پاسخ احتمالی ریسرچ این موشن به آی پد - تبلت بلک بری در راه است

نمایش خبر

تاریخ : 1389/6/31
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، کیو.ان.ایکس QNX ، ریسرچ این موشن Research In Motion (RIM) ، RIM ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : بنا به گزارشی که وال استریت ژورنال در روز چهارشنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) منتشر نمود کمپانی کانادایی ریسرچ این موشن سازنده گوشی های بلک بری ممکن است در کنفرانس توسعه دهندگان خود که از روز دوشنبه هفته آینده (27 سپتامبر) تا پنجشنبه (30 سپتامبر) در سان فرانسیسکو برگزار می شود از تبلت این کمپانی رونمایی کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال که به نقل از منابع آگاه در مورد کمپانی ریسرچ این موشن تهیه شده است این تبلت که برخی از افراد داخلی کمپانی RIM آنرا بلک پد (BlackPad) می نامند قرار است در سه  ماهه چهارم سال 2010 (حداکثر تا اوایل دی ماه) به بازار عرضه شود. لازم به ذکر است که بنا بر برخی گزارشات کمپانی RIM پیش از این کلمات BlackPad و SurfBook را به عنوان مارک تجاری (trademark) در اداره مالکیت معنوی کانادا به ثبت رسانده است و از این رو عرضه تبلت توسط این کمپانی با یکی از این نام ها محتمل به نظر می رسد.

این منابع آگاه عنوان نموده اند که تبلت بلک بری همانند Galaxy Tab سامسونگ مجهز به صفحه نمایش 7 اینچی بوده و دارای یک یا دو دوربین خواهد بود. از نظر ارتباطی نیز این تبلت مجهز به بلوتوث و ارتباطات پهن-باند (broadband) خواهد بود اما ارتباط GSM نداشته و تنها از طریق یک گوشی بلک بری قادر به اتصال به شبکه سلولی تلفن همراه است. بنابراین این دستگاه می تواند مکمل بسیار خوبی برای کاربران گوشی های بلک بری باشد تا از طریق وای-فای و ارتباطات پرسرعت امن، تبلت خود را با گوشی بلک بری خود مرتبط نمایند.

BlackBerry Developres Conference

تصویر بالا: کنفرانس توسعه دهندگان بلک بری - شاید امسال این کنفرانس شاهد معرفی تبلت بلک بری باشد

اما نکته تعجب بر انگیزی که وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه عنوان نموده خودداری RIM از به کار گیری سیستم عامل بلک بری 6 در این تبلت است. این منابع آگاه عنوان داشته اند که بلک بری از بستر نرم افزاری QNX در تبلت خود استفاده خواهد کرد. لازم به ذکر است که کمپانی RIM در سال 2010 کمپانی QNX Software Systems را به تصاحب خود درآورد. سیستم عامل QNX یک سیستم عامل یونیکس-گونه و بی-درنگ بسیار مطمئن است که در بسیاری از وسایل و سیستم ها -- از خودرو گرفته تا راکتورهای اتمی -- مورد استفاده قرار می گیرد و برخی از تحلیلگران آنرا رقیبی شایسته برای iOS اپل و اندروید گوگل می دانند.

در ماه گذشته روزنامه چینی Apple Daily اعلام نموده بود که کمپانی RIM کمپانی تایوانی Quanta را که سازنده نوت بوک محسوب می شود برای ساخت حداقل 2 میلیون تبلت در سال 2010 انتخاب نموده و کمپانی های RIM و Quanta به منظور رقابت با آی پد اپل بهای تقریبی 500 دلار را برای تبلت جدید در نظر گرفته اند. وال استریت ژورنال نیز با تأیید این مطلب عنوان داشته که چیپ های تبلت بلک بری نیز توسط شرکت آمریکایی  Marvell Technology Group که مرکز آن در سانتاکلارای کالیفرنیا است ساخته می شود.

در صورتی که این اخبار در مورد تبلت بلک بری صحیح باشد باید اذعان نمود که کمپانی RIM با شجاعت وارد میدانی شده که می تواند به بقای این کمپانی کمک نماید اما چالش های بسیاری را نیز برای رقابت در این عرصه پیش روی این کمپانی قرار خواهد داد.

پس از معرفی آی پد اپل با صفحه نمایش 9.7 اینچی در ماه آوریل بازار تبلت ها به سرعت داغ شد و شاید بتوان تبلت را به عنوان گجت برتر سال معرفی نمود. پس از اپل کمپانی دل نیز به معرفی تبلت Streak خود با صفحه نمایش 5 اینچی پرداخت (که در اصل می توان آنرا یک گوشی هوشمند دانست) و ظاهراً در حال آماده شدن برای عرضه تبلت 7 اینچی خود در آینده است. سامسونگ نیز با معرفی Galaxy Tab با صفحه نمایش 7 اینچی وارد معرکه شد. کمپانی های ایسر و سیسکو سیستمز نیز خود را در این بازار شریک دیدند و به جرگه بازیگران این میدان پیوستند. بنابراین RIM با بازاری پرازدحام ازنظر تولیدکنندگان طرف است اما فراوانی تقاضا نیز می تواند برای این کمپانی امیدوارکننده باشد.

چالش دیگری که پیش روی کمپانی RIM است ضعف بستر این کمپانی در برابر بسترهای iOS و اندروید از نقطه نظر توسعه دهندگان نرم افزار است چراکه این کمپانی هنوز نتوانسته اکوسیستمی در حد و اندازه های رقبای خود برای توسعه دهندگان فراهم آورد. برخی تحلیلگران معتقدند که کمپانی RIM نیز برای حفظ سهم بازار خود باید حداقل تعدادی از محصولات خود را به بستر اندروید منتقل نماید ولی ظاهراً این کمپانی هنوز استفاده از بسترهای اختصاصی خود را ترجیح می دهد.

با وجود این چالش ها نقطه قوت RIM دارا بودن برند بسیار معتبر BlackBerry در میان کاربران حرفه ای و شرکت ها -- خصوصاً در آمریکا -- است. البته هنوز معلوم نیست که بازار هدف تبلت احتمالی RIM مردم عادی خواهند بود و یا کاربران حرفه ای.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا