معرفی Nokia G11 – اسمارت‌فون ارزانی که شما را از زیر ماسک می‌شناسد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/11/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Nokia G11 ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : درست یک روز پس از معرفی Nokia G21، کمپانی فنلاندی HMD Global از یک اسمارت‌فون رده پایین دیگر با نام Nokia G11 پرده برداشت. البته این پرده‌برداری بدون برگزاری رویدادی خاص و رسمی بوده و صرفا به توصیف مشخصات و امکانات محصول در وب‌سایت نوکیا بسنده شده است. بیشتر مشخصات سخت‌افزاری Nokia G11 با Nokia G21 مشترک است، جز اینکه G11 از لحاظ عملکرد در بخش‌های دوربین، RAM و حافظه داخلی ضعیف‌تر بوده و بدنه سبک‌تری دارد. با این اوصاف، همان طور که از یک گوشی رده‌ پایین انتظار می‌رود، در Nokia G11 با سخت‌افزار قدرتمندی روبرو نیستیم، اما HMD سعی کرده تا این کاستی‌ را تا حدی با اندروید خالص و آپدیت‌های امنیتی منظم جبران کند.

گوشی هوشمند Nokia G11 دارای بدنه‌ای از جنس پلی‌کربنات بوده و وجود بافت در قسمت پشتی آن مشهود است. این دیوایس ابعادی معادل 164.6×75.9×8.5 میلی‌متر داشته و وزن آن 189 گرم اعلام شده است. ال‌سی‌دی 6.5 اینچی دستگاه رزولوشن چندان بالایی نداشته و وضوح آن +HD (معادل 720×1600 پیکسل) اعلام شده است. نرخ به‌روزرسانی و نرخ نمونه‌برداری تاچ این نمایشگر به ترتیب برابر با 90 و 180 هرتز است. نرخ نمونه‌برداری تاچ 180 هرتزی این پنل البته تنها در برخی اپلیکیشن‌ها و شرایط خاص، در دسترس قرار دارد.

مثل Nokia G21، شرکت سازنده برای پردازش Nokia G11 نیز تراشه Unisoc T606 را در نظر گرفته است. این چیپ‌ست 12 نانومتری از 2 هسته Cortex-A75 و 6 هسته Cortex-A55 (همگی با حداکثر سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتز) تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G57 است. Nokia G11 تنها در یک پیکربندی با 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا تا 512 گیگابایت دیگر) به تولید می‌رسد. این در حالی‌ست که در Nokia G21 شاهد 4 گیگابایت RAM و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی هستیم.

در Nokia G11 هم یک مجموعه سه دوربینه در پشت دستگاه وجود دارد، با این تفاوت که رزولوشن دوربین اصلی از 50 به 13 مگاپیکسل کاهش پیدا کرده است. اما دو عضو دیگر – یعنی دوربین‌های عمق و ماکرو – با همان وضوح 2 مگاپیکسل حضور دارند. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی با وضوح 8 مگپیکسل نیز در ناچ قطره آب بالای نمایشگر تعبیه شده است. متأسفانه جزییات بیشتری درباره مجموعه دوربین این گوشی از سوی HMD منتشر نشده است.

باتری قدرتمندی به ظرفیت 5,050 میلی‌آمپر ساعت برای Nokia G11 پیش‌بینی شده است. این باتری غیرقابل تعویض بوده و شرکت سازنده روی این نکته تأکید دارد که در صورت استفاده معمولی، این باتری 3 روز دوام خواهد داشت. باتری Nokia G11 از استاندارد شارژ 18 واتی – موسوم به USB Power Delivery 3.0 – پشتیبانی می‌کند. اما نکته ناامیدکننده آن است که حداکثر توان شارژری که به همراه این محصول ارائه شده 10 وات است. به این ترتیب، اگر تمایل دارید از تکنولوژی شارژ سریع باتری بهره‌مند شوید، به ناچار باید شارژر 18 واتی را جداگانه خریداری کنید.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، از ویژگی‌های مثبت Nokia G11 آن است که مثل دیگر گوشی‌های این برند، از اندروید خالص (یا در اصطلاح Stock Android) بدون هیچ گونه پوسته یا نرم‌افزار اضافی برخوردار است. البته چند اپلیکیشن کاربردی و پرطرفدار به طور پیش‌فرض روی این دیوایس نصب هستند، از جمله Spotify و LinkedIn. نکته مثبت دیگر آن است که HMD آپدیت سیستم‌عامل گوشی را تا دو سال تضمین کرده است. همچنین، در مجموع 36 آپدیت امنیتی در عرض 3 سال (هر ماه یک آپدیت) برای Nokia G11 قابل دریافت خواهد بود که طبق ادعای شرکت سازنده، 2 برابرِ تعداد آپدیت‌های امنیتی در دیوایس‌های رقیب است.

حسگر اثر انگشت Nokia G11 روی دکمه پاور (در لبه سمت راست) تعبیه شده است. علاوه بر این، امکان قفل‌گشایی گوشی از طریق تشخیص چهره (Face Unlock) هم فراهم خواهد بود. نکته جالب آن است که این گوشی می‌تواند چهره شما را – حتی با داشتن ماسک صورت – نیز تشخیص دهد؛ قابلیتی که شرکت سازنده از آن با عنوان Mask Unlock یاد می‌کند. اسمارت‌فون جدید HMD دارای دو میکروفن است و برای گوش دادن به رادیو، اتصال هدست به دستگاه ضروری‌ست.

Nokia G11 یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) با تکنولوژی ارتباطی 4G است. بلوتوث 5.0، وای-فای دوباندی، OTG، جک هدفون، پورت USB-C و پشتیبانی از مسیریاب‌های GLONASS ،GPS و Galileo از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه برشمرده شده‌اند. حتی در برخی بازارهای منتخب، Nokia G11 با NFC عرضه خوهد شد. لازم به ذکر است، یک دکمه فیزیکی اختصاصی برای فراخواندن دستیار دیجیتال Google Assistant روی لبه سمت چپ دستگاه گنجانده شده است.

گوشی هوشمند Nokia G11 در دو رنگ خاکستری (Charcoal Gray) و آبی (Ice Blue) وارد بازار می‌شود. این محصول در اروپا 159 یورو و در بریتانیا 119 پوند قیمت‌گذاری شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 161 دلار آمریکا.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا