معرفی هواوی P40 Lite و P40 Lite E اولین سفیران خانواده پرچمدار در سال 2020

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، کایرین 810 Kirin 810 ، اسنپ دراگون 710 Snapdragon 710 ، اندروید Android ، Huawei P40 lite ، Huawei P40 lite E ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در طی دو سال گذشته گوشی‌های پرچمدار سری P خود را در اواخر ماه مارچ (اوائل فروردین) رونمایی کرده و امسال نیز ظاهرا باید در روز 26 مارچ 2020 (7 فروردین 1399) منتظر معرفی اسمارت‌فون‌های پیشرفته این خانواده باشیم. اندکی پیش از این رویداد اما، هواوی دو عضو ضعیف‌تر این سری با نام‌های P40 Lite و P40 Lite E را به برخی از بازارهای این برند عرضه کرده که البته هر دو نمونه‌های تغییر اسم یافته‌ای از مدل‌های پیشین این شرکت به حساب می‌آیند. P40 Lite را پیش از این در قالب Huawei nova 6 SE ملاقات کرده‌ایم و P40 Lite E نیز در حقیقت همان نمونه رده پایین Y7p به حساب می‌آید که چندی پیش در تایلند رونمایی شد.

هواوی P40 Lite

P40 Lite‌ همانطور که اشاره شد در حقیقت همان nova 6 SE شرکت هواوی‌ست که چندی پیش همراه دو مدل پرچمدار nova 6 و nova 6 5G معرفی شد. P40 Lite که نخستین بار در برخی از کشورهای اروپایی معرفی شده، از مشخصات میانه رو به بالایی برخوردار بوده و در بین دیگر رقبای رده میانی، جایگاه نسبتا مناسبی را به خود اختصاص می‌دهد.

صفحه‌نمایش این مدل یک نمونه 6.4 اینچی فول اچ‌دی پلاس (1080×2310 پیکسل) با فناوری ساخت IPS LCD ست که در حفره پانچی کناره سمت چپ بالای آن دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دستگاه جای گرفته است. در چپ و راست و بالای این صفحه‌نمایش حاشیه اندکی وجود دارد اما در پایین با حاشیه بیشتری روبرو می‌شویم که در گوشی‌های این رده امر معمول و متداولی به حساب می‌آید.

در بخش پشتی این گوشی به چهار لنز دوربین در یک فضای برجسته مربع‌شکل بر می‌خوریم که در آن یک دوربین 48 مگاپیکسلی، یک دوربین 8 مگاپیکسلی و دو دوربین 2 مگاپیکسلی قرار دارند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این مدل که به نوع سنسور آن در منابع خبری اشاره‌ای نشده است از دیافراگم لنز f/1.8 برخوردار بوده و وضوح پیش‌فرض آن با فناوری Quad Bayer و ترکیب پیکسل‌های چهارگانه به 12 مگاپیکسل می‌رسد. دوربین 8 مگاپیکسلی دوم این مدل از نوع التراواید با گشودگی دیافراگم f/2.4 بوده و میدان دید 120 درجه‌ای را پوشش می‌دهد. این دوربین ظاهرا فاقد فوکوس خودکار است. از دو دوربین 2 مگاپیکسلی باقی‌مانده یکی برای تعین عمق میدان و محو کردن پس‌زمینه به‌کار رفته و امکان تصویربرداری مستقل ندارد اما دوربین چهارم امکان برداشت ماکرو و تصویربرداری از فاصله 4 سانتی‌متری را ارائه می‌دهد. از سنسور اثر انگشت در این قسمت خبری نیست و این حسگر به کناره سمت راست گوشی منتقل شده است.

در بخش پردازشی P40 Lite از پروسسور 7 نانومتری Kirin 810 استفاده شده که پیش از این در نمونه‌های دیگری از برند هواوی و زیر مجموعه آنر از جمله nova 5 و Honor 9X Pro نیز به‌کار گرفته شده است. در این پروسسور از 2 هسته 2.27 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 6 هسته 1.88 گیگاهرتزی Cortex-A55 استفاده شده و پردازش گرافیکی آن نیز بر عهده Mali-G52 MP6 است . حافظه رم این مدل ظاهرا 6 گیگابایت بوده و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. اسلات حافظه خارجی این مدل از نوع NM Card بوده و تا 256 گیگابایت امکان ارتقاء را ارائه می‌کند.

باتری دستگاه 4,200mAh ظرفیت داشته و ظاهرا همراه آن شارژر سریع 40 واتی هواوی موسوم به SuperCharge ارائه می‌شود. P40 Lite از سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری EMUI 10 بهره می‌برد اما با توجه به قرارگیری هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، از مجموعه GMS یا Google Mobile Services در این گوشی خبری نبوده و جای آن را سرویس‌های موبایلی هواوی یا HMS و فروشگاه اختصاصی Huawei AppGallery گرفته است.

Huawei P40 Lite در سه رنگ مشکی، سبز و صورتی با قیمت 299 یورویی در بازار اسپانیا عرضه شده و احتمالا به زودی در دیگر بازارهای هدف این محصول نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

هواوی P40 Lite E

نزدیک به یک ماه پیش بود که شرکت هواوی از گوشی جدیدی برای بازار تایلند به نام Huawei Y7p رونمایی کرد که مشخصاتی در رده پایین و قیمت نسبتا مناسبی برای آن در نظر گرفته شده بود. این گوشی حالا با نام Huawei P40 Lite E در بازارهای اروپایی عرضه شده و در این میان به تغییر خاصی در ساختار آن نسبت به Y7p نمی‌توان اشاره کرد.

P40 Lite E که ظاهرا در دو رنگ مشکی و سبز/آبی (Aurora Blue) عرضه شده است طراحی جالب توجه‌ای را در بخش پشتی ارائه می‌کند جایی‌که به لطف پدیه شکست نور و جنس بدنه، بخش مرکزی این قسمت با حرکت در نور تغییر رنگ داده و از حاشیه‌های جانبی در کناره‌ها و بالا و پایین تفکیک می‌شود.

صفحه‌نمایش گوشی یک نمونه 6.39 اینچی IPS LCD‌ با وضوح اچ‌دی پلاس در نسبت 19.5:9 (یا 720×1560 پیکسل) است که مثل P40 Lite در کناره سمت چپ بالای آن یک حفره پانچی برای دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی دستگاه در نظر گرفته شده است. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در این گوشی، 90 درصد اعلام شده که برای نمونه‌ای در این رده قیمتی، مزیت جالب‌توجه‌ای به حساب می‌آید.

دوربین اصلی گوشی در بخش پشتی، همچنان 48 مگاپیکسلی با f/1.8 است که آن را یک دوربین 8 مگاپیکسلی f/2.4 التراواید همراهی می‌کند و دوربین سوم حاضر در این قسمت نیز حسگری برای تعیین عمق میدان است و امکان تصویربرداری در آن وجود ندارد. پردازش در این گوشی با چیپ‌ست رده پایین Kirin 710F شرکت هواوی انجام شده و 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد. اسلات حافظه microSD نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده که مستقل از سیم‌کارت‌های دوگانه دستگاه است.

P40 Lite E با باتری نسبتا حجیم 4 هزار میلی آمپر ساعتی ارائه می‌شود اما شرکت سازنده اشاره‌ای به حضور شارژر سریع برای این مدل نکرده است. سیستم‌عامل دستگاه نسخه 9 اندروید با رابط کاربری EMUI 9.1 بوده و ظاهرا در اینجا نیز در غیبت سرویس‌های گوگل باید از معادل‌های آن در مجموعه HMS و از همه مهم‌تر فروشگاه AppGallery بهره گرفت.

منبع : Huawei