گزارش کانترپوینت از افزایش 10 درصدی متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2020

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، نسل پنجم 5G ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : با آن که همه‌گیری ویروس کرونا دشواری‌هایی را برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده، اما می‌توان بازگشت شرایط را به دوران پیش از بحران تا سال 2022 پیش‌بینی نمود. بر اساس گزارش تازه موسسه کانترپوینت که در روز جمعه 25 سپتامبر سال جاری میلادی (4 مهر 1399) منتشر شد، متوسط قیمت فروش یا ASP (کوتاه‌شده Average Selling Price) اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه دوم 2020 رشد سالانه 10 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که میزان عرضه در همین دوره، بیشترین افت خود را به میزان 23 درصد به ثبت رسانده است. البته در نهایت کاهش عرضه بر افزایش قیمت پیشی گرفته و مجموع درآمد صنعت اسمارت‌فون را با کاهش سالانه 15 درصدی مواجه ساخته است.

مطابق این گزارش متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در همه مناطق جهان از جمله آمریکای شمالی، اروپا، خاور میانه، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه، به جز آمریکای لاتین، این افزایش سالانه را تجربه کرده‌ که در ادامه به برخی از دلایل آن اشاره شده است. در حالی که همه‌گیری COVID-19 بر سراسر بازار اسمارت‌فون تأثیرگذار بوده است، بخش گوشی‌های پیشرفته با افت نسبتا اندک 8 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، در مقایسه با کلیت بازار عملکرد نسبتا انعطاف‌پذیری داشته است. همچنین تأثیر اقتصادی شیوع کرونا از جنبه کاربران بالقوه این بخش هم در مقایسه با مشتریان سایر بخش‌ها کم بوده است. چنان که کمپانی اپل، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند پیشرفته، با افزایش سالانه 3 درصدی در عرضه و افزایش 2 درصدی درآمد حاصل از فروش گوشی‌‌های آیفون نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته، ثبات خود را به خوبی نشان داده است. این در حالی است که اغلب سازندگان بزرگ اسمارت‌فون در فصل دوم سال جاری میلادی شاهد افت عرضه و فروش محصولات خود بوده‌اند.

قیمت فروش متوسط عمده اسمارت‌فون (به دلار) و رشد سالیانه قیمت فروش متوسط در مناطق مختلف

دوران قرنطینه در اغلب کشورهای جهان سبب گسترش استفاده از اسمارت‌فون‌ها برای فعالیت‌هایی همچون دورکاری، آموزش از راه دور، به‌کارگیری اپلیکیشن‌های مرتبط با بهره‌وری یا productivity، بازی و تفریح شده و بسیاری از مصرف‌کنندگان برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این امکانات و تجربه کاربری بهتر، گوشی‌های هوشمند خود را ارتقا بخشیده‌اند. یافته‌های کانترپوینت از آن حکایت دارد که بیشترین رشد متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون با 13 درصد در چین به ثبت رسیده؛ جایی که ASP اسمارت‌فون حالا 310 دلار است. این در حالی است که آمریکای شمالی با متوسط قیمت فروش 417 دلار و افزایش سالانه 7 درصدی، بالاترین میزان ASP را در میان مناطق مختلف جهان داراست.

چشم‌انداز مثبت عرضه محصولات سازگار با فناوری نسل پنجم نیز از دیگر دلایل افزایش متوسط قیمت فروش بوده است. بر اساس آمار کانترپویت، در سه ماهه گذشته 10 درصد از کل گوشی‌های عرضه‌شده در جهان به فناوری 5G مجهز بوده‌اند، در حالی که 20 درصد از درآمد کلی صنعت اسمارت‌فون، حاصل فروش این محصولات بوده است، چرا که اغلب دستگاه‌های 5G عرضه‌شده در فصل منتهی به جولای سال جاری میلادی در بخش محصولات پیشرفته رده‌بندی می‌شوند. از نظر منطقه‌ای چین بیشترین سهم از فروش محصولات نسل پنجم را به خود اختصاص داده است. در واقع، 72 درصد از کل درآمد جهانی اسمارت‌فون‌های 5G از این کشور به دست آمده که در این میان، سهم هواوی بیش از دیگر شرکت‌هاست.

گزارش کانترپوینت نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در چین رشد سالانه 12 درصدی داشته و 34 درصد از درآمد کل اسمارت‌فون حاصل عملکرد این منطقه بوده است که بالاترین رقم از سال 2016 تاکنون به حساب می‌آید. شاید بتوان یکی از این دلایل رشد درآمدی چین را احیای سریع‌تر این کشور از آسیب‌های ناشی از COVID-19 در مقایسه با دیگر اقتصادهای بزرگ جهان دانست.

تقاضا برای گوشی‌های با قیمت پایین‌تر، بر خلاف محصولات پیشرفته، بسیار تحت تأثیر شرایط نامطلوب بازار بوده است. از آنجا که دستگاه‌های رده پایین معمولا به صورت آفلاین فروخته می‌شوند، بسته بودن فروشگاه‌ها در سراسر جهان در برخی دوره‌های زمانی سه‌ماهه دوم 2020، سبب شده که آسیب قابل توجهی به این بخش وارد شود. به علاوه، از آنجا که تمایل مصرف‌کنندگان به خرید کم بوده، کاربران سطوح پایین و میانی در فصل گذشته از خریدهای احساسی پرهیز کرده‌اند.کارشناسان کانترپوینت در مجموع به این نتیجه‌ رسیده‌اند که کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند پایین‌رده به دلیل آثار بحران اقتصادی و تعطیلی فروشگاه‌های آفلاین، در کنار انعطاف‌پذیری قیمتی محصولات پیشرفته و گسترش فروش محصولات 5G، به ویژه در چین، افزایش متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها را در این سه‌ماهه به دنبال داشته است.

درصد درآمدی عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند برحسب شرکت‌های سازنده

اپل در فصل اخیر موفق‌ شده با پیشی گرفتن از هواوی و سامسونگ، 59 درصد از سود بازار اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص دهد و در میان تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بیشترین درآمد را از آنِ خود سازد. هواوی (همراه با زیربرند آنر) با موقعیت بی‌نظیر خود در بازار چین، توانسته 20 درصد از سهم درآمد جهانی گوشی‌های هوشمند را به دست آورد و بالاترین سهم خود از این بازار را در طول حیات شرکت محقق سازد. این نخستین باری است که هواوی هم از نظر عرضه و هم به لحاظ درآمدی سامسونگ را پشت سر گذارده است. امری که به رشد فروش این شرکت در چین، پس از کنترل همه‌‌گیری جهانی کرونا مرتبط است؛ اما به سبب تحریم‌های دولت آمریکا نمی‌توان یقین داشت که این شرکت بتواند موفقیت خود را در سایر کشورها، در فصل‌های آینده ادامه دهد. 17 درصد از درآمد جهانی بازار گوشی‌های هوشمند به سامسونگ تعلق دارد و پس از غول کره‌ای، شرکت‌های ویوو و اوپو قرار دارند که به ترتیب 7 و 6 درصد از درآمد این بازار را در فصل گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا