رونمایی سامسونگ از فناوری نرخ به‌روزرسانی متغیر در نمایشگر گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، نرخ تازه‌سازی تصویر Screen Refresh Rate ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : بخش Samsung Display کمپانی سامسونگ در روز 11 آگوست 2020 (21 مرداد 1399) از فناوری جدیدی در نمایشگر گوشی‌های هوشمند به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی خبر داد. این تکنولوژی برای نخستین بار در گلکسی نوت 20 اولترا 5G ارائه خواهد شد؛ اسمارت‌فونی که در تاریخ 5 آگوست معرفی شد و قرار است از 21 آگوست روانه بازار شود. بر اساس ادعای شرکت کره‌ای، فناوری OLED کم‌مصرف با فرکانس تطبیقی می‌تواند انرژی مصرفی توسط نمایشگر گوشی هوشمند را در مقایسه با صفحه‌نمایش اسمارت‌فون‌های فعلی حدود 22 درصد کاهش دهد. همچنین امکان کاهش بیشتر مصرف انرژی هنگام کار با برنامه‌های ویرایش تصویر یا کتاب‌خوان، با نرخ تازه‌سازی 10 هرتز، نیز وجود دارد.

هو-جونگ لی (Ho-Jung Lee)، معاون گروه برنامه‌ریزی محصولات نمایشگر موبایل در Samsung Display، در خصوص این فناوری می‌گوید: «بازی‌ها و پخش ویدئوهای دارای کیفیت بالا هم‌سو با تجاری‌سازی 5G در حال گسترش قابلیت‌های خود هستند و نیاز فراگیری به فناوری‌های پنل نمایشگر ایجاد می‌کنند؛ نمایشگرهایی که بتوانند صرفه‌جویی بیشتری در مصرف انرژی داشته باشند. انتظار می‌رود فناوری نمایشگر با فرکانس تطبیقی، که توسط ما طراحی شده، با کالیبره کردن نرخ تازه‌سازی هم‌راستا با نیازهای مرتبط با اپلیکیشن‌های خاص، به نحو قابل توجهی تجربه کاربری را ارتقاء بخشد و در نتیجه منابع انرژی را [در دستگاه] به نحو دقیق‌تری اختصاص دهد. امری که زمان کافی برای سایر عملیات گوشی هوشمند فراهم می‌آورد.»

به منظور کاهش مصرف انرژی در این نمایشگر نرخ تازه‌سازی متغیری از 10 هرتز تا 120 هرتز (ظاهرا با پله‌های مشخص) در نظر گرفته شده که بسته به اپلیکیشن در حال اجرا تغییر خواهد کرد. به طور مثال، کاربر گلکسی نوت 20 اولترا 5G هنگام انجام بازی‌های ویدئویی نیاز به تغییر سریع فریم دارد، در نتیجه نمایشگر با نرخ 120 هرتز به‌روزرسانی می‌شود، به این معنی که نمایشگر در هر ثانیه 120 بار تازه یا refresh می‌شود. به همین ترتیب، نمایشگر دستگاه هنگام پخش محتوای ویدئویی، با نرخ 60 هرتز به‌روز می‌شود و این نرخ زمانی که کاربر در حال مشاهده ای‌میل‌ است به 30 هرتز و هنگام دیدن عکس یا کار با شبکه‌های اجتماعی به 10 هرتز کاهش خواهد یافت.

Samsung Galaxy Note20 Ultra

فناوری جدید سامسونگ، بر اساس اعلام شرکت سازنده، می‌تواند آن دسته از مشکلات مرتبط با پرش و سوسو زدن (flicker) در صفحه‌نمایش را از بین ببرد که به طور معمول در نرخ‌های تازه‌سازی اندک حدود 10 هرتز ظاهر می‌شود. در واقع، اضافه کردن نرخ به‌روزرسانی 10 هرتز برای مشاهده عکس‌ها و کار با شبکه‌های اجتماعی به این پنل با نرخ تازه‌سازی متغیر کمک می‌کند که 60 درصد از توان عملیاتی خود را ذخیره نماید. سامسونگ خاطرنشان ساخته است که پنل‌های معمول که بدون توجه به محتوای در حال اجرا، از نرخ به‌روزرسانی ثابت استفاده می‌کنند، انرژی را هدر می‌دهند. به بیان دیگر با به‌کارگیری تکنولوژی تازه سامسونگ، دستگاه توان باتری خود را برای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز روی اپلیکیشنی هدر نمی‌دهد که نیاز به این نرخ به‌روزرسانی ندارد.

استفاده از نرخ تازه‌سازی متغیر در نمایشگر را می‌توان با سرعت پردازش در سی‌پی‌یو تشبیه کرد. زمانی که چیپ‌ست دستگاه به کار در فرکانس زیاد یا قدرت پردازش بالا نیاز ندارد، سرعت کلاک پروسسور و در نتیجه توان مصرفی دستگاه کاهش می‌یابد. شرکتSamsung Display توانسته به نحو مؤثر همین روش را در پنل‌های نمایشگر گوشی به کار گیرد و در زمان‌های مورد نیاز، مثلاً در بازی‌ها، نرخ بالای تازه‌سازی را برای ارائه تجربه روان‌تر کاربری فراهم سازد، در حالی که در سایر موارد، همچون مرور توئیت‌ها در توئیتر این نرخ را کاهش دهد.

البته ایده پشت این نوآوری چندان تازه نیست و در حال حاضر نمایشگر برخی گوشی‌های هوشمند از قابلیت تغییر نرخ تازه‌سازی بر اساس محتوای در حال پخش بهره می‌برد. به عنوان نمونه، پیکسل 4 محصول گوگل، در زمان نمایش انواع خاصی از محتوا، نرخ به‌روزرسانی صفحه‌نمایش را از 60 هرتز به 90 هرتز می‌رساند. اما به نظر می‌رسد راه‌حل سامسونگ قادر است کنترل دقیق‌تری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

بر همین اساس فناوری‌های جدید نمایشگر می‌توانند در طراحی گوشی‌ها نیز تحول ایجاد کنند. کوچک شدن اندازه باتری و در نتیجه اندازه کلی دستگاه یکی از مواردی است که به ویژه در زمینه گوشی‌های پرچمدار آثار مثبت قابل توجهی به همراه خواهد آورد. زیرا از طریق کاهش نرخ تازه‌سازی و مصرف انرژی، تولیدکنندگان قادر خواهند بود دستگاه‌های به مراتب کوچک‌تری تولید کنند که از جهت ظرفیت و طول عمر باتری تفاوتی با نمونه‌های قبلی ندارند و همان میزان انرژی را برای دستگاه تأمین می‌کنند. احتمالاً در آینده و با فراگیر شدن روش‌های مرتبط با تغییر نرخ‌ تازه‌سازی نمایشگرها، شاهد شمار بیشتری از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر این فناوری خواهیم بود. دلیل این امر نیز به طور آشکار به مصرف انرژی، نیاز به ظرفیت باتری و تعداد دفعات شارژ مرتبط است. چرا که به لحاظ نظری، گوشی‌های دارای صفحه‌نمایشی با نرخ به‌روزرسانی متغیر در مقایسه با دستگاه‌هایی که از نمایشگر با نرخ تازه‌سازی ثابت 60 هرتز استفاده می‌کنند، به مراتب نیاز به انرژی کمتری خواهند داشت.

بنا بر اعلام غول کره‌ای، تکنولوژی جدید می‌تواند به سرعت کارایی گوشی‌های نسل پنجم را بهبود بخشد و نیاز فناوری جدید به انرژی را به شیوه‌ای مقرون به صرفه برطرف سازد. از این رو به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی کاربرد این قابلیت را در گوشی‌های پیشرفته و حتی دستگاه‌های میان‌رده 5G سامسونگ شاهد باشیم.