نوکیا نخستین شبکه ارتباطی 4G روی کره ماه را می‌سازد

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل چهارم 4G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : اگر در آینده نزدیک قصد سفر به ماه را دارید، برای شما هم خبر خوب داریم و هم خبر بد. خبر خوب آن است که طبق آنچه که اخیرا از سوی نوکیا منتشر شد، این شرکت فنلاندی با دریافت 14.1 میلیون دلار از ناسا، برای احداث نخستین شبکه 4G روی ماه انتخاب شده است. خبر بد هم آن است که فعلا امکان پیاده‌سازی 5G روی ماه وجود ندارد! ناسا با نگاه بلند مدت قصد دارد امکان حضور پایدار بشر روی کره ماه را تا سال 2028 فراهم کند. البته رویای حضور در ماه، فقط به ناسا تعلق ندارد. کمپانی‌هایی مثل SpaceX (با مدیریت ایلان ماسک)، Blue Origin (در تملک جف بزوس) و یک کمپانی دیگر به نام Dynetics در حال طراحی فضاپیماهایی هستند که فرود انسان بر کره ماه را ممکن می‌کند.

سازنده اصلی تجهیزاتی که قرار است به کره ماه فرستاده شود، مجموعه آزمایشگاه‌های بل است که در آمریکا واقع شده، اما از سال 2016 تحت تملک نوکیا درآمده است. این آزمایشگاه به پشتوانه نوآوری‌های خود، قرار است ساخت نخستین راه‌کار برای پیاده‌سازی شبکه LTE روی سطح ماه را تا سال 2022 به اتمام برساند. به گفته نوکیا، این تجهیزات مخابراتی، فوق‌فشرده، کم‌مصرف، مقاوم در فضا و مجهز به رمزنگاری سرتاسری (end-to-end) خواهد بود. البته ناگفته نماند، نوکیا در این راه تنها نیست. نوکیا در مأموریت یکپارچه‌سازی این شبکه در فرودگر و نشاندن آن روی سطح ماه، قرار است با کمپانی مهندسی فضایی Intuitive Machines همکاری کند. گفتنی‌ست، ارسال این تجهیزات شبکه به ماه، بدون حضور انسان بوده و طبق ادعای نوکیا، این تجهیزات پس از فرود بر سطح ماه، می‌تواند خود را سرپا و پیکربندی کند.

شاید این سؤال به ذهن خطور کند که چه نیازی به برپایی شبکه مخابراتی در سطح ماه است؟ ناسا در برنامه "آرتمیس" خود قصد دارد تا سال 2024، فضاپیمای حامل انسان (از جمله نخستین زنی که بر ماه قدم می‌گذارد) را به کره ماه بفرستد. اما مطمئنا پروژه شبکه نوکیا صرفا برای اینکه فضانوردان از برنامه تیک‌تاک استفاده کنند (!) برنامه‌ریزی نشده است. به گفته نوکیا، پس از استقرار شبکه 4G در ماه، مواردی از قبیل کارکردهای فرمان و کنترل، کنترل کاوشگران ماه از راه دور، مسیریابی و همچنین استریم ویدئوهای باکیفیت، امکان‌پذیر خواهد شد. همه این موارد برای حضور طولانی-مدت انسان روی سطح ماه، ضروری‌ست.

به گفته نوکیا، این شبکه LTE برای هر نوع فعالیتی که ممکن است مورد نیاز فضانوردان باشد، ایده‌آل خواهد بود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به قابلیت‌های ارتباطیِ صوتی و تصویری، مسافت‌سنجی از راه دور، تبادل داده‌های بیومتریک و نهایتا پیاده‌سازی و کنترل محموله‌های رباتیک و سنسوری اشاره کرد.

شبکه‌ای که نوکیا برای ارسال به ماه آماده می‌کند از اجزای زیر تشکیل شده‌اند: ایستگاه پایه LTE مجهز به کارکردهای EPC (هسته بسته تکامل‌یافته)، تجهیزات کاربری LTE، آنتن‌های فرکانس رادیویی و نرم‌افزار کنترلی برای انجام عملیات‌ها و تعمیر و نگه‌داری از تجهیزات. طبق ادعای نوکیا، این تجهیزات شبکه به گونه‌ای طراحی شده‌ که بتواند شرایط دشوار پرتاب و فرود بر سطح ماه را تحمل کرده و در موقعیت سخت و خاص فضا به کار خود ادامه دهد. این شبکه در نوع خود بسیار فشرده و جمع‌وجور بوده و با در نظر گرفتن محدودیت‌های مربوط به اندازه، وزن و انرژی در محموله‌های فضایی ساخته می‌شود.

هفته پیش ناسا اعلام کرد که قصد دارد با توزیع 370 میلیون دلار بین 14 کمپانی، تکنولوژی‌های موسوم به Tipping Point –که برای انجام مأموریت اعزام انسان به ماه لازم است – را تأمین کند. این تکنولوژی‌ها مواردی مثل رباتیک و روش‌های جدید برای بهره‌برداری از منابع مورد نیاز برای زندگی در ماه (مثل اکسیژن و منابع انرژی) را در بر می‌گیرد. به این ترتیب، امضای قرارداد 14.1 میلیون دلاری با نوکیا، تنها بخش کوچکی از سرمایه‌گذاری ناسا به شمار می‌رود. به گفته برخی منابع، عمده سرمایه‌گذاری ناسا در کمپانی‌هایی بوده که به تحقیق در حوزه پیشران‌های فوق‌سرد (cryogenics propellants) می‌پردازند. هدف از این حرکت، آن است که بتوان سوخت مایع مورد نیاز فضاپیماها را منجمد کرد.

در پایان لازم به ذکر است، به گفته نوکیا، این شبکه قابلیت به‌روزرسانی داشته و در آینده می‌تواند به شبکه 5G ارتقا پیدا کند.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا