گزارش IDC از بازار تبلت در سه‌ماهه سوم 2020 – رشد ادامه‌دار عرضه به لطف دورکاری و آموزش از راه دور

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : پس از چند سال رکود، ظاهرا بازار جهانی تبلت تکان شدیدی خورده و رشد آن فصل به فصل بیشتر می‌شود. طبق گزارشی که اخیرا از سوی مؤسسه IDC منتشر شد، طی سه‌ماهه سوم سال 2020 در مجموع 47.6 میلیون دستگاه تبلت به بازارهای جهانی عرضه شد. این رقم در مقایسه با تعداد تبلت‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه سوم 2019 (تعداد 38.1 میلیون دستگاه) رشد قابل ملاحظه 24.9 درصدی را نشان می‌دهد. به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس COVID-19، کاربران برای انجام دورکاری، یادگیری از راه دور و همچنین تفریح و سرگرمی، به دنبال دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه با نمایشگرهای بزرگ‌تر بوده‌اند و به همین علت، تقاضا برای چنین تبلت‌هایی در فصل اخیر بالا رفته است.

در ادامه، جزییات مربوط به عملکرد 5 برند برتر در حوزه تولید تبلت را مشاهده می‌کنید:

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه سوم سال 2020 (عرضه به میلیون عدد)

اپل

شرکت اپل با عرضه 13.9 میلیون دستگاه آی‌پد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی و کسب 29.2 درصد از سهم بازار جهانی، موفق شد باز هم عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تبلت در جهان را از آن خود کند. عرضه تبلت‌های اپل در فصل اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.4 درصد رشد داشته است. همان طور که انتظار می‌رفت، این کمپانی آمریکایی عملکرد خوبی در بخش آموزش داشته و پس از رشد منفی عرضه در بخش مصرفی طی فصل‌های اول و دوم، در فصل سوم شاهد رشد در بخش مصرفی بوده است. از لحاظ تعداد، عمده تبلت‌های عرضه شده در فصل اخیر به آی‌پد 2019 مربوط می‌شود، اما آی‌پد 2020 نیز – علی‌رغم عرضه در اواخر این سه‌ماهه – توانست در مقیاس قابل‌توجهی وارد بازار شود.

Apple iPad 10.2 2020

سامسونگ

سامسونگ با عرضه 9.4 میلیون دستگاه تبلت و کسب 19.8 درصد از بازار جهانی، پس از اپل در جایگاه دوم ایستاد. نکته‌ای که سامسونگ را در بین 5 برند اول دنیا برجسته می‌کند، رشد خیره‌کننده 89.2 درصدی این کمپانی کره‌ای در فصل اخیر است. به گفته برخی منابع، تعطیلی مدارس در اروپا، خاور میانه و آفریقا، به ضرر آی‌پد بوده و خانواده‌ها را به خرید تبلت‌های سامسونگ متمایل کرده است. با توجه به افزایش تقاضا برای راه‌کارهای کامپیوتریِ قابل حمل و سیار، سامسونگ نیز تمرکز ویژه‌ای روی تبلت‌های اندرویدی جداشدنی – یا در اصطلاح detachable – داشته که در فصل اخیر با رشد قدرتمندی همراه شده است. گفتنی‌ست، منظور از تبلت‌های جداشدنی، تبلت‌هایی‌ست که در آنها می‌توان کی‌بورد را به عنوان یک وسیله جانبی به تبلت اضافه کرد. نکته دیگر، عرضه Galaxy Tab S7 و +S7 در سه‌ماهه سوم است؛ دیوایس‌های نسل پنجمی که برای نخستین بار به صورت گسترده در سرتاسر دنیا قابل دسترسی بوده و پرچم سامسونگ را به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان تبلت‌های 5G بالا می‌برد.

Samsung Galaxy Tab S7 and Tab S7 Plus

آمازون

کمپانی آمازون موفق شد با عرضه 5.4 میلیون دستگاه تبلت در فصلی که گذشت، با وجود تنزل یک پله‌ای رتبه نسبت به سال گذشته، رتبه خود را نسبت به فصل قبل به سومی دنیا ارتقا دهد. البته، این دستاورد در حالی رقم می‌خورد که میزان عرضه در سه‌ماهه سوم 2020 در قیاس با سه ماهه سوم 2019 (تعداد 5.5 میلیون دستگاه) 1.2 درصد افت داشته است. فروش بی‌سابقه تبلت در Prime Day سال گذشته را می‌توان یکی از دلایل این پدیده دانست. در بین تبلت‌هایی که آمازون در سه‌ماهه اخیر عرضه کرد، تبلت‌های جدید 8 اینچی این شرکت از لحاظ تعداد در رتبه اول قرار گرفت و تبلت‌های 10.1 اینچی آمازون با اختلافی کمی در رتبه دوم ایستاد. تبلت‌های مخصوص کودکان این شرکت – که تحت عنوان Kids Edition به تولید می‌رسند – نیز (در هر دو اندازه 8 و 10 اینچی) با استقبال خوبی مواجه شدند.

Amazon Fire HD 8 Kids Edition

هواوی

4.9 میلیون، رقمی‌ست که تعداد تبلت‌های عرضه‌شده از سوی هواوی در فصل اخیر را نشان می‌دهد. این رقم، در مقایسه با تعداد تبلت‌های عرضه‌شده این شرکت در سه‌ماهه سوم 2019 (یعنی 3.7 میلیون دستگاه) 32.9 درصد رشد داشته است. علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، این شرکت چینی در فصل اخیر موفق شد تبلت‌های خود را در بسیاری از بازارهای خارج از چین به فروش برساند. البته، محرومیت از سرویس‌های موبایلی گوگل، در کنار نگرانی برای تأمین قطعات مورد نیاز برای ساخت تبلت‌ها، مشکلاتی‌ست که هواوی در تولید و عرضه تبلت‌های خود با آنها دست و پنجه نرم می‌کند. به این ترتیب، چشم‌انداز تولید تبلت در شرکت هواوی، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

Huawei MatePad Pro 5G

لنوو

تعداد تبلت‌های عرضه شده از سوی لنوو در فصلی که گذشت، با رشد سالانه 62.4 درصدی، از 2.5 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2019 به 4.1 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2020 افزایش یافت. در بین محصولات لنوو، تبلت‌های ساده و بدون کی‌بورد این شرکت در سه‌ماهه اخیر، عرضه بسیار موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. IDC این امر را به قیمت مناسب و نمایشگر بزرگ‌تر این تبلت‌ها نسبت می‌دهد. با توجه به شرایط کنونی و درگیری سراسر دنیا با ویروس کرونا، بزرگ بودن صفحه نمایش تبلت، می‌تواند در ارتباطات مجازی و مشاهده محتوای دیجیتال نقش مهمی ایفا کند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا