پیش‌بینی Canalys از عرضه حدود 280 میلیون اسمارت‌فون 5G تا پایان سال 2020

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، نسل پنجم 5G
واحد خبر mobile.ir : بر اساس پیش‌بینی تازه موسسه پژوهشی Canalys بازار اسمارت‌فون‌های مبتنی بر ارتباطات نسل پنجم تا پایان سال 2020 به رقم عرضه 278 میلیون واحد دست خواهد یافت. از این میزان 62 درصد به چین بزرگ (شامل چین، تایوان و هنگ‌کنگ) و پس از آن به آمریکا شمالی و سپس منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه (موسوم به EMEA) اختصاص خواهد یافت. تحلیل این موسسه نشان می‌دهد که عرضه کلی گوشی‌های هوشمند در سال جاری میلادی، در مقایسه با سال 2019 شاهد کاهش 10.7 درصدی خواهد بود، با این حال انتظار می‌رود با ورود به سال 2021 و عبور از بحران جهانی COVID-19 با افزایش 9.9 درصدی بار دیگر به مدار رشد باز گردد.

بن استنتون (Ben Stanton)، تحلیلگر ارشد Canalys بر این باور است که عرضه جهانی اسمارت‌فون در بسیاری از بازارها به سرعت و جلوتر از فرایند احیای اقتصادی و بازارهای خرده‌فروشی مصرفی در حال بازگشت به مسیر پیشین است. از دید او، فروشندگان اسمارت‌فون به صورت خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه از محصولات جدید خود رونمایی کرده و با در پیش گرفتن بازاریابی و فروش آنلاین در دوران قرنطینه، اشتیاق زیادی را برای استفاده از جدیدترین ابزارها در مصرف‌کنندگان ایجاد کرده‌اند. بازگشایی تدریجی فروشگاه‌های آفلاین، در کنار بهبود پشتیبانی و تولید در بیشتر بازارها، محرک‌های صعودی لازم را برای حرکت به سوی ثبات بیشتر در نیمه دوم سال 2020 فراهم آورده‌اند. از سوی دیگر فصل تعطیلات آغاز سال 2021 نیز نزدیک بوده و بدون تردید فناوری نسل پنجم آماده است تا در مرکز توجه قرار گیرد.

نکته جالب از نگاه تحلیلگران Canalys آن است که روند تبدیل گوشی‌های 5G به کالایی مصرفی در کشور چین، عامل بسیار مهمی به شمار می‌رود که بر نرخ عرضه بالای این محصولات در سال جاری میلادی تاثیر نهاده است. شنگتائو جین (Shengtao Jin)، یکی از تحلیلگران Canalys، با اشاره به محصولات عرضه‌شده در بازار چین می‌گوید: « با عرضه ریل‌می V3 5G در ماه سپتامبر به عنوان نخستین اسمارت‌فون 5G در بازه قیمتی زیر 150 دلار (999 یوان) در چین، فناوری نسل پنجم به طور رسمی به یکی از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند رده پایین تبدیل می‌شود». او در ادامه می‌افزاید، این امر نقطه عطفی در بازار گوشی‌‌های هوشمند به حساب می‌آید که سه ماه زودتر از پیش‌بینی‌ها محقق شده است و تاثیر عمیقی بر دیگر مناطق، از جمله آسیای جنوب غربی، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و حتی آمریکای لاتین خواهد داشت؛ مناطقی که تولیدکنندگان چینی در حال گسترش حضور خود هستند.

Realme V3 5G

به عقیده جین، راهبرد صرفه‌ به مقیاس یا economies of scale در بازار چین که به مزیت کاهش هزینه در اثر افزایش حجم تولید اشاره دارد، به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه 5G بیشتری را در مقایسه با دیگر کشورها عرضه کنند. به این ترتیب، انتظار می‌رود تا پایان سال 2021 نزدیک به 60 درصد از اسمارت‌فون‌های نسل پنجم عرضه‌شده در چین قیمتی کمتر از 400 دلار داشته باشند، در حالی که ضریب نفوذ این فناوری در چین، در 12 ماه آینده به 83 درصد خواهد رسید.

ضریب نفوذ 5G در اروپا در مقایسه با چین و آمریکای شمالی در سال جاری میلادی و سال 2021 روند کندتری خواهد داشت و Canalys در گزارش خود به برخی از دلایل این روند کند اشاره کرده است. به گفته استنتون، دستگاه‌های نسل پنجم با قیمت‌های نسبتا تهاجمی مانند موتو G 5G Plus موتورولا و Mi 10 Lite 5G شیائومی هم‌اینک در اروپا قابل دسترسی هستند، اما در بازارهای متمرکز بر اپل مانند بریتانیا، بخش بزرگی از مشتریان مایلند تا زمان عرضه آیفون جدید با قابلیت 5G در انتظار بمانند. دشواری دیگر برای اپراتورهای موبایل در اروپا، تردیدهای فزاینده درباره هواوی است، زیرا احتمال این که محدودیت زنجیره تامین این کمپانی به مانعی برای حجم عرضه احتمالی آن تبدیل شود، پیوسته در حال افزایش است. پیش از این انتظار می‌رفت که هواوی برای مدت طولانی یکی از بازیگران محوری در پذیرش و کاربرد فناوری نسل پنجم در گوشی‌های هوشمند باشد و حال سایر برندها از جمله شیائومی، اوپو و TCL خود را در موقعیتی یافته‌اند که خلاء ناشی از مشکلات هواوی را پر کنند.

Motorola Moto G 5G

از دید تحلیلگران Canalys، با آن که انتظار می‌رود متوسط قیمت فروش (ASP) محصولات مبتنی بر 5G در اروپا کاهش یابد، اما با توجه به ثبات سهم بازار اپل و سامسونگ در این منطقه، پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت فروش محصولات نسل پنجم این دو شرکت در سال 2021 به 765 دلار و در 2024 به 477 دلار برسد.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا