اندروید سیمبیان را پشت سر گذاشت

نمایش خبر

تاریخ : 1389/11/12
برچسب‌ها : سیمبیان (سیمبین) Symbian ، اندروید Android ، گوگل Google ، کانالیز Canalys ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : آمار منتشر شده توسط Canalys -- یکی از مؤسسات ارزیابی و تحلیل بازار فناوری -- نشان می دهد که در سه ماهه چهارم سال میلادی 2010 تعداد گوشی های فروخته شده مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل برای نخستین بار از تعداد گوشی های فروخته شده مجهز به سیستم عامل سیمبیان پیشی گرفته و بدین ترتیب اندروید توانسته رتبه نخست را در میان بسترهای گوشی های هوشمند به خود اختصاص دهد.

بر اساس این آمار، فروش گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید (به انضمام گوشی های مجهز به سیستم عامل های OMS و Tapas که در اصل از اندروید منشعب شده اند) در سه ماهه چهارم سال 2010 به 33.3 میلیون دستگاه رسید و اندروید توانست 32.9 درصد بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهد. این در حالیست که سیمبیان نوکیا با 31 میلیون گوشی و در اختیار داشتن 30.6 درصد از بازار رتبه نخست را از دست داد و به جایگاه دوم نزول نمود. بسترهای نرم افزاری ارائه شده توسط اپل، ریسرچ این موشن و مایکروسافت نیز به ترتیب رتبه های سوم تا پنجم را در این آمار به خود اختصاص دادند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط Canalys سیستم عامل اندروید در سه ماهه چهارم سال 2009 تنها 8.7 درصد از بازار را به خود اختصاص داده بود و این سیستم عامل در سه ماهه چهارم سال 2010 توانست سهم بازار خود را در مقایسه با سه ماهه مشابه سال 2009 تقریباً چهار برابر نماید. در نقطه مقابل، سهم بازار نوکیا در همین مدت از 44.4 درصد به 30.6 درصد کاهش یافت و اپل نیز با کاهش 0.3 درصدی، شاهد تغییر چندانی در سهم خود از بازار نبود.

Worldwide Smartphone Market Share

جدول بالا: بازار جهانی گوشی های هوشمند - سهم بازار در سه ماه چهارم سال 2010 و 2009

افزایش فروش گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل در سال 2010 مرهون فروش خوب گوشی های هوشمند توسط سازندگانی چون سامسونگ، اچ تی سی، ال جی و ایسر بوده است. سامسونگ و اچ تی سی با بیشترین سهم، در مجموع فروش 45 درصد از گوشی های مبتنی بر اندروید را به خود اختصاص دادند.

هرچند نوکیا با فروش نزدیک به 100 میلیون گوشی هوشمند در سال 2010 هنوز هم رتبه نخست را در میان کمپانی های سازنده گوشی در اختیار دارد، اما به نظر می رسد که این کمپانی فنلاندی روزهای دشواری را پیش رو داشته باشد. متوسط قیمت گوشی های هوشمند فروخته شده توسط نوکیا در سال 2010 نزدیک به 17 درصد کاهش یافت که نشان دهنده فشار مالی حاصل از افزایش رقابت در بازار گوشی های هوشمند است. در صورتی که این کمپانی نتواند گوشی های هوشمند پرطرفداری را هر چه سریعتر روانه بازار نماید بازهم شاهد کاهش سهم بازار خود خواهد بود. برخی از تحلیلگران معتقدند اضافه نمودن گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید به سبد محصولات نوکیا می تواند راهکار برون رفت این کمپانی از وضعیت کنونی باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا