معرفی Motorola Edge S – نخستین اسمارت‌فون مجهز به اسنپ‌دراگون 870

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 870 Snapdragon 870 ، Motorola Edge S ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : اخیرا شایعه شده بود که موتورولا در حال کار کردن روی جانشینی برای +Motorola Edge است که با اسم رمز Nio به تولید می‌رسد. اما بعدا مشخص شد که Nio به احتمال زیاد نام یکی از پرچمداران سری G بوده و با مشخصات بالا تولید خواهد شد. کمی بعد خبر تولید یک گوشی جدید با نام Motorola Edge S به بیرون درز کرد و تیزرها حاکی از آن بود که این محصول به‌زودی در چین رونمایی می‌شود. در همین راستا، موتورولا روز سه‌شنبه 26 ژانویه 2021 (7 بهمن 1399) رسما از اسمارت‌فون جدید Motorola Edge S پرده برداشت. جالب است بدانید Motorola Edge S نخستین اسمارت‌فونی‌ست که در ساخت آن از چیپ‌ست جدید اسنپ‌دراگون 870 استفاده می‌شود.

اسمارت‌فون Motorola Edge S ابعادی برابر با 9.69×73.97×168.38 میلی‌متر و وزنی معادل 215 گرم دارد. به این ترتیب، با دیوایسی بزرگ و سنگین روبرو هستیم. در ساخت بدنه دستگاه از تکنولوژی NCVM (فلزپوشانی نارسانا در خلأ) استفاده شده و رنگی با مایه‌های زمردی و آبی موسوم به Emerald Light دارد. طبق ادعای موتورولا، این گوشی با داشتن درجه حفاظت IP52 در برابر گرد و غبار و پاشیده شدن آب مقاوم است. بد نیست بدانید، این محصول به همراه یک محافظ صفحه (که از قبل روی صفحه نمایش نصب شده) و همچنین یک قاب محافظ به دست مشتری می‌رسد.

نمایشگر Motorola Edge S از پنل ال‌سی‌دی (از نوع IPS) تشکیل شده است (هرچند که با توجه به مشخصات بالای گوشی، می‌شد یک نمایشگر AMOLED را انتظار داشت). این نمایشگر 6.7 اینچی رزولوشنی معادل 1080×2520 پیکسل دارد که تراکم آن را به 409ppi می‌رساند. نسبت تصویر نمایشگر 21:9 بوده و 90 درصد از سطح گوشی را پوشش می‌دهد. از دیگر مشخصات نمایشگر می‌توان به نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی، پشتیبانی از HDR10 و حداکثر روشنایی 560 نیت اشاره کرد.

همان طور که گفته شد، Motorola Edge S اولین دیوایسی‌ست که در صنعت اسمارت‌فون با تراشه اسنپ‌دراگون 870 به تولید می‌رسد. این تراشه 7 نانومتری مشتمل بر یک هسته 3.2 گیگاهرتزی و 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A77) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 650 است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اسنپ‌دراگون 870 از لحاظ ساختار تفاوتی با اسنپ‌دراگون 865 پلاس ندارد، جز اینکه سرعت کلاک کلاستر تک‌هسته‌ای آن تنها حدود 100 مگاهرتز افزایش یافته است. البته همین تفاوت اندک برای گیمرها و کاربرانی که برنامه‌های سنگینی روی گوشی اجرا می‌کنند، احتمالا محسوس خواهد بود. موتورولا برای حافظه RAM دستگاه، گزینه‌های 6 یا 8 گیگابایتی (از نوع LPDDR5) و برای حافظه داخلی گزینه‌های 128 و 256 گیگابایتی (از نوع UFS 3.1) را در نظر گرفته که تا 1 ترابایت دیگر قابل ارتقاست.

سازمان دوربین این گوشی جدید، هیچ شباهتی به دیگر دیوایس‌های Edge موتورولا ندارد. در حالی که در Motorola Edge و +Edge شاهد ماژول مستطیل‌شکل با چیدمان عمودی دوربین ها بودیم، در Motorola Edge S ماژولی مربع‌شکل و همرنگ با بدنه به چشم می‌خورد. این سیستم از سه دوربین، یک سنسور ToF (زمان پرواز)، یک ماژول Audio Zoom و یک فلش LED تشکیل شده است.

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.7 است. این دوربین می‌تواند ویدئوی 6K را با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کند. اعضای دیگر این مجموعه را یک دوربین التراواید 16 مگاپیکسلی (با میدان دید 121 درجه) و یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی تشکیل می‌دهند. دوربین‌های اصلی و التراواید دارای فوکوس خودکار تشخیص فاز بوده و دوربین عمق فوکوس ثابت دارد. از دیگر امکانات مجموعه دوربین می‌توان به لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS) 6 محوره و زوم دیجیتال اشاره کرد.

سنسور ToF توانایی مجموعه دوربین در تشخیص عمق را بالا می‌برد. ماژول Audio Zoom نیز می‌تواند در موقعیت‌یابی دقیق صدا به هنگام ضبط ویدئو کمک‌کننده باشد. ناگفته نماند، در جلوی دستگاه، دو حفره در داخل نمایشگر ایجاد شده که دو دوربین را در خود جای داده‌اند: یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی.

باتری قدرتمند 5,000 میلی‌آمپر ساعتی روی کاغذ می‌تواند به‌خوبی از پس تأمین انرژی نمایشگر بزرگ و تراشه پرچمدار این گوشی برآید. این باتری با شارژر 20 واتی شارژ شده و از شارژ معکوس (از طریق OTG) پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند، در این دیوایس خبری از شارژ بی‌سیم نیست.

حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور تعبیه شده و علاوه بر آن، امکان قفل‌گشایی از طریق تشخیص چهره نیز فراهم است. این گوشی را می‌توان از طریق پورت USB-C به یک نمایشگر خارجی متصل و پس از اتصال آن به موس و کی‌بورد (ظاهرا از طریق بلوتوث)، از آن به عنوان یک کامپیوتر کوچک استفاده کرد؛ به ویژه اینکه حالت شبیه‌ساز دسک‌تاپ نیز برای آن پیش‌بینی شده است. برخی منابع حتی از قابلیت مانیتور کردن ضربان قلب در این گوشی نیز خبر داده‌اند.

اسمارت‌فون Motorola Edge S – که با اندروید 11 وارد بازار می‌شود – یک گوشی نسل پنجمی بوده و دو سیم‌کارت نانو می‌پذیرد. سایر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس عبارتند از وای-فای 6، بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و پشتیبانی از سامانه‌های ناوبری GPS و Galileo (هر دو به‌صورت دو فرکانسی) GLONASS و Beidou.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید گوشی هوشمند Motorola Edge S آغاز شده و این محصول رسما از 3 فوریه (15 بهمن) وارد بازار چین می‌شود. البته عرضه بین‌المللی این گوشی نیز در دستور کار موتورولا قرار دارد، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. برخی منابع نام انتخابی موتورولا برای عرضه این گوشی در بازارهای بین‌المللی را Moto G100 اعلام کرده‌اند. این دیوایس در سه پیکربندی به تولید می‌رسد که قیمت آنها به شرح زیر است:

- مدل پایه با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 1,999 یوان چین که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 309 دلار آمریکا

- مدل متوسط با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 2,399 یوان (370 دلار)

- مدل پیشرفته با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی: 2,799 یوان (433 دلار)

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا