خروج شیائومی از لیست سیاه وزارت دفاع آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمریکا USA ، چین China ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : دونالد ترامپ رییس‌ جمهور سابق آمریکا در آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید کمپانی‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار این کشور را از همکاری با شیائومی و چند شرکت چینی دیگر منع کرد؛ اقدامی که به شائبه وابستگی این شرکت‌ها به دولت چین صورت گرفته و واکنش شیائومی را به همراه داشت. این شرکت در آخرین روز ژانویه 2021 جهت لغو این حکم علیه وزارت دفاع و خزانه‌داری ایالات متحده اقامه دعوی کرد و چندی پیش در اواسط مارچ 2021 نیز، یک قاضی فدرال در واشنگتن، وزارت دفاع آمریکا را از محدود کردن سرمایه‌گذاری این کشور در شیائومی بازداشت. بلومبرگ حالا در روز چهارشنبه 12 می 2021 از خروج کامل شیائومی از لیست سیاه دولت آمریکا خبر داده است.

به‌ گزارش بلومبرگ، شرکت شیائومی و دولت آمریکا به توافقی برای کنار گذاشتن مسئله حضور شیائومی در لیست سیاه دولت ترامپ که احتمال محدود شدن سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این شرکت چینی سازنده اسمارت‌فون را در پی داشت، دست یافته‌اند. اقدام ترامپ در قرار دادن شیائومی در لیست سیاه دولت آمریکا به کنار گذاشته شدن این شرکت از بازار بورس و حذف از شاخص‌های معیار جهانی می‌انجامید اما حالا وزارت دفاع آمریکا مطابق اعلامیه ارائه شده به دادگاه در روز سه‌شنبه، صرفنظر کردن از حضور شیائومی در لیست سیاه را امری مناسب اعلام کرده است.

شیائومی تا این لحظه واکنشی به این مسئله نشان نداده و مقامات پنتاگون نیز هنوز اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر نکرده‌اند. در اعلامیه دادگاه اما آمده است: «طرفین بر یک مسیر رو به جلو که این دادخواهی را بدون نیاز به جلسه‌ای توجیهی حل می‌کند به توافق رسیده‌اند.» این اعلان البته توضیحی در مورد احتمال در نظر گرفته شدن شرایطی برای رفع حضور در لیست سیاه ارائه نکرده اما متذکر شده است که طرفین درگیر این ماجرا بر سر شرایط مشخصی مذاکره کرده و پیشنهادات مشترک جداگانه‌ای را تا قبل از 20 می ارائه خواهند کرد.

این خبر با واکنش مثبت بازار روبرو شده و در حالی‌که در ژانویه و با اعلام خبر قرارگیری شیائومی در لیست سیاه شاهد 12 درصد افت سهم این شرکت بود حالا در روز چهارشنبه در بورس هنگ‌کنگ، این سهام 6.7 درصد افزایش یافته است.

خروج شیائومی از این لیست به‌گفته صاحب‌نظران به واکنش مثبت بازار به این شرکت منجر خواهد شد و تقویت سهام این مجموعه را (که از ابتدای اعلام این موضوع تاکنون با کاهش 15 درصدی روبرو شده است) در پی خواهد داشت.

شرکت شیائومی که در لیست تولیدات آن از جدا از محصولاتی همچون گوشی‌های هوشمند، اسمارت‌واچ‌ها، کامپیوترهای همراه و تلویزیون‌های پیشرفته، لیست بلندبالایی از دیگر کالاهای مصرفی از جاروبرقی‌های روباتیک تا دوچرخه‌های الکتریکی گرفته و از تصفیه‌کننده‌های آب و هوا تا یخچال و لباسشویی نیز دیده می‌شود بیش از 10 سال پیش از سوی یک میلیاردر کارآفرین چینی به‌نام Lei Jun راه‌اندازی شد و شرکت کوالکام نیز از جمله اولین سرمایه‌گذاران آن به حساب می‌آید. شیائومی با این سابقه هدف غیر قابل انتظاری برای دولت ترامپ در جهت قرارگیری در لیست سیاه وزرات دفاع تلقی می‌شد اما این شرایط در روزهای پایانی ترامپ با اختلاف‌های دامنه‌دار آمریکا و چین که شرکت هواوی را در طی دو سال گذشته با مشکلات متعددی روبرو ساخته دامن شیائومی را نیز (هرچند در سطحی پایین‌تر) گرفت و حالا با برطرف شدن این مشکل می‌توان نسبت به ادامه روند رو به رشد این شرکت بسیار امیدوار بود.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا