حضور دوربین‌های 48 مگاپیکسل و بالاتر در 43 درصد از گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/21        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، دوربین Camera
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 (20 آبان 1400) در گزارش جدیدی به روند حضور دوربین‌های با وضوح بالا در گوشی‌های هوشمند پرداخته است. مطابق آمار این مجموعه، در 43 درصد از اسمارت‌فون‌های به‌فروش رسیده در سه‌ماهه دوم سال 2021 از دوربین اصلی با وضوح 48 مگاپیکسل و بیشتر استفاده شده که این میزان در مقایسه با سه‌ماهه اول امسال که 38.7 درصد از گوشی‌ها از این وضوح برای دوربین اصلی خود بهره می‌بردند کاملا افزایش پیدا کرده است. این روند از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که در حال حاضر در میانه بحران فراگیر کمبود جهانی قطعات قرار داریم که ظاهرا هنوز بر دوربین گوشی‌ها تأثیرگذار نبوده است.

به‌گفته کانترپوینت با وجود کمبود در عرضه، دوربین‌های عقبی گوشی‌های هوشمند به‌طرز فزاینده‌ای به‌ حسگرهای تصویری با وضوح بالا مجهز می‌شوند و این روند لحظه‌به‌لحظه به گوشی‌های ارزان‌قیمت و سطح پایین نیز در حال گسترش پیدا کردن است. همانطور که اشاره شد نرخ حضور دوربین‌های 48 مگاپیکسلی و بالاتر در گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2021 به‌گفته کانترپوینت به 43 درصد می‌رسد و در صورتی‌که به‌طور مشخص دوربین‌های 64 مگاپیکسلی را در نظر بگیریم با نرخ حضور 14 درصدی در سه‌ماهه دوم امسال روبرو می‌شویم که رشدی 3.5 درصدی در مقایسه با فصل قبول خود داشته است.

نسبت ترکیبی وضوح دوربین‌ اصلی در گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2019 تا سه‌ماهه چهارم 2021

اتن کی (Ethan Qi) تحلیلگر ارشد کانترپوینت در این زمینه می‌گوید: «[وضوح] 48 و 64 مگاپیکسلی به [استاندارد] فراگیری برای مدل‌های دارای قیمتی مابین 200 تا 400 دلار تبدیل شده‌اند، در حالی‌که گوشی‌های هوشمند پرچمدار به حسگرهای بزرگی متوصل شده‌اند که عملکردی حرفه‌ای مانند [دوربین‌های] DSLR را ارائه می‌کنند، از آن میان [وضوح] 50 مگاپیکسلی بیشترین [رزولوشن] پذیرفته شده است. هر چند سهم [وضوح] 108 مگاپیکسلی در سه‌ماهه دوم 2021 به 3.1 درصد کاهش پیدا کرد، حسگرهای ارزان‌قیمت‌تر 108 مگاپیکسلی 0.7 میکرونی به گسترش خود در مدل‌های میان‌رده از OEMهایی نظیر ردمی و ریل‌می ادامه می‌دهند.»

از طرف دیگر حسگرهای با وضوح پایین مطابق این گزارش با مشکل ناهماهنگی در عرضه و تقاضا روبرو بوده و بدین‌ترتیب با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شده‌اند. برای نمونه باید به سنسورهای 5 مگاپیکسلی اشاره شده که قیمت آن‌ها از ابتدای سال جاری با افزایش بیش از 10 درصدی روبرو شده است. در این شرایط است که گوشی‌های هوشمند پایین رده (با قیمت فروش عمده زیر 100 دلار) دست به ارتقاء وضوح دوربین اصلی خود از 8 مگاپیکسل و کمتر به 12 تا 13 مگاپیکسل زده‌اند تا جایی‌که سهم دوربین‌های 8 مگاپیکسل و کمتر در فصل دوم 2021 به تنها 5.9 درصد کاهش پیدا کرده است. سهم دوربین‌های 12 مگاپکسلی البته در نیمه دوم امسال با معرفی گوشی‌های سری گلکسی Z سامسونگ و خانواده آیفون 13 اپل کاملا افزایش پیدا خواهد کرد.

داستان در مورد دوربین‌های سلفی تا حدودی متفاوت است؛ به‌گفته کانترپوینت سهم تجمیعی دوربین‌های 20 مگاپیکسلی و بالاتر در سه‌ماهه دوم سال 2021 نسبت به فصل قبلی آن تقریبا ثابت مانده که علت آن را باید به کاهش فروش گوشی‌های پیشرفته بازار مرتبط دانست. کانترپوینت در ادامه اظهار امیدواری می‌کند که وضوح دوربین‌های سلفی در آینده با به‌کارگیری رزولوشن 32 یا حتی 48 مگاپیکسلی در گوشی‌های پرچمدار، با افزایش روبرو شود. بالاترین سهم در بین دوربین‌های سلفی در سه‌ماهه دوم سال 2021 به وضوح 8 مگاپیکسل و پایین‌تر تعلق داشت که با رشد 45.2 درصدی روبرو شده و دوربین‌های سلفی 8 و 5 مگاپیکسلی خود به‌تنهای 41.7 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. کانترپوینت علت این موضوع را به تقاضای قدرتمند برای خرید گوشی‌های ارزان در سه‌ماهه دوم امسال نسبت می‌دهد.

نسبت ترکیبی وضوح دوربین جلو در گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2019 تا سه‌ماهه چهارم 2021

شرکت سامسونگ در سپتامبر 2021 با معرفی حسگر 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP1 پتانسیل‌ها تازه‌ای را پیش روی تصویربرداری موبایلی گشود و شرکت سونی نیز چندی پیش از یک حسگر 12 مگاپیکسلی بسیار بزرگ 1 اینچی در Xperia Pro-I پرده‌برداری کرد. در این شرایط به‌گفته کانترپوینت با وجود آن‌که گوشی‌های رده میانی تا پیشرفته (با قیمت‌های فروش عمده بالاتر از 200 دلار) به استفاده از سنسورهای با وضوح بالا و حسگرهای بزرگ ادامه می‌دهند اما این روند ممکن است در آینده با توجه به بحران در جریان کمبود قطعات و افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه با کندی محسوسی روبرو شود.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا