کانترپوینت: نوکیا از نظر کیفیت ساخت و دریافت منظم آپدیت‌های امنیتی و نرم‌افزاری بالاتر از دیگر برندها

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، امنیت Security ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : با ورود به سال 2020 چالش بی‌سابقه‌ای پیش روی مردم جهان قرار گرفته و همه‌گیری COVID-19 زندگی و کسب‌وکار اغلب افراد را به طور اساسی تغییر داده است. برقراری انواع محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی سبب شده بسیاری به دورآموزی و دورکاری روی آورند و ناچار باشند برای مدتی نامعلوم به این وضعیت ادامه دهند. این چالش فعالان صنعت اسمارت‌فون را هم برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از فرصت‌های تازه، به رقابتی شدید وادار ساخته است؛ رقابتی که زمینه‌های گوناگون، از کیفیت ساخت، طراحی، اندازه نمایشگر و تعداد دوربین از یک سو و نوع نرم‌افزار، دوره‌های منظم به‌روزرسانی و نحوه مواجهه با آسیب‌پذیری‌های امنیتی را از سوی دیگر در بر می‌گیرد.

در همین راستا، موسسه پژوهشی کانترپوینت به تازگی و در روز سه‌شنبه 27 اکتبر سال جاری میلادی (6 آبان 1399) طی گزارشی به بررسی شاخصی با عنوان «رتبه اطمینان‌پذیری» تولیدکنندگان اسمارت‌فون پرداخته که در آن، مجموعه‌ای از سازندگان گوشی‌های هوشمند از جهت به‌روزرسانی‌های امنیتی، نرم‌افزارهای به‌روز، کیفیت ساخت و دستگاه‌های توصیه‌شده برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس مجموع امتیاز کسب‌شده فهرست شده‌اند. مطابق یافته‌های این گزارش، محصولات کمپانی HMD Global صاحب امتیاز برند نوکیا، با انتشار منظم آپدیت‌های سیستم‌عامل و به‌روزرسانی‌های امنیتی و همچنین تولید گوشی‌هایی با ماندگاری بیشتر از میانگین این صنعت، بالاتر از دیگر شرکت‌ها قرار گرفته است.

به گفته تحلیل‌گران کانترپوینت، سبد محصولات HMD در مقایسه با دیگر برندها بالاترین رتبه را داراست، زیرا تمام محصولات آن به صورت ماهانه پچ‌های امنیتی را برای تقویت ساختار امنیت دستگاه دریافت می‌کنند. در حال حاضر همه اسمارت‌فون‌های رده میانی و پیشرفته نوکیا از اندروید 10 بهره می‌برند و HMD حتی در مقایسه با سال گذشته که برترین رتبه را در این زمینه در اختیار داشت، عملکرد بهتری را به ثبت رسانده است. البته در کنار این کمپانی، وان‌پلاس تنها تولیدکننده‌ای است که تمام گوشی‌های فعلی آن به اندروید 10 مجهز شده‌اند. هرچند برخورداری از نسخه 10 پلتفرم اندروید در این شرکت تنها 7 دستگاه را شامل می‌شود، در حالی که HMD با 20 دستگاه مجهز به اندروید 10 در جایگاه بالاتری قرار دارد.

برای مقایسه و درک اهمیت این ارقام، می‌توان به عملکرد سامسونگ و هواوی نگریست که به ترتیب 22 و 29 درصد محصولات آنها، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ماهانه را دریافت می‌کنند. در واقع، بخش بیشتر گوشی‌های تولیدی این دو شرکت، پچ‌های امنیتی را در بازه‌های سه‌ماهه دریافت می‌کنند. بر خلاف این دو کمپانی که بخش بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارند، برندهایی همچون ریل‌می و شیائومی، عملکرد بهتری دارند و حدود دوسوم از دستگاه‌های تولیدی آن‌ها، پچ‌های امنیتی را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند.

در زمینه برخورداری از نسخه 10 اندروید نیز سامسونگ با 89 درصد با HMD فاصله دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. پس از این سه شرکت هم ریل‌می قرار دارد که با مجهز نمودن 73 درصد از دستگاه‌های همراه خود به اندروید 10، از رقبایی همچون شیائومی و هواوی پیشی گرفته و مکان چهارم را از آنِ خود ساخته است.

سبد محصولات HMD همچنین بالاترین سهم بازار را در زمینه مدل‌های قابل ارائه و توصیه‌شده به کسب‌وکارهای بزرگ در اختیار دارد که بخشی از این موفقیت به دریافت منظم و ماهانه به‌روزرسانی‌های امنیتی مرتبط است. به علاوه از جنبه فرآیندهای آزمایشی نیز HMD نسبت به متوسط این صنعت، جایگاه بهتری دارد. به گفته تارون پاثاک (Tarun Pathak)، یکی از مدیران کانترپوینت، «کیفیت ساخت بر اساس چندین معیار همچون مقاومت محصول، اندازه‌گیری نیرو، تأثیر ناشی از افتادن دستگاه، فرسودگی، سایش و خراش، آزمایشهای حرارتی، مقاومت در برابر رطوبت و مایعات و موارد دیگر ارزیابی شده است که هر دو جنبه کیفی و کمّی را در بر دارند. ما دریافته‌ایم که گوشی‌های نوکیا قادرند نسبت به متوسط صنعت آزمون‌های سخت‌تری را از سر بگذرانند».

او در ادامه نتیجه گرفته که محصولات برند نوکیا با برخورداری از کیفیت ساخت بالاتر، در کنار به‌روزرسانی‌های سریع و منظم امنیتی و نرم‌افزاری، آسیب‌پذیری کمتری در برابر گذر زمان دارند. اهمیت این امر هنگامی مشخص می‌شود که بدانیم چرخه جایگزینی و مدت زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند به عاملی مهم در این صنعت بدل شده و چرخه استفاده از یک دستگاه با افزایش مداوم به مرز 30 ماه رسیده است. به این ترتیب و بر اساس این گزارش، محصولات برند نوکیا با تکیه بر رتبه اطمینان‌پذیری خود می‌توانند مدت بیشتری در دستان کاربر باقی بمانند و نیاز به تغییر گوشی را در بازه‌های بلندتری ایجاد کنند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا