معرفی Honor Play4 و Play4 Pro – گوشی‌های 5G با دوربین قدرتمند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 800 Dimensity 800 ، کایرین 990 Kirin 990 ، Honor Play4 ، Honor Play4 Pro ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : Honor Play یکی از سری اسمارت‌فون‌های شناخته‌شده آنر (زیربرند هواوی) است. تمرکز اصلی این سری از گوشی‌ها، ارائه محصولاتی با ارزش خرید بالا، برای بازارهایی مثل چین (با در نظر گرفتن نیازهای مصرف‌کنندگان بازار هدف) است. آنر به‌تازگی در روز چهارشنبه 3 ژوئن 2020 (14 خرداد 1399) از دو گوشی جدید در سری Honor Play رونمایی کرد. این دو دیوایس، Honor Play4 و Play4 Pro نام داشته که علی‌رغم شباهت اسمی، تفاوت‌های فراوانی با هم دارند. البته، هر دو گوشی ضمن بهره‌مندی از ارتباطات 5G، دارای چیپ‌ست‌های قدرتمند 7 نانومتری بوده و مجموعه دوربین‌های آنها به نسبت قیمت گوشی‌ها، از قابلیت‌های پیشرفته‌ای برخوردارند.

Honor Play4 Pro

این گوشی در ابعادی برابر با 8.9×75.8×162.7 میلی‌متر طراحی شده و 213 گرم وزن دارد. این گوشی در رنگ مشکی (Magic Night Black) و نوعی رنگ آبی ملایم موسوم به Iceland Illusion وارد بازار می‌شود. یکی دیگر از رنگ‌‌بندی‌های این گوشی، نوعی رنگ آبی به نام Mecha Blue است که این نوع رنگ‌پردازی عمدتا در گوشی‌های مخصوص بازی به چشم می‌خورد. نمایشگر ال‌سی‌دی گوشی از نوع IPS بوده و قطر آن برابر با 6.57 اینچ است. رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2400 پیکسل) است. ظاهرا نسبت تصویر نمایشگر 20:9 بوده و در قسمت بالا سمت چپ، یک حفره دیده می‌شود که دو دوربین را در خود جای داده است.

یکی از نکات برجسته درباره Honor Play4 Pro، مجهز شدن آن به تراشه Kirin 990 است. این تراشه با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده و حداقل از لحاظ عملکرد و پردازش، گوشی جدید آنر را در ردیف پرچمدارها قرار می‌دهد. چیپ‌ست Kirin 990 مشتمل بر 2 هسته 2.86 گیگاهرتزی و 2 هسته 2.09 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A76) و 4 هسته 1.86 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G76 است. به لطف مودم 5G خارجی در این تراشه، Honor Play4 Pro از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) ارتباطات نسل پنجم پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی (ظاهرا غیرقابل ارتقا) برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

به جای 3 یا 4 دوربین، در پشت دستگاه تنها 2 دوربین قرار گرفته، اما همین 2 دوربین کارایی‌های فراوانی دارند. دوربین اصلی از سنسور IMX600 سونی تشکیل شده است. این سنسور 1/1.7 اینچی، رزولوشنی برابر با 40 مگاپیکسل داشته و دارای فیلتر RYYB است (مثل Honor 30 و Honor X10). گشودگی دیافراگم لنز این دوربین برابر با f/1.8 بوده و به گفته شرکت سازنده، در مقایسه با سنسورهای معمولی، تا 40 درصد بیشتر نور را جذب می‌کند. کمیت ISO نیز در این سنسور به 204,800 ارتقا یافته و از فوکوس خودکار نیز بهره‌مند است.

دوربین دوم، یک دوربین تله‌فوتوی 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 است. با توجه به اینکه این سنسور تله‌فوتو است، مهم‌ترین مشخصه آن توانایی در زوم خواهد بود. طبق ادعای آنر، زوم اپتیکال این سنسور تا 3 برابر، زوم هیبریدی آن تا 5 برابر و زوم دیجیتال آن تا 30 برابر است. علاوه‌بر فوکوس خودکار، فوکوس لیزری، فوکوس فازی و فوکوس کنتراست نیز در لیست امکانات دوربین اصلی به چشم می‌خورد و دوربین تله‌فتو نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. دوربین 8 مگاپیکسلی به لرزه‌گیر اپتیکال مجهز شده، اما دوربین اصلی فاقد این ویژگی است. البته به گفته آنر، به لطف پردازنده سیگنال تصویری (ISP) در تراشه Kirin 990، دوربین اصلی به نوعی لرزه‌گیر مجهز شده که شرکت سازنده آن را AIS می‌نامد.

با اسمارت‌فون Honor Play4 Pro می‌توان ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط نمود. فیلم‌برداری اسلوموشن با وضوح 1080p و سرعت 960 فریم در ثانیه نیز از توانایی‌های مجموعه دوربین ذکر شده است. به گفته شرکت سازنده، با توجه به تجهیز مجموعه دوربین به لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS)، فیلم‌برداری در حین حرکت – حداقل روی کاغذ – از کیفیت مناسبی برخوردار خواهد بود. به اعتقاد برخی کارشناسان، به کارگیری تعداد دوربین‌های کمتر اما قدرتمند، بهتر از آن است که 4 یا 5 دوربین بلااستفاده، صرفا با هدف بازارگرمی در پشت یک گوشی چیده شوند.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، در حفره نمایشگر گوشی دو دوربین قرار دارد. دوربین اصلی این مجموعه رزولوشنی معادل 32 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.0 است. این دوربین توانایی ضبط ویدئوی 4K را داشته و به لرزه‌گیر الکترونیکی نیز مجهز است. در کنار این دوربین، یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی نیز به کمک دوربین جلو آمده و برداشت سلفی‌های گروهی را امکان‌پذیر می‌کند.

ظرفیت باتری Honor Play4 Pro برابر با 4,200 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده که با استفاده از شارژر 40 واتی و از طریق پورت USB-C به سرعت شارژ می‌شود. به گفته شرکت سازنده، با 30 دقیقه شارژ کردن می‌توان ذخیره باتری را از صفر به 70 درصد رساند. ظاهرا این گوشی توانایی شارژ معکوس نیز دارد، زیرا در لیست مشخصات آن به پشتیبانی از OTG و توان خروجی 5 واتی از آن در هنگام شارژ سایر دیوایس‌ها اشاره شده است.

Honor Play4 Pro یک اسمارت‌فون دو سیمکارته (از نوع نانو) بوده و همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، به لطف پروسسور Kirin 990 و ظاهرا مودم اکسترنال از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. بلوتوث 5.1 و NFC نیز از دیگر امکانات ارتباطی آن به شمار می‌روند. به گفته برخی منابع، حسگر اثر انگشت، روی لبه سمت راست گوشی تعبیه شده است. سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی آنر (Magic UI 3.1.0) توسعه یافته است.

لازم به ذکر است، Honor Play4 Pro در دو نسخه به تولید می‌رسد؛ یک نسخه معمولی و یک نسخه مجهز به سنسور حرارتی مادون قرمز. سنسور مادون قرمز می‌تواند دمای اجسام، حیوانات و انسان‌ها را اندازه‌گیری کند. به گفته آنر، این سنسور می‌تواند محدوده دمایی بین -20 تا 100 درجه سلسیوس را تشخیص دهد. این قابلیت به‌ویژه در شرایط کنونی که دنیا درگیر ویروس کرونا است، می‌تواند مفید واقع شود، زیرا اندازه‌گیری دمای بدن‌ یکی از راه‌های تشخیص COVID-19 است (البته الزاما همیشه دمای بالا نشانه ابتلا به ویروس کرونا نیست).

Honor Play4

این گوشی در مجموع مشخصات پایین‌تری نسبت به نسخه Pro دارد. Honor Play4 ابعادی برابر با 8.9×78.5×170 میلی‌متر داشته و علی‌رغم بزرگ‌تر بودن بدنه، مثل ورژن پرو، 213 گرم وزن دارد. رنگ‌های مشکی و Iceland Illusion در این گوشی با مدل پرو تفاوتی ندارند، اما رنگ آبی در Honor Play4 ساده‌تر از مدل پرو بوده و Phantom Blue نام دارد. نمایشگر Honor Play4 کمی بزرگ‌تر شده و قطر آن 6.81 اینچ اعلام شده است. اما رزولوشن (+FHD) تغییری نکرده‌ و نسبت تصویر آن 20:9 است. آنر در معرفی این گوشی، به فناوری تمام لمینت نمایشگر و وجود لایه ضد اثر انگشت روی آن اشاره کرده است. گفتنی‌ست، از شیشه مقاوم آلومینیوم سیلیکون در این گوشی استفاده شده اما شرکت سازنده به نوع این شیشه‌ اشاره‌ای نکرده است؛ نسبت صفحه به بدنه این صفحه‌نمایش نیز 90.33 درصد است.

پردازش این گوشی بر عهده تراشه 7 نانومتری Dimensity 800 است. این تراشه از 4 هسته Cortex-A76 و 4 هسته Cortex-A55 (همگی با فرکانس 2 گیگاهرتز) و واحد پردازش گرافیکی Mali-G57 تشکیل شده است. 6 یا 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی برای Honor 4 Play پیش‌بینی شده که از طریق کارت حافظه می‌توان آن را تا 512 گیگابایت دیگر ارتقا داد (البته مشخص نشده که این کارت حافظه، میکرو اس‌دی است یا نانومموری).

تعداد دوربین‌ها در پشت Honor Play4 به 4 دوربین افزایش یافته است. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.89 است. به گفته برخی منابع، اندازه سنسور این دوربین همان 1/1.7 اینچ بوده و با فناوری ترکیب پیکسل‌ها، اندازه هر پیکسل عملا 1.6 میکرون خواهد بود و دوربین به طور پیش‌فرض عکس‌های 16 مگاپیکسلی به دست می‌دهد. به جای دوربین تله‌فوتو – که در مدل پرو شاهد آن بودیم – در Honor Play4 از یک دوربین واید 8 مگاپیکسلی استفاده شده است. نبود لنز تله‌فوتو به معنای آن است که در این گوشی خبری از زوم اپتیکال نبوده و زوم تنها به شیوه دیجیتال انجام می‌شود.

دو دوربین عمق و ماکرو، هر کدام به وضوح 2 مگاپیکسل و گشودگی f/2.4، مجوعه دوربین پشت را کامل می‌کنند. مثل مدل پرو، کاربر با این گوشی نیز می‌تواند ویدئوی 4K ضبط کند. لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS) هم در این گوشی فعال است. ناگفته نماند، در جلوی دستگاه تنها یک دوربین 16 مگاپیکسلی (f/2.0) دیده می‌شود که در حفره نمایشگر تعبیه شده است.

ظرفیت باتری در Honor Play4 کمی افزایش داشته و به 4,300 میلی‌آمپر ساعت رسیده است. این باتری با شارژر 22.5 واتی و از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. این گوشی نیز مثل مدل پرو از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد، اما بر خلاف مدل پرو، Honor Play4 فاقد NFC است. نکته جالب دیگر درباره این گوشی، وجود جک 3.5 میلی‌متری هدفون است. سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 و پوسته آن Magic UI 3.1.0 است. علی‌رغم اینکه نمایشگر Honor Play4 از نوع ال‌سی‌دی (و نه OLED) است، شرکت سازنده در توصیف سنسور اثر انگشت این گوشی از عبارت "on-screen" (روی نمایشگر) استفاده کرده است. البته این عبارت صرفا حاصل ترجمه ماشینی از چینی به انگلیسی بوده و برای اطمینان از محل دقیق سنسور اثر انگشت، باید منتظر خبرهای آتی بمانیم. البته از روی تصاویر این مدل جایگاه سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور در کناره دستگاه،‌ مشهود به نظر می‌رسد.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید این محصولات آغاز شده و در ژوئن 2020 رسما در بازار چین، به فروش می‌رسند. البته عرضه بین‌المللی این دو گوشی هنوز در وضعیت نامعلومی قرار دارد. قیمت محصولات جدید آنر در مدل‌های مختلف، عبارتند از:

- Honor Play4 با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 1,799 یوان که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 253 دلار

- Honor Play4 با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 1,999 یوان (281 دلار)

- Honor Play4 Pro با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 2,899 یوان (408 دلار)

- Honor Play4 Pro در نسخه مجهز به سنسور حرارتی مادون قرمز: 2,999 یوان (422 دلار)

در پایان گفتنی‌ست، Honor Play4 Pro یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین دیوایس‌های مجهز به Kirin 990 به شمار می‌رود.

منبع : Honor


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا