خروج HMD‌ از رقابت بزرگان – خداحافظی با نوکیای پرچمدار؟

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : HMD Global ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : شرکت HMD از سال 2017 به این سو گوشی‌های متعددی را با برند نوکیا روانه بازار ساخته که اکثریت آن‌ها در رده میانی رو به پایین قرار دارند و تنها در برخی موارد مثل Nokia 8 Sirocco و Nokia 9 PureView شانس پرچمداری خود را آزموده است. در جست‌وجو برای یافتن علت این حضور کم‌رنگ جدا از فرصت‌های بر باد رفته نوکیا در طی سال‌های گذشته باید به سود کم‌تر این رده نسبت به گوشی‌های ارزان‌تر اشاره کرد؛ جایی‌که شانس اندکی برای انتخاب شدن گوشی‌های همواره گران‌قیمت‌تر HMD در مقایسه با رقبای بزرگ این کلاس وجود دارد. مجموعه HMD حالا در مصاحبه‌ای با Android Authority از تصمیم خود برای ارائه نکردن گوشی‌های پرچمدار نوکیا خبر داده است.

آدام فرگوسن (Adam Ferguson) مسئول بازاریابی جهانی محصولات شرکت HMD در گفت‌گویی با وب‌سایت اندروید اوتوریتی صراحتا از تمایل نداشتن این شرکت برای ساخت گوشی‌های پرچمدار سخن گفته است:‌ «ساخت یک گوشی 800 دلاری برای ما در حال حاضر معنایی ندارد.» به‌گفته فرگوسن، HMD «نمی‌خواهد درگیر جنگ مشخصات بزرگ [گوشی‌های پرچمدار] با دیگر بازیگران شده» و ترجیح می‌دهد «برای چیزی کاملا متفاوت مقاومت کند.»

ناقوس جدایی HMD و گوشی‌های نوکیا از رده پرچمداران البته از سال‌های پیش به‌گوش می‌رسید جایی‌که از آخرین تجربه نوکیا با یک پردازنده سری 8 کوالکام در Nokia 9 PureView حالا بیش از 3 سال می‌گذرد و در این فاصله با‌ کنار گذاشتن برخی ستاره‌های کم‌فروغ مثل Nokia 8.3 5G، حتی در رده میانی نیز با گوشی قابل توجه‌ای روبرو نمی‌شویم و در بین انگشت‌شمار گوشی‌های 5G این شرکت نیز نشانی از پردازنده‌های Dimensity مدیاتک و سری 6 و 7 کوالکام به‌چشم نمی‌خورد. به بیان دیگر با وجود این‌که این خبر تا به امروز هیچ‌گاه به‌صورت رسمی اعلام نشده بود اما شرکت نوکیا عملا پس از فوریه 2019 و زمان معرفی Nokia 9 PureView از رده پرچمداران خداحافظی کرده و از دو سال پیش یعنی زمان رونمایی از Nokia 8.3 5G نیز هیچ گوشی میان‌رده پیشرفته‌ای را روانه بازار نکرده است.

روند قیمت‌گذاری محصولات این شرکت ‌در مقایسه با دیگر رقبا نیز به ادامه این شرایط دامن زده و شانس انتخاب شدن نوکیاهای پیشرفته‌تر را در اغلب موارد بسیار کاهش می‌دهد. برای نمونه گوشی 5G‌ میان‌رده Nokia G50 در حالی با قیمت 299 یورویی برای حافظه 4GB/64GB در بازارهای اروپایی معرفی شد که نمونه بسیار پیشرفته‌تری مثل Motorola Moto G51 5G با همین حافظه از قیمت پایه 229 یورویی برخوردار شده است. در این اوضاع نگفته پیداست که نوکیا عملا از سال‌ها پیش نه فقط از کلاس پرچمداران بزرگ، بلکه از رده میان‌رده‌های ارزشمند نیز خداحافظی کرده اما اعلام این وداع به‌ترتیب 3 و 2 سال به‌طول انجامیده است! حضور شبح‌وار نوکیا در بزرگ‌ترین رویداد موبایل اروپا یعنی کنگره جهانی موبایل در سال 2022 را نیز می‌توان بر همین منوال تفسیر کرد.

HMD در نخستین سال حیات مجدد نوکیا تقریبا تمامی پتانسیل‌های موجود در بازار موبایل را برای جذب هرچه بیش‌تر کاربران به‌کار گرفت که از آن جمله باید به معرفی طیف متنوعی از گوشی‌های ساده بدون سیستم‌عامل (فیچرفون)، رونمایی از چندین گوشی هوشمند در رده‌های کاربری مختلف، ارائه یک تجربه نرم‌افزاری نزدیک به اندروید خام و حضور در برنامه Android One اشاره کرد. این برنامه گسترده با این‌که در سال‌های بعد با کنار گذاشتن گوشی‌های پیشرفته‌تر و تأخیر در ارائه آپدیت‌های سیستم‌عامل، با محدودیت روبرو شده و نارضایتی کاربران را در پی داشت اما ظاهرا در زمینه درآمدزایی و کسب سود موفق عمل کرده تا جایی‌که میزان عرضه گوشی‌های هوشمند و ساده نوکیا به‌گفته برخی منابع در سه‌ماهه چهارم سال 2021 به‌ترتیب به 3.2 و 11.2 میلیون دستگاه رسید.

HMD در گفت‌وگو با اندروید اوتوریتی به تمرکز سیاست خود روی ساخت «فیچرفون‌های خوب و اسمارت‌فون‌های خوبِ پایین‌رده و میانی» اشاره می‌کند؛ این شرکت «می‌خواهد سخت‌افزارهایی بسازد که چندین سال دوام بیاورند با عمر باتری چند روزه با یک رده قیمتی ارزان.» HMD همچنین به‌گفته برخی منابع در تلاش برای تبدیل نوکیا به برند پیشتاز گوشی‌های هوشمند پیش‌پرداخت در بازار ایالات متحده آمریکا تا پایان سال 2022 است. آدام فرگوسن در همین ارتباط از قصد نوکیا برای «کسب انگیزه و گسترش آن به‌گونه‌ای که از کسب و کار اصلی [این برند] پشتیبانی کند»، سخن می‌گوید. بدین‌ترتیب در یک کلام نوکیا دیگر قصد رقابت در رده بالای بازار و قرار دادن حجم وسیعی از ویژگی‌های پیشرفته در اسمارت‌فونی که سود چندانی برای این شرکت نخواهد داشت را نداشته و به‌جای آن در رده پایین و متوسط بازار کسب و کار خود را ادامه می‌دهد. ادامه یافتن این روند برای سال‌های متمادی یا تجددنظر نوکیا در این زمینه، سوالی‌ست که تنها زمان به آن پاسخ خواهد گفت.

منبع : Android Authority


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا