آشنایی با Vivo X50e – ارزان‌ترین عضو خانواده X50 با ارتباطات 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، نسل پنجم 5G ، Vivo X50e 5G ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : سری Vivo X50 را می‌توان یکی از پرجمعیت‌ترین خانواده‌ها در شرکت ویوو دانست. اعضای این خانواده تا به امروز عبارتند از X50 Pro+ ،X50 Pro ،X50 5G ،X50 و X50 Lite. حال، کمپانی ویوو در روز چهارشنبه 30 سپتامبر 2020 (9 مهر 1399) از جدیدترین عضو این خانواده رونمایی کرد. این دیوایس جدید، Vivo X50e نام داشته و یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود. تراشه قدرتمندی از سری 700 کوالکام، دوربین چهارگانه در پشت و شارژ سریع 33 واتی از جمله مشخصات برجسته این محصول برشمرده شده‌اند. با توجه به قیمت مناسب Vivo X50e، می‌توان آن را ارزان‌قیمت‌ترین گوشی 5G در خانواده X50 نامید. Vivo X50e فعلا به بازار تایوان اختصاص دارد.

در بین تمام گوشی‌های سری Vivo X50، طراحی X50e بیشتر به Vivo X50 Lite شباهت دارد. طول و عرض گوشی جدید ویوو 74.97×162.05 میلی‌متر بوده و 200.4 گرم وزن آن است. این گوشی در دو رنگ مشکی (Night) و آبی پلکانی (Water Mirror) تولید شده که ضخامت مدل‌های مشکی و آبی به ترتیب به 8.88 و 8.96 میلی‌متر می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، قاب پشتی گوشی از جنس شیشه بوده اما نوع این شیشه مشخص نشده است.

نمایشگر 6.44 اینچی Vivo X50e از نوع AMOLED بوده و رزولوشن آن +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) عنوان شده است. به گفته ویوو، این نمایشگر 103 درصد از پهنه رنگی NTSC را پوشش داده و خوانش آن در زیر نور مستقیم آفتاب، راحت خواهد بود. همچنین، تأییدیه از TÜV Rheinland نشان می‌دهد که این نمایشگر با فیلتر تشعشعات آبی، آسیب کمتری به چشمان کاربر وارد می‌کند. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر قرار گرفته و یک ناچ قطره آب نیز در بالای آن دیده می‌شود.

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، در بخش پردازشی Vivo X50e از اسنپ‌دراگون 765G استفاده شده است. این چیپ‌ست 7 نانومتری از 1 هسته 2.4 گیگاهرتزی و 1 هسته 2.2 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A76) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده و پردازش گرافیکی آن بر عهده Adreno 620 است. 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز در خدمت چیپ‌ست دستگاه هستند. گفتنی‌ست با افزودن میکرو اس‌دی می‌توان حافظه داخلی را ارتقا داد.

ویوو در توصیف قدرت عملکرد Vivo X50e به وجود یک موتور شتاب‌دهنده به نام Multi-Turbo اشاره می‌کند. این موتور از اجزای زیر تشکیل شده است: Center Turbo (برای برنامه‌ریزی منابع اصلیِ سیستم)، AI Turbo (برای پیش‌بینی ناهنجاری‌های ناشی از اپلیکیشن‌های طرف سوم)، Game Turbo (برای بهینه‌سازی لمس و بهبود تجربه گیمینگ) و نهایتا Cooling Turbo (برای تنظیم هوشمندانه سناریوهای مصرفی و کنترل دمای دستگاه).

ماژول لوزی‌شکلی که در پشت دستگاه قرار دارد، 4 دوربین را در خود جای داده است. دوربین اصلی این مجموعه 48 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.79 است. دومین عضو این مجموعه، یک دوربین 13 مگاپیکسلی (f/2.46) با لنز تله‌فوتو است. طبق ادعای ویوو، این دوربین می‌تواند زوم اپتیکال تا 2 برابر و زوم دیجیتال تا 20 برابر را به‌خوبی اجرا کند. جالب است بدانید، این دوربین 13 مگاپیکسلی در آن واحد، دوربین پرتره نیز به شمار رفته و با فاصله کانونی 50 میلی‌متری، می‌تواند (روی کاغذ) پرتره‌های واقع‌گرایانه‌ای را به دست دهد. دوربین واید 8 مگاپیکسلی (f/2.2) با میدان دید 120 درجه و دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی – با امکان نزدیک شدن به 4 سانتی‌متری سوژه – این مجموعه را کامل می‌کنند.

ویوو تأکید فراوانی روی حالت Super Night View دارد. به گفته شرکت، دوربین 48 مگاپیکسلی با اندازه سنسور 1/2 اینچی با بهره‌مندی از الگوریتم هوش مصنوعی برای شب، می‌تواند محیط‌های نوری مختلف را شناسایی و نهایتا عکس‌های مناسبی را در شب‌هنگام به دست دهد. حالت حرفه‌ای، حالت عکاسی از ماه یا Super Moon، حالت پانوراما و HDR از دیگر امکانات این دوربین به شمار می‌روند. ناگفته نماند، دوربین جلو – که در ناچ قطره آب بالای نمایشگر قرار گرفته – 32 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.0 است. متأسفانه اطلاعاتی درباره توانایی فیلم‌برداری این دوربین‌ها در دست نیست.

ظرفیت باتری این گوشی 4,350 میلی‌آمپر ساعت بوده و به شارژ سریع 33 واتی موسوم به FlashCharge مجهز شده است. الگوریتم FFC در این باتری نیز به کاهش زمان شارژ کمک می‌کند. به علاوه، ویوو یک نرم‌افزار صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای Vivo X50e طراحی کرده است. به گفته شرکت سازنده، این نرم‌افزار با استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند به صورت هوشمندانه سناریوهای مصرفیِ کاربر را بررسی کرده و آنها را بهینه‌سازی کند. یک چیپ حرفه‌ای HiFi به نام AK4377 – که دربردارنده داک 32 بیتی و آمپلی‌فایر است، برای X50e پیش‌بینی شده است. وجود 9 افکت صوتی قابل شخصی‌سازی – از جمله صدای پانورامیک، مگابیس و صدای واضح (Clear Voice) – قابلیت‌های صوتی دستگاه را تکمیل می‌کند.

Vivo X50e از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. با توجه به وجود اسلات هیبریدی، کاربر بین افزایش حافظه و یا قرار دادن سیم‌کارت دوم مخیر است. بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و OTG از دیگر امکانات ارتباطی این دستگاه هستند. به گفته ویوو، برای غلبه بر مشکل اختلال آنتن، در این گوشی از تکنولوژی‌های DES و SDAS نیز استفاده شده است. ناگفته نماند، سیستم‌عامل Vivo X50e اندروید 10 و رابط کاربری آن Funtouch OS 10 است.

اسمارت‌فون Vivo X50e از 1 اکتبر (10 مهر) در فروشگاه‌های تایوان عرضه شده است. قیمت این محصول 13,990 دلار جدید تایوان است که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 480 دلار آمریکا. درست است که Vivo X50e فعلا در بازار تایوان عرضه می‌شود، اما عرضه بین‌المللی این دیوایس دور از انتظار نخواهد بود.

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا