Jailbreak نمودن آیفون در آمریکا قانونی شد

نمایش خبر

تاریخ : 1389/5/6
برچسب‌ها : جیل بریک (جیلبریک) Jailbreak ، جیل بریک نمودن Jailbreaking ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، آیفون iPhone ، آنلاک - شکستن قفل Unlock ، آمریکا USA ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : در روز 26 جولای 2010 کتابخانه کنگره ایالات متحده آمریکا که قادر به تعیین حد و مرزهای حمایتی قانون کپی رایت در این کشور است اعلام نمود که Jailbreaking آیفون و دیگر گوشی های موبایل از این پس ناقض قانون کپی رایت فدرال نبوده و Jailbreaking به عنوان یک استفاده منصفانه (Fair Use) تحت "قانون کپی رایت دیجیتالی هزاره (DCMA)" مجاز خواهد بود. این تصمیم می تواند حداقل تا سه سال دیگر که قانون DCMA مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد به قوت خود باقی باشد.

واژه "Jailbreak" واژه ایست که پس از عرضه گوشی آیفون در سال 2007 به فرهنگ لغات مخابرات و موبایل اضافه شد. Jailbreaking یا به عبارتی "از حبس خارج نمودن دستگاه" در مورد محصولات اپل به فرایندی گفته می شود که طی آن کاربران آیفون، آی پاد و آی پد می توانند با شکستن قفل سیستم عامل دستگاه خود به سیستم دسترسی ویژه ای پیدا کنند و با این دسترسی، برنامه ها، تم ها و افزونه های گوناگونی را از طریق برنامه های نصب کننده غیر رسمی و خارج از اکوسیستم تحت کنترل اپل -- همانند Cydia Installer -- بر روی دستگاه خود نصب نمایند.

باید توجه داشت که Jailbreaking با آنلاک نمودن سیم کارت (SIM Unlocking) متفاوت است. آنلاک نمودن سیم کارت به معنای فراهم آوردن امکان قبول سیم کارت های گوناگون بر روی گوشی موبایل با حذف محدودیت های مرتبط با کشور، شبکه یا اپراتور است. البته آنلاک نمودن گوشی های آیفون کنونی تنها امکان کار با شبکه های GSM را فراهم می آورد. همچنین لازم به ذکر است که برای آنلاک نمودن سیم کارت گوشی آیفون ابتدا باید Jailbreaking انجام پذیرد و شاید یکی از مهمترین دلایلی که کاربران گوشی خود را Jailbreak می نمایند نیاز آنها به آنلاک کردن سیم کارت باشد.

Cydia Installer

تصویر بالا: برنامه Cydia Installer

بطور خلاصه با Jailbreaking گوشی آیفون، کاربر محدودیت های اعمال شده توسط کمپانی اپل را که تنها نصب نرم افزار های عرضه شده در فروشگاه iTunes App Store را امکان پذیر می سازد دور زده و با SIM Unlocking گوشی آیفون محدودیت کار گوشی آیفون با اپراتور AT&T را از پیش رو بر می دارد.

برنامه های گوناگونی برای Jailbreaking گوشی آیفون به بازار عرضه شده که برخی رایگان بوده و برخی غیر رایگان است. از معروفترین این برنامه ها می توان به Spirit و PwnageTool اشاره نمود.

کمپانی اپل همواره سعی بر آن داشته است که اکوسیستم مناسبی را برای دستگاه های الکترونیکی خود فراهم آورده و آنرا تحت کنترل کامل خود قرار دهد. بر این اساس تمامی برنامه هایی که بر روی گوشی آیفون نصب می شوند باید به تأیید اپل رسیده و از طریق فروشگاه iTunes App Store این شرکت به صورت رایگان یا غیر رایگان عرضه شوند. بدین ترتیب امکان نصب برنامه هایی که به هر دلیلی به تأیید این کمپانی نرسیده اند و نیز برنامه های غیر قانونی و ناقض کپی رایت وجود نخواهد داشت. اما اگر فرایند Jailbreaking بر روی گوشی شما انجام شده باشد این محدودیت حذف شده و شما می توانید از دیگر فروشگاه ها و سایت های اینترنتی برنامه های گوناگون را دریافت کرده و بر روی گوشی خود نصب کنید.

اما Jailbreaking خطرات ویژه خود را نیز به دنبال دارد. نخستین زیان، خارج شدن دستگاه از گارانتی شرکت اپل است. همچنین ممکن است دستگاه ناپایدار (Unstable) شده و Crash نماید. علاوه بر این با ارائه بروزرسانی های سیستم عامل توسط اپل، فرایند Jailbreaking باید دوباره تکرار شود. اما مهمترین خطر این است که با خروج از اکوسیستم کنترل شده توسط اپل امکان نصب بد-افزارها و برنامه هایی که آلوده بوده و دستگاه شما را ویروسی کرده و یا اطلاعات خصوصی شما را سرقت می نماید فراهم می آید.

این نکته نیز قابل ذکر است که دستگاه Jailbreak شده را می توان با اتصال به iTunes دوباره به وضعیت اصلی بازگرداند اما باز هم ممکن است از گارانتی شرکت اپل خارج گردد.

بدیهیست که کمپانی اپل با قوانین جدید که Jailbreaking را استفاده ای منصفانه تلقی کرده و آنرا مجاز می داند به شدت مخالف است.  ناتالی هاریسون سخنگوی اپل در این مورد چنین اظهار نظر نموده است: «هدف کمپانی اپل همواره اطمینان از این بوده است که کاربران گوشی آیفون تجربه کاربری بسیار خوبی را با آن داشته باشند و Jailbreaking می تواند کیفیت این تجربه کاربری را به شدت کاهش دهد. همانطور که پیش از این نیز گفته ایم اکثر کاربران آیفون گوشی خود را Jailbreak نمی نمایند چرا که این کار می تواند به خاتمه گارانتی منجر شده و گوشی آیفون ناپایدار گشته و بگونه ای قابل اطمینانی کار ننماید.»

علاوه بر دلسوزی اپل برای کاربران خود، دلیل دیگری که این کمپانی را مخالف Jailbreaking می نماید این است که فروش برنامه ها از طریق فروشگاه App Store سودی برابر 30 درصد قیمت برنامه را برای اپل به ارمغان می آورد که بخش عمده ای از درآمد اپل از بازار موبایل را تشکیل می دهد.

با قانونی شدن Jailbreaking احتمالاً شاهد گسترش فروشگاه های برنامه های آیفون، آی پاد و آی پد خواهیم بود. هرچند با قوانین جدید، اپل سلاح اصلی خود -- یعنی ادعای نقض قانون کپی رایت -- را برای مبارزه با بازارهای خارج از کنترل خود از دست می دهد اما کماکان می تواند از سلاح ضعیف تری -- یعنی ادعای نقض توافقنامه کاربری -- استفاده نماید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا