimes نرخ جذب خاص یا SAR (کوتاه‌شده Specific Absorption Rate) در اسمارت‌فون‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. SAR میزان جذب امواج الکترومغناطیسی حاصل از تشعشعات رادیویی (RF-EMF) را توسط هر کیلوگرم از بدن انسان اندازه‌گیری می‌کند و نتایج آن با واحد وات بر کیلوگرم (W/Kg) سنجیده می‌شود.

اسمارت‌فون‌هایی با بیشترین میزان تشعشع

در فهرست منتشرشده توسط BanklessTimes، اسمارت‌فون Motorola Edge رتبه نخست را از نظر میزان انتشار امواج به دست آورده و نرخ جذب خاص آن 1.79 وات بر کیلوگرم اعلام شده است. پس از این گوشی، Axon 11 5G محصول ZTE با SAR معادل 1.59 و سپس OnePlus 6T با نرخ جذب خاص 1.55 وات بر کیلوگرم، دو گوشی پرتشعشع بعدی این فهرست بوده‌اند. سونی نیز با دو محصول Xperia XA2 Plus و Xperia XZ1 Compact، با SAR به ترتیب 1.41 و 1.36 وات بر کیلوگرم، در رتبه‌های چهارم و هشتم 10 دستگاه با بیشترین تشعشع امواج قرار گرفته‌اند.

اسمارت‌فون‌های با بیش‌ترین میزان تشعشعات

البته باید توجه داشت که این دستگاه‌ها در شمار گوشی‌های اندرویدی عرضه شده در دو تا پنج سال گذشته بوده‌اند و از همین رو، احتمالاً تعداد کاربران کنونی آن‌ها چندان زیاد نیست.

حضور گوشی‌های گوگل در میان 10 گوشی با بالاترین میزان تشعشع

گوگل نیز در فهرست منتشرشده رتبه بالایی دارد و برخی محصولات غول فناوری آمریکایی، از جمله Pixel 3 XL و Pixel 3a XL با SAR معادل 1.39 جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. به علاوه، Pixel 4a نیز با نرخ جذب خاص 1.37 وات بر کیلوگرم، در میان ده دستگاه با بیشترین میزان تشعشع جای گرفته است. در کنار این موارد، Pixel 3 نیز مشابه OnePlus 6 با SAR برابر با 1.33 وات بر کیلوگرم، جایگاه نهم و Oppo Reno5 5G هم با نرخ جذب خاص مشابه با Pixel 4a در کنار این گوشی در جایگاه ششم قرار گرفته است.

البته یکی از افراد شاغل در تیم پیکسل گوگل به این نکته اشاره کرده که داده‌های SAR برای تمام گوشی‌های این کمپانی، از جمله Pixel 3 XL ،Pixel 3 و Pixel 4a منتشر شده است. به گفته او «این گوشی‌ها کاملاً منطبق بر دستورالعمل‌های نظارتی در کشورهایی هستند که در آن‌ها توزیع شده‌اند. [به علاوه] جدیدترین دستگاه‌های Pixel 6 و Pixel 6 Pro مقادیر SAR پایین‌تری دارند».

چرا نرخ SAR اهمیت دارد؟

افزایش ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان و تلاش برای کنترل عواملی که موجب بروز این بیماری می‌شوند، تشعشعات گوشی‌ها را نیز در مرکز توجه قرار داده است. چنان که بسیاری از کشورها سطوحی را برای میزان قابل قبول SAR تعیین کرده‌اند که شرکت‌ها ملزم به رعایت آن هستند. به عنوان مثال، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC)، حداکثر 1.6 وات بر کیلوگرم را به عنوان سطح مجاز نرخ جذب خاص می‌پذیرد و بر این اساس، Motorola Edge در این فهرست تنها دستگاهی به حساب می‌آید که SAR آن بیش از حد تعیین‌شده توسط FCC است. البته نباید از یاد برد که همه گوشی‌ها سطوحی از تشعشع را منتشر می‌کنند و میزان این تشعشع به عوامل متعددی از جمله نوع و مدل دستگاه، قدمت، قدرت آنتن فرستنده و فاصله آن با نزدیک‌ترین برج مخابراتی بستگی دارد.

آیا تشعشعات گوشی‌ها به کاربران آسیب می‌زند؟

در مجموع گوشی‌های امروزی امواج رادیویی را در طیف الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند. سطح انتشار این امواج در اسمارت‌فون‌های 2G تا 4G در محدوده 0.7 تا 2.7 گیگاهرتز قرار داشت، حال آن که دستگاه‌های نسل پنجم این امواج را تا سطح 80 گیگاهرتز منتشر می‌کنند. این امواج به دلیل فرکانس پایین، فرکانس انرژی پایینی هم دارند و غیریون‌ساز هستند. در نتیجه انرژی اندک آن‌ها برای تغییر DNA و افزایش ریسک ابتلا به سرطان کافی نیست. امواج غیر یون‌ساز یا nonionized به امواج الکترومغناطیسی در طیف 400 نانومتر تا 1 متر گفته می‌شود که توان یونیزه کردن اتم‌ها را ندارند.

انواع مختلف امواج الکترومغناطیس در دو سویه غیر یون‌ساز و یون‌ساز

اساساً کاربران دستگاه‌های همراه انرژی را از دستگاه‌های ساطع‌کننده تشعشعات رادیویی جذب می‌کنند و به نظر می‌رسد تنها اثر این فرایند، گرم شدن قسمتی از بدن است که در کنار تلفن همراه قرار دارد. البته این گرما آن قدر ضعیف است که نمی‌تواند دمای بخش مرکزی بدن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به علاوه، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر آسیب‌رسان بودن پرتوهای RF به دست نیامده است. با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا اقدامات متعددی را برای محدود کردن قرارگیری در معرض تشعشعات دستگاه‌های همراه پیشنهاد کرده است که استفاده از گوشی برای مدت زمان کوتاه‌تر یا به‌کارگیری hands-free و دور کردن اسمارت‌فون از بدن، از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

داده‌های مورد استفاده در گزارش BanklessTimes توسط دفتر فدرال آلمان برای محافظت در برابر تشعشعات (German Federal Office for Radiation Protection) جمع‌آوری شده است. حال آن که برخی منابع دیگر داده‌های متفاوتی را ارائه کرده‌اند و به طور مثال، در آزمایش روی مدل‌های 2020 و 2021 گوشی Motorola Edge، به ترتیب به ارقام 0.81 و 1.00 وات بر کیلوگرم دست یافته‌اند؛ ارقامی که از سطوح مورد نظر ایالات متحده و اتحادیه اروپا بسیار پایین‌تر است.

اسمارت‌فون‌های با کم‌ترین میزان تشعشعات

بر اساس داده‌های دفتر فدرال آلمان برای محافظت در برابر تشعشعات، فهرست گوشی‌های اندرویدی با کمترین میزان تشعشع با ZTE Blade V10 و نرخ جذب خاص 0.13 وات بر کیلوگرمی آن آغاز می‌شود. پس از آن، ZTE Axon Elite با 0.17 وات بر کیلوگرم و سه محصول سامسونگ یعنی Galaxy Note10+ 5G با 0.19 وات بر کیلوگرم، Galaxy Note10 با 0.21 وات بر کیلوگرم و Galaxy A80 با 0.22 وات بر کیلوگرم در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. در ادامه این فهرست نام گوشی‌هایی مانند Galaxy A72 با 0.23 وات بر کیلوگرم و LG G7 ThinQ و Galaxy S20 FE هر دو با SAR معادل 0.24 وات بر کیلوگرم دیده می‌شوند. Galaxy M20 و Honor 7A نیز به ترتیب با نرخ جذب خاص 0.25 و 0.26 وات بر کیلوگرم جایگاه نهم و دهم را در این لیست در اختیار دارند. البته موتورولا نیز به لطف نرخ جذب خاص 0.27 وات بر کیلوگرمی Razr 5G بخشی از اعتبار خود را بازیابی کرده و رتبه سیزدهم را در میان گوشی‌های اندرویدی با کم‌ترین میزان تشعشع به خود اختصاص داده است.

منبع : BanklessTimes


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا