معرفی Nokia C20 Plus – پایین‌رده جدید HMD برای بازار چین

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید گو Android Go ، Nokia C20 Plus ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : اوایل آوریل 2021، کمپانی HMD Global (صاحب امتیاز نوکیا) به طور همزمان از 4 گوشی پایین‌رده – از جمله Nokia C20 – رونمایی کرد. از حدود دو هفته پیش، این شرکت فنلاندی مشخصات نسخه پلاس این گوشی را در فضای مجازی منتشر کرد. سرانجام گوشی هوشمند Nokia C20 Plus در روز جمعه 11 ژوئن 2021 (21 خرداد 1400) رسما معرفی شد. با توجه به مشخصات پایین و پردازنده نه چندان قدرتمند این گوشی، در اینجا نیز (مثل Nokia C20) شاهد به کارگیری ورژن سبک‌تری از اندروید 11 (ویرایش Go) هستیم، که برای سخت‌افزارهای ضعیف‌تر بهینه شده است. Nokia C20 Plus در حال حاضر در چین عرضه می‌شود، اما ورژن بین‌المللی آن نیز ممکن است در آینده معرفی شود.

گوشی هوشمند Nokia C20 Plus در ابعاد 9.5×75.85×165.4 میلی‌متر طراحی شده و با 204.7 گرم وزن، کمی سنگین است. بدنه گوشی از جنس پلی‌کربنات (به زبان ساده‌تر پلاستیک!) بوده و طبق ادعای شرکت سازنده، طراحی 3 بعدی و موج‌دار (corrugated) در قسمت پشتی، به استحکام آن می‌افزاید. Nokia C20 Plus در رنگ‌های آبی (Ocean Blue) و مشکی (Graphite Black) وارد بازار خواهد شد.

حاشیه‌های نمایشگر زیاد است و نمی‌توانیم آن را فول-اسکرین بنامیم؛ به ویژه در قسمت پایینی یا چانه گوشی به قدری حاشیه زیاد بوده که لوگوی نوکیا در آن حک شده است. HMD در ساخت نمایشگر، از پنل‌ ال‌سی‌دی با نسبت تصویر 20:9 استفاده کرده است. این پنل 6.5 اینچ قطر داشته و رزولوشن آن +HD (معادل 720×1600 پیکسل) اعلام شده است. این نمایشگر با پوششی موسوم به HD glass محافظت شده و یک ناچ قطره آب در بالای آن مشاهده می‌شود.

با توجه به سیستم‌عامل Android Go و همان طور که انتظار می‌رود، در بخش پردازشی با چیپ‌ست قدرتمندی سروکار نداریم. پروسسور نه چندان شناخته شده Unisoc SC9863a به عنوان چیپ‌ست این گوشی انتخاب شده است. این تراشه 28 نانومتری از 4 هسته 1.6 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.2 گیگاهرتزی (همگی مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده و پردازنده گرافیکی آن IMG8322 نام دارد. Nokia C20 Plus تنها در یک پیکربندی با 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع eMMC 5.1) به تولید می‌رسد. اگر این میزان از فضای ذخیره‌سازی ناکافی به نظر می‌رسد، به لطف اسلات اختصاصی میکرو اس‌دی می‌توان این حافظه را تا 256 گیگابایت دیگر ارتقا داد.

دپارتمان اپتیک این گوشی بسیار ساده بوده و از دو دوربین در پشت و یک دوربین در جلو تشکیل شده است. ماژول دایره‌شکلی که در پشت دستگاه قرار گرفته، یک دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی را در خود جای داده است. متأسفانه جزییات بیشتری از مشخصات این دوربین‌ها منتشر نشده و شرکت سازنده به ذکر امکاناتی مثل HDR و حالت پرتره بسنده کرده است. ناگفته نماند گرفتن سلفی و برقراری تماس‌های تصویری، با استفاده از دوربین 5 مگاپیکسلی موجود در ناچ قطره آب، امکان‌پذیر است.

انرژی Nokia C20 Plus از یک باتری نسبتا قدرتمند با ظرفیت 4,950 میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود. این باتری فاقد شارژ سریع بوده و با یک شارژر 10 واتی شارژ می‌شود. برخلاف بسیاری از کمپانی‌های دیگر، HMD در بیان میزان عمر و دوام باتری از بیان اعداد و ارقام خودداری کرده و صرفا به این نکته اشاره کرده که در صورت استفاده معمولی، این باتری تا دو روز دوام خواهد داشت. ظرفیت باتری در Nokia C20 Plus (در مقایسه با باتری 3,000 میلی‌آمپر ساعتی در C10 و C20) ارتقا پیدا کرده، اما متأسفانه برای شارژ همچنان از پورت قدیمی microUSB استفاده می‌کند.

Nokia C20 Plus یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) است. نبود مودم 5G در چیپ‌ست، این گوشی را از ارتباطات نسل پنجم بی‌بهره کرده و لذا با یک دیوایس 4G مواجهیم. بلوتوث 4.2، سامانه ناوبری GPS و جک هدفون از دیگر گزینه‌های ارتباطی این محصول به شمار می‌روند. Nokia C20 Plus فاقد حسگر اثر انگشت است، اما امکان قفل‌گشایی گوشی با تشخیص چهره (موسوم به Face Unlock) در آن تدارک دیده شده است.

همان طور که قبلا هم گفته شد، Nokia C20 Plus به نسخه سبک‌تر اندروید 11 (ویرایش Go) مجهز شده است. این ورژن – که با دیوایس‌های رده‌پایین سازگارتر است – حالتی ساده و مینی‌مالیستی با کاراکترها و آیکون‌های بزرگ داشته و برای کارکردهای اصلی آن، 10 میان‌بر در نظر گرفته شده است. ناگفته نماند، آپدیت‌های امنیتی نیز تا دو سال برای این گوشی قابل دریافت خواهد بود.

گوشی هوشمند Nokia C20 Plus از 16 ژوئن (26 خرداد) رسما در چین عرضه می‌شود. قیمت این محصول 699 یوان چین اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 110 دلار آمریکا.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا