گزارش Canalys از افت 48 درصدی عرضه اسمارت‌فون در هند طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، هند India ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز جمعه 17 جولای سال جاری میلادی (27 تیر 1399) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، گسترش همه‌گیری COVID-19 و تعطیلی بی‌سابقه اقتصاد هند تا میانه ماه می سبب شده عرضه اسمارت‌فون در شبه قاره طی فصل اخیر در مقایسه با سه‌ماهه دوم سال گذشته میلادی تقریبا نصف شود و با 48 درصد کاهش به 17.3 میلیون واحد برسد. تولیدکنندگان اسمارت‌فون با این شرایط به دردسر جدی افتاده‌اند و از یک سو با کاهش عرضه ناشی از توقف تولید و از سوی دیگر با افت تقاضا در اثر ممنوعیت فروش آنلاین و آفلاین گوشی توسط خرده‌فروشان رویارو بوده‌اند.

مطابق گزارش موسسه کانترپوینت و همچنین Canalys از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، میزان عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2020، افت 13 درصدی را تجربه کرد. کاهش عرضه تولیدکنندگان چینی در بازه زمانی مورد اشاره از این میزان هم فراتر رفته و به 18 درصد در مقایسه با فصل منتهی به مارس 2019 رسید. این در حالی است که هند در سه‌ماهه نخست امسال شاهد رشد سالانه 4 درصدی در عرضه اسمارت‌فون بود. اما سایه سنگین کرونا دومین بازار بزرگ اسمار‌ت‌فون جهان را نیز فرا گرفت. دولت هند در اواخر ماه مارس 2020 برای جلوگیری از گسترش COVID-19 دستور تعطیلی همه فروشگاه‌ها در سراسر این کشور را صادر کرد؛ به طوری که حتی فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون و فلیپ‌کارت نیز از فروش اسمارت‌فون و اقلام مرتبط با آن منع شدند، زیرا دولت این محصولات را در فهرست کالاهای غیر ضروری دسته‌بندی کرده بود.

طبق گزارش جدید Canalys، در حال حاضر شیائومی، ویوو و اوپو در کنار دیگر تولیدکنندگان چینی گوشی هوشمند، نزدیک به 80 درصد از بازار هند را در اختیار دارند. در سه‌ماهه‌ای که گذشت، شیائومی در بازار اسمارت‌فون هند پیشتاز بوده و با عرضه 5.3 میلیون واحد گوشی هوشمند، 30.9 درصد از این بازار را در اختیار گرفته است. پس از شیائومی، ویوو قرار دارد که با ارائه 3.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، سهم بازار خود را از 19.9 درصد در فصل نخست 2020 به 21.3 درصد در سه‌‌ماهه اخیر افزایش داده و جایگاه دوم خود را حفظ کرده است. پس از دو کمپانی چینی، غول فناوری کره، یعنی شرکت سامسونگ، با عرضه 2.9 میلیون واحد گوشی، رتبه سوم را در بازار اسمارت‌فون هند قرار به خود اختصاص داده است. به گزارش Canalys، از آنجا که بزرگ‌ترین کارخانه سامسونگ در خارج از کشور ویتنام تقریبا در تمام مدت سه‌ماهه دوم تعطیل بوده، میزان صادرات اسمارت‌فون این شرکت تحت تأثیر قرار گرفته است. سامسونگ که زمانی بر بازار اسمارت‌فون هند حاکم بود، در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در این کشور انجام داده و در فصل گذشته 16.8 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند هند را از آنِ خود ساخته است.

جایگاه چهارم این فهرست به اوپو تعلق دارد که در این بازه زمانی بالاتر از برند Realme، موفق به عرضه 2.2 میلیون واحد گوشی هوشمند شده است. در نهایت، Realme با ارائه 1.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، به عنوان آخرین عنوان در فهرست پنج عرضه‌کننده برتر بازار هند قرار گرفته است.

سایر تولیدکنندگان همچون اپل، وان‌پلاس، لنوو موتورولا، ایسوس و چند شرکت دیگر در مجموع 1.4 میلیون واحد گوشی هوشمند را وارد بازار هند کرده‌اند و 8.1 درصد از سهم این بازار را در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2020 در اختیار داشته‌اند. البته نباید از یاد برد که اپل در میان ده عرضه‌کننده برتر اسمارت‌فون بازار هند، کمترین تأثیرپذیری را از شرایط همه‌گیری جهانی COVID-19 داشته و با عرضه 250 هزار دستگاه آیفون تنها 20 درصد کاهش سالانه را در سه‌ماهه دوم 2020 تجربه کرده است. به علاوه غول کوپرتینویی به تازگی از طرح‌های خود برای تنوع‌بخشی به زنجیره تأمین و تشویق شرکای عمده خود مانند Foxconn و Wistron برای افزایش سرمایه‌گذاری در شبه‌ قاره خبر داده است.

میزان عرضه و رشد سالیانه شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2020 در هند

با تضعیف روند تولید محلی در ابتدای سه‌ماهه دوم 2020، شرکت‌هایی همچون شیائومی و اوپو، برای پاسخ به تقاضای بالا از سوی مصرف‌کنندگان به وارد کردن اسمارت‌فون از خارج از هند روی آورده‌اند. مدومیتا چاودری (Madhumita Chaudhary)، تحلیلگر Canalys، با اشاره به شرایط حاکم بر بازار هند، مسیر احیای بازار اسمارت‌فون در این کشور را دشوار می‌داند. به باور او، در حالی که تولیدکنندگان پس از باز شدن بازار به سرعت به اوج فروش خود دست یافتند، واحدهای تولیدی به سبب مقررات جدید مرتبط با تولید، دچار کمبود کارکنان مورد نیاز و در نتیجه، خروجی پایین محصول رویارو هستند. به گفته چاودری، شرکت‌هایی مانند شیائومی و ویوو برای مدیریت این شرایط، استراتژی آفلاین به آنلاین یا O2O را به منظور پشتیبانی از شبکه عظیم فروش آفلاین خود در پیش گرفته‌اند. البته کانال‌های فروش آنلاین نیز در عین آن که از آثار مثبت همه‌گیری کرونا بر سهم بازار خود سود می‌برند، شاهد کاهش قابل توجهی در میزان فروش بوده‌اند.

از سوی دیگر، کشور هند در بخشی از نقاط شرقی خود با مشکلات ناشی از سیل رویاروست و در مرزهای شمالی نیز درگیری‌هایی با چین داشته است. «چین را تحریم کنید» و شعارهایی از این دست در ماه‌های اخیر در توییتر هند ترند شده و بسیاری از افراد ویدئوهایی را به اشتراک گذاشته‌اند که در آن تلویزیون‌ها، گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات چینی را از بین می‌برند. همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، هند در اواخر ماه ژوئن، 59 اپلیکیشن و سرویسی را که توسط شرکت‌های چینی ارائه می‌شود، ممنوع اعلام کرده است. ادوت مردیکر (Adwait Mardikar)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، ضمن اشاره به افزایش خشم عمومی مردم هند نسبت به چین در ماه‌های اخیر، می‌گوید:«شانس با فروشندگان چینی همراه نیست». از نگاه او، این امر در کنار طرح‌های ابتکاری خودکفایی جدید دولت هند، موسوم به Aatmanirbhar، تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون را در برابر افکار عمومی هند نهاده است. موسسه Canalys برآورد کرده که بیش از 96 درصد کل گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در هند در سال 2019 در همین کشور تولید یا مونتاژ شده‌اند. تحلیلگر پژوهشی Canalys در ادامه افزوده است، به این ترتیب فروشندگان پیام «ساخته‌شده در هند» را به مصرف‌کنندگان فرستاده‌اند و مشتاق‌اند تا برند خود را در موقعیتی هماهنگ با شعار «نخست هند» قرار دهند. به عقیده مردیکر، تأثیر افکار عمومی و احساسات ضد چین بر شرکت‌هایی همچون شیائومی، اوپو، ویوو و Realme آن قدر زیاد نخواهد بود چرا که محصولات جایگزین سامسونگ، نوکیا و حتی اپل از نظر قیمتی توان رقابت با آنها را نخواهند داشت.

از دید چاودری، انتقال به فناوری نسل پنجم فرصت مهم بعدی خواهد بود و اعلام آمادگی Jio، اپراتور هندی، برای استقرار شبکه 5G بلافاصله پس از در دسترس قرار گرفتن طیف فرکانسی مورد نیاز، موجی از امید را در میان اغلب فروشندگان برانگیخته است؛ شرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر با فشار بی‌سابقه ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا رویارو بوده‌اند.

منبع : Canalys