معرفی Galaxy A13 5G – ارزان‌ترین گوشی 5G سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 700 Dimensity 700 ، Samsung Galaxy A13 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز چهارشنبه 1 دسامبر 2021 (10 آبان 1400) از جدیدترین گوشی 5G خود برای بازار آمریکا با نام Galaxy A13 5G رونمایی کرده است؛ این گوشی همانطور که از نام‌گذاری آن می‌توان حدس زد ارزان‌ترین و ساده‌ترین اسمارت‌فون نسل پنجمی این کمپانی به حساب می‌آید اما با این وجود امکانات مناسبی را در خور قیمت خود ارائه کرده و صفحه‌نمایش بزرگ 90 هرتزی، باتری حجیم و حافظه داخلی راضی‌کننده، شرایط نسبتا مناسبی را برای این مدل رقم زده‌اند. اطلاعات و مشخصات نسبتا کاملی از این گوشی از چندی پیش منتشر شده بود و معرفی رسمی آن تنها برخی تکه‌های باقی‌مانده پازل از جمله قیمت دستگاه را مشخص کرده‌اند.

گلکسی A13 5G را جدا از مقوله پشتیبانی آن از شبکه ارتباطی 5G باید ادامه مستقیمی بر Galaxy A12 این شرکت دانست که تقریبا در چنین روزهایی در سال گذشته معرفی شد و سپس نسخه دیگری از آن در تابستان 2021 با تغییر پردازنده با نام Galaxy A12 Nacho روانه بازار شد. A13 اما نه فقط در نام بلکه در اکثر مشخصات از صفحه‌نمایش و پردازنده گرفته تا دوربین‌های اصلی و سلفی با تغییر روبرو شده و در طراحی آن نیز نکته برجسته جدیدی به چشم می‌خورد؛ این گوشی همچنان با صفحه‌نمایشی ارائه می‌شود که به واسطه بریدگی قطره‌ای بالایی و حاشیه ضخیم دورتادور آن، از دورترین فاصله ممکن نیز رده قیمتی دستگاه را لو می‌دهد اما فرم دوربین‌های پشتی تغییر کرده و حالا از سه لنز مجزا تشکیل شده که به‌صورت عمودی در زیر هم قرار گرفته‌اند.

ابعاد گوشی 8.8×76.5×164.5 میلی‌متر است که به‌جز یک‌دهم میلی‌متر کاهش ضخامت در هر دو مورد دیگر با افزایش چند دهم میلی‌متری نسبت به A12 روبرو شده است. در زمینه وزن البته با شرایط بهتری روبرو می‌شویم و وزن ظاهرا 195 گرم این مدل 10 گرم در مقایسه با A12 کاهش پیدا کرده است.

A13 5G از یک نمایشگر 6.5 اینچی LCD با وضوح 720×1600 پیکسل بهره می‌برد که تا به این‌جا تفاوتی با A12 و A12 Nacho ندارد اما نرخ رفرش 90 هرتزی آن، ماجرا را تغییر داده و جذابیت تازه‌ای را برای این پنل ساده فراهم می‌آورد. به‌روزرسانی حداکثر 90 بار در ثانیه‌ای این صفحه‌نمایش به‌صورت تطبیقی یا Adapive بوده و بسته به محتوا تغییر می‌کند. پله‌های این تغییر برای سناریوهایی مثل مشاهده یک محتوای ثابت، تماشای ویدئو و اسکرول در منوها و انجام بازی‌های منطبق با این فناوری از پیش مشخص بوده و به‌صورت خودکار مابین آن‌ها سوییچ انجام می‌شود.

بالای صفحه‌نمایش به یک دوربین سلفی تنها 5 مگاپیکسلی بر می‌خوریم که گشودگی دیافراگم f/2.0 آن تغییری نکرده اما وضوح کمتری نسبت به دوربین 8 مگاپیکسلی A12 دارد.

در پشت گوشی با کنار گذاشتن دو واحد کم‌اهمیت 2 مگاپیکسلی f/2.4 (یکی برای محو کردن پشت سر سوژه در زمان گرفتن عکس پرتره با دوربین اصلی و دیگری برای گرفتن عکس از فاصله بسیار نزدیک)، عملا به تنها دوربین واقعی این گوشی یعنی دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی بر می‌خوریم که اشاره‌ای به نوع سنسور آن نشده اما این بار نه‌تنها وضوح بیشتری نسبت به دوربین 48 مگاپیکسلی حاضر در خانواده A12 دارد بلکه دیافراگم آن نیز بازتر شده و از f/2.0 به f/1.8 رسیده است. بدین‌ترتیب در محیط‌های با نور کمتر، احتمالا با شرایط بهتری روبرو خواهیم شد. سنسور اثر انگشت در این گوشی در کناره آن و روی دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه قرار دارد.

پردازنده 7 نانومتری Dimensity 700 بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییر صورت پذیرفته در A13 5G است که جدا از قدرت پردازشی و گرافیکی کاملا بالاتر در مقایسه با Helio P35 حاضر در A12 و Exynos 850‌ حاضر در A12 Nacho، حالا از یک مودم داخلی 5G نیز بهره می‌برد و بدین‌ترتیب ارزان‌قیمت‌ترین گوشی 5G سامسونگ تا به امروز را به معرض تماشا می‌گذارد. در ساختار Dimensity 700 از 2 هسته 2.2 گیگاهرتزی Arm Cortex-A76 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی A55 استفاده شده و گرافیک Mali-G57 آن نیز دو هسته‌ای‌ست. به رم گوشی در صفحه مشخصات دستگاه اشاره‌ای نشده اما احتمال فراوانی برای حضور رم 4 گیگابایتی و بالاتر نیز در آن وجود دارد. حافظه داخلی گوشی 64 گیگابایت است که با درگاه microSD تا 1 ترابایت دیگر نیز امکان ارتقاء دارد.

باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی گوشی تغییری نسبت به قبل نکرده و همچنان ظرفیت بالایی را برای این مدل به همراه می‌آورد. در زمینه شارژ نیز با تغییری روبرو نمی‌شویم و همان شارژر 15 واتی همیشگی سامسونگ در این‌جا نیز حضور دارد.

در بخش ارتباطی دستگاه جدا از 5G در شبکه sub-6GHz، از وای‌فای ac، بلوتوث و NFC یاد شده است. اسپیکر دستگاه به‌صورت تکی و مونو بوده اما جک 3.5 میلی‌متری هدست در آن فراموش نشده است.

Samsung Galaxy A13 5G با سیستم‌عامل اندروید 11 از سوم دسامبر (12 آذر 1400) با قیمت 249.99 دلار در اپراتور AT&T آمریکا عرضه شده و کاربران اپراتور T-Mobile نیز در ماه ژانویه امکان تهیه آن را خواهند داشت. در مورد امکان عرضه و قیمت احتمالی این گوشی در دیگر بازارها هنوز خبری منتشر نشده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا