شکایت شیائومی از وزارت‌های دفاع و خزانه‌داری آمریکا – امید شیائومی به دولت بایدن برای حذف از لیست سیاه

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمریکا USA ، چین China ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : حدود دو هفته پیش – که زمام‌داری آمریکا هنوز در دست ترامپ بود – وزارت‌های دفاع و خزانه‌داری ایالات متحده، کمپانی شیائومی را (به همراه 8 شرکت چینی دیگر) به لیست سیاه خود اضافه کردند. در بیانیه منتشرشده از سوی آمریکا، این شرکت‌ها با عنوان "کمپانی‌های نظامی وابسته به حکومت کمونیستی چین" توصیف شده بودند. بر مبنای این حکم، شرکت‌های سرمایه‌گذار آمریکایی باید حداکثر تا نوامبر سال جاری میلادی، سهام خود در شیائومی را واگذار کنند. در پاسخ به این حرکت، شیائومی روز یکشنبه 31 ژانویه 2021 (12 بهمن 1399) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جهت لغو این حکم، علیه وزارت‌‌های دفاع و خزانه‌داری ایالات متحده شکایت کرده است.

دولت ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، چندین کمپانی فناوری چینی را به بهانه ارتباط با بخش نظامی این کشور، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده و تحریم‌هایی را علیه آنها وضع کرده بود. از جمله مهم‌ترینِ این موارد می‌توان به هواوی (یکی از بزرگ‌ترین رقبای شیائومی در بازار اسمارت‌فون) اشاره کرد که در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده، ارتباط این شرکت با برخی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات خود قطع شد. SMIC (سازنده چیپ‌ست و محصولات نیمه‌رسانا) و کمپانی SZ DJI Technologies (سازنده تجهیزات مرتبط با تصویربرداری از جمله Droneهای تجاری مجهز به دوربین) نیز از دیگر شرکت‌های چینی موجود در این لیست به شمار می‌روند.

در حال حاضر، شیائومی با اقامه دعوی قضایی علیه لوید آستین (Lloyd Austin) وزیر دفاع و جنت یلن (Janet Yellen) وزیر خزانه‌داری آمریکا، در پی آن است تا این حکم را برگرداند. شیائومی قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت‌های دفاع و خزانه‌داری آمریکا را "خلاف قانون اساسی" دانسته و در متن شکواییه‌ تسلیم‌شده به دادگاه ناحیه‌ای کلمبیا اظهار کرده است که «چنانچه این تصمیم پابرجا مانده و محدودیت‌ها به مرحله اجرایی برسند، شیائومی با زیانی حتمی، شدید و جبران‌ناپذیر مواجه خواهد شد.»

همان طور که گفته شد، به موجب قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت‌های دفاع و خزانه‌داری، شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذار در شیائومی – از جمله کوالکام، BlackRock ،anguard Group و State Street – به ناچار باید تا نوامبر سال جاری میلادی سهام خود در شیائومی را واگذار کنند. بد نیست بدانید، ارزش سهام شیائومی – که در هفته آغازین سال 2021 به بالاترین حد خود رسیده بود – پس از قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه، در ماه ژانویه با 12 درصد افت مواجه شد. شیائومی مدعی‌ست که این شرکت در تملک و یا تحت کنترل دولت یا ارتش چین نبوده و هیچ وابستگی به آنها ندارد. شیائومی ارتباط با نهادهایی که به هر شکلی با صنایع دفاعی چین وابسته هستند را تکذیب کرده است.

Xiaomi Mi 11

در پایان گفتنی‌ست، با روی کار آمدن بایدن شاهد آن هستیم که دولت کنونی به شکل فعالی در حال بررسی و بازبینی بسیاری از تصمیمات دولت قبلی‌ست که حجم انبوهی از "فرامین اجرایی" ترامپ را شامل می‌شود. با این اوصاف، حداقل روی کاغذ می‌توان انتظار داشت که دولت بایدن، تصمیم نسبتا ملایم‌تری را در قبال شیائومی اتخاذ کند. البته لازم به ذکر است اقدامات قضایی شیائومی در این زمینه نشان می‌دهد تنش‌های اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین در حال اوج‌گیری است.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا