آشنایی با Oppo A93 – میان‌رده‌ای شبیه‌سازی شده از F17 Pro

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو پی 95 Helio P95 ، Oppo A93 ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : طبق برنامه اعلام شده از سوی Oppo، قرار بود در تاریخ 6 اکتبر 2020 (15 مهر 1399) از اسمارت‌فون جدید Oppo A93 پرده‌برداری شود. اما این کمپانی چینی به دلایلی نامشخص کمی شتابزده عمل نموده و این گوشی هوشمند را کمی زودتر از موعد مقرر، در روز پنج‌شنبه 1 اکتبر (10 مهر) رونمایی کرده است. شکل ظاهری Oppo A93 شباهت فراوانی به Oppo F17 Pro و Reno4 Lite دارد. با بررسی مشخصات سخت‌افزاری A93 نیز به این نتیجه می‌رسیم که این گوشی تقریبا همان مشخصات Oppo F17 Pro و Reno4 Lite را دارد جز اینکه ظرفیت باتری 15 میلی‌آمپر ساعت کمتر شده و تکنولوژی شارژ سریع آن از 30 به 18 واتی تنزل پیدا کرده است. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به Oppo A93 می‌اندازیم.

طول و عرض Oppo A93 برابر است با 73.77×160.14 میلی‌متر. این گوشی با ضخامت 7.48 میلی‌متری و وزنی معادل 164 گرم، جزو نازک‌ترین و سبک‌ترین‌ دیوایس‌های هم‌رده خود قرار می‌گیرد. به گفته شرکت سازنده، لبه‌های خمیده دستگاه – با زاویه 220 درجه – در دست گرفتن آن را بسیار راحت می‌کند. این گوشی در رنگ‌های مشکی (Matte Black) و سفید (Metallic White) طراحی شده و نکته جالب، ترکیب رنگ مات و شفاف در پشت دستگاه است. ماژول مربع‌شکل دوربین در قسمت بالا سمت چپ در پشت دستگاه قرار گرفته و اگر یک خط فرضی در وسط این ماژول ترسیم کنید، ادامه این خط روی بدنه گوشی، مرز بین قسمت مات و شفاف خواهد بود. طبق ادعای Oppo، قاب پشتی گوشی، جاذب اثر انگشت نخواهد بود.

نمایشگر Oppo A93 از نوع Super AMOLED بوده و 6.43 اینچ قطر دارد. رزولوشن +FHD (معادل 2400×1080 پیکسل) تراکم نمایشگر را به 409 پیکسل در اینچ می‌رساند. نسبت تصویر نمایشگر 20:9 و نسبت صفحه به بدنه آن 90.67 درصد اعلام شده است. نرخ به‌روزرسانی و نرخ نمونه‌برداری تاچ نمایشگر به ترتیب 60 هرتز و 180 هرتز بوده و به گفته شرکت سازنده تا 96 درصد از پهنه رنگی NTSC را پوشش می‌دهد. گفتنی‌ست، حسگر اثر انگشت زیر لایه این نمایشگر تعبیه شده و می‌تواند گوشی را در 0.3 ثانیه قفل‌گشایی کند. یک حفره قرصی‌شکل (به قطر 3.7 میلی‌متر) نیز در قسمت بالا سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته که دو دوربین را در خود جا داده است.

پردازنده Helio P95 (محصول مدیاتک) گوشی جدید Oppo را راهبری می‌کند. این چیپ‌ست 12 نانومتری – که جزو تراشه‌های میان‌رده مدیاتک محسوب می‌شود – از 2 هسته 2.2 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A75) و 6 هسته 2 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده و IMG PowerVR GM 9446 وظیفه پردازش گرافیکی آن را بر عهده دارد. همچنین، تکنولوژی HyperEngine (انحصاری مدیاتک) که در این چیپ‌ست به کار گرفته شده، می‌تواند تجربه گیمینگ مناسبی را برای کاربران به همراه داشته باشد. اسمارت‌فون Oppo A93 تنها در یک پیکربندی با 8 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 2.1) به تولید می‌رسد که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را ارتقا داد.

چهار دوربین در ماژول مربع‌شکل پشت گوشی قرار گرفته‌اند. دوربین اصلی – که از سنسور GM1ST سامسونگ تشکیل شده – وضوحی معادل 48 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز 6 تکه آن f/1.7 است. با توجه به تکنولوژی ترکیب پیکسلی، خروجی پیش‌فرض این دوربین 12 مگاپیکسلی‌ست، اما کاربر در صورت تمایل می‌تواند در تنظیمات، خروجی را به 48 مگاپیکسل تغییر دهد. جالب است بدانید، طبق ادعای شرکت سازنده، با استفاده از قابلیتی نرم‌افزاری موسوم به Ultra Clear Mode، می‌توان وضوح عکس‌های گرفته شده را به شکل مصنوعی تا 108 مگاپیکسل افزایش داد. عضو بعدی این مجموعه، یک دوربین واید 8 مگاپیکسلی (f/2.2) با سنسور Hi846 (محصول SK Hynix) است. دو دوربین دیگر (به وضوح 2 مگاپیکسل و گشودگی f/2.4) نیز در این مجموعه به چشم می‌خورند که ظاهرا وظیفه تعیین عمق و برداشت پرتره را به عهده دارند.

ضبط ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و فیلم‌برداری اسلوموشن با سرعت حداکثر 240 فریم در ثانیه از جمله توانایی‌های دوربین این گوشی در زمینه فیلم‌برداری محسوب می‌شود. طبق ادعای Oppo، حتی در هنگام ضبط ویدئو نیز می‌توان از افکت بوکه استفاده نمود. همان طور که گفته شد، در جلوی دستگاه، دو دوربین کار گذاشته شده است. دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی (f/2.4) بوده و از سنسور IMX 471 (محصول سونی) تشکیل شده است. یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی نیز به کمک دوربین اصلی می‌آید تا کاربر بتواند سلفی‌های بهتری بگیرد. ناگفته نماند، طبق ادعای Oppo، قابلیت steady video در دوربین جلو و ultra steady video در مجموعه دوربین پشت، اثر لرزش دست در هنگام فیلم‌برداری را تا حد زیادی خنثی می‌کنند.

ظرفیت باتری در Oppo A93 برابر با 4,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده است. شاید ظرفیت این باتری چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما نباید توانایی‌های یک باتری را صرفا از روی ظرفیت آن قضاوت کنیم. این باتری از تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند. به گفته شرکت سازنده، تنها با 5 دقیقه شارژ کردن باتری، انرژی لازم برای 2 ساعت مکالمه یا 1 ساعت کار با اینستاگرام یا یوتیوب تأمین می‌شود. البته باید در نظر داشته باشیم، فناوری شارژ سریع این گوشی در مقایسه با Oppo F17 Pro و Reno4 Lite (با شارژ سریع 30 واتی) تا حد قابل‌توجهی افت نموده است.

در حالت صرفه‌جویی باتری، تنها 6 اپلیکیشن اجازه فعالیت خواهند داشت. با روشن شدن حالت صرفه‌جویی، تنها با 5 درصد باقی‌مانده از ذخیره باتری، می‌توان یکی از کارهای زیر را انجام داد: 70 دقیقه مکالمه، 49 دقیقه رد و بدل پیامک، 35 دقیقه کار با برنامه Uber و یا 30 دقیقه کار با Google Maps. یکی دیگر از امکانات جالب این باتری AI Night Charging یا "شارژ شبانه با هوش مصنوعی" نام دارد. به موجب این قابلیت، چنانچه کاربر ساعت بیداری خود در صبح را مشخص کند، پس از اینکه هنگام رفتن به رختخواب در شب گوشی را به شارژر متصل کند، به لطف الگوریتم هوش مصنوعی، روند شارژ باتری به گونه‌ای تنظیم می‌شود که درست در هنگام بیداری کاربر، میزان ذخیره باتری به 100 درصد برسد.

اسمارت‌فون Oppo A93 هنوز از تکنولوژی ارتباطی 4G بهره می‌برد. این گوشی دو سیم‌کارته از بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون و OTG نیز بهره‌مند است. سیستم‌عامل دستگاه اندروید 10 بوده و پوسته ColorOS 7.2 امکانات و ظاهری متفاوت به آن بخشیده است. از جمله کاربردی‌ترین امکانات این پوسته می‌توانیم به قابلیت پاسخ‌گویی به تماس بدون لمس صفحه نمایش اشاره کنیم. چنانچه دست در فاصله بین 20 تا 50 سانتی‌متری از گوشی باشد، در هنگام زنگ خوردن گوشی، تنها با حرکت دست به سمت بالا، می‌توان به تماس پاسخ داد.

گوشی هوشمند Oppo A93 در حال حاضر برای بازار ویتنام عرضه می‌شود. زمان دقیق ورود این محصول به بازار اعلام نشده، اما می‌دانیم Oppo A93 با قیمت 7,490,000 دانگ ویتنام وارد بازار این کشور می‌شود که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 324 دلار.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا