Aquos R5G پرچمدار شارپ با نمایشگر 6.5 اینچی +QHD و اسنپ‌دراگون 865

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/11/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، شارپ Sharp
واحد خبر mobile.ir : با وجود بزرگانی همچون اپل، سامسونگ، هواوی و شرکت‌های چینی سازنده اسمارت‌فون، شارپ هیچ گاه نام مطرحی در زمینه تولید گوشی هوشمند، به ویژه در خارج از مرزهای ژاپن، نبوده است. اما نمی‌توان توانایی‌های شرکت ژاپنی را در این حوزه دست کم گرفت؛ چرا که برخی از نخستین‌ ویژگی‌های جالب توجه اسمارت‌فون‌های پیشرفته کنونی، ابتدا در محصولات شارپ پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند. به عنوان نمونه، یکی از اولین گوشی‌‌های دوربین‌دار جهان یعنی J-SH04 را کمپانی شارپ به جهان عرضه کرد و Aquos Crystal این شرکت، به نوعی نخستین گوشی بدون حاشیه در دنیا به شمار می‌رود.

شارپ در روز دوشنبه 17 فوریه سال جاری میلادی (28 بهمن 1398) به طور رسمی نخستین اسمارت‌فون پرچمدار امسال خود را با نام AQUOS R5G معرفی کرده است. این گوشی هوشمند در عین حال اولین محصول 5G شرکت ژاپنی به حساب می‌آید و از ویژگی‌های قابل توجهی بهره می‌برد که از میان آنها می‌توان به نمایشگر 6.5 اینچی با وضوح +QHD و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و بهر‌ه‌گیری از پردازنده اسنپ‌دراگون 865 اشاره کرد.

اسمارت‌فون AQUOS R5G با طول و عرض تقریبی 162 و 75 میلی‌متر طراحی شده است و 8.9 میلی‌متر ارتفاع دارد. در بالای صفحه‌نمایش این گوشی، بریدگی یا notch به شکل U دیده می‌شود که دوربین سلفی را در خود جای داده است. در بخش پایینی یا در اصطلاح چانه نمایشگر هم دکمه بیضی شکلی به طور افقی قرار گرفته که بخشی از آن درون صفحه‌نمایش بوده و ناچ دیگری را در پایین تشکیل می‌دهد. این دکمه علاوه بر آن که کلید home این محصول به حساب می‌آید، حسگر اثر انگشت خازنی گوشی را هم در خود جای داده است. در بخش پشتی دستگاه هم چهار دوربین با چینش عمودی در قابی مشکی رنگ به چشم می‌خورند.

پرچمدار تازه کمپانی ژاپنی از نمایشگری 6.5 اینچی بهره می‌برد که با فناوری اختصاصی شارپ یعنی Pro IGZO ساخته شده است. وضوح این پنل +QHD یا 1440x3168 پیکسل عنوان شده و نرخ به‌روزرسانی آن مانند Aquos R و گوشی‌های پیشرفته حال حاضر بازار از جمله سری گلکسی S20 سامسونگ، 120 هرتز است. دیگر ویژگی جالب توجه صفحه‌نمایش AQUOS R5G آن است که می‌تواند تصویرهای Dolby Vision و U-NEXT HDR را نمایش دهد. افزون بر این از استاندارد رنگ Adobe RGB پشتیبانی می‌کند و به فناوری کنترل تصویر داخلی مجهز شده که Rich Color نامیده می‌شود و می‌تواند به طور خودکار رنگ نمایشگر را بر اساس محتوای در حال نمایش تنظیم نماید.

پردازش در این گوشی همچون دیگر پرچمداران کنونی بازار توسط پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 انجام می‌شود که از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد و با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده است. شارپ در کنار این پردازنده، 12 گیگابایت رم LPDDR5 و 256 گیگابایت حافظه داخلی ظاهرا از نوع UFS 3.0 در نظر گرفته که فضای ذخیره‌سازی می‌تواند از طریق اسلات میکرو اس‌دی، دست کم روی کاغذ، تا 1 ترابایت دیگر هم افزایش یابد.

همان طور که اشاره شد AQUOS R5G از چهار دوربین در بخش پشتی بهره می‌برد. وضوح نخستین دوربین این مجموعه از بالا 12.2 مگاپیکسل است که لنزی با گشودگی f/2.7 را در برابر خود می‌بیند. این دوربین تله‌فتو است و قابلیت زوم نوری دو برابری برای آن در نظر گرفته شده است. ماژول بعدی 48 مگاپیکسلی با f/2.9 و لنز ultra-wide است و سومین نمونه دوربینی استاندارد دارای وضوح 12.2 مگاپیکسل و f/1.7 است. در نهایت حسگر ToF در بخش پایینی این مجموعه قرار گرفته است. مطابق اعلام شارپ، دوربین اصلی این مجموعه یعنی نمونه 12 مگاپیکسلی قادر به برداشت ویدئوهای 8K خواهد بود. دو دوربین استاندارد و تله‌فتو نیز علاوه بر لرزه‌گیر نوری (OIS) ظاهرا از قابلیت تثبیت تصویر الکترونیکی (EIS) بهره می‌برند. در کنار مجموعه اصلی دوربین‌ها، دوربین سلفی این گوشی 16.4 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است که قابلیت زیباسازی AQUOS beauty برای آن در نظر گرفته شده است. گفتنی است که این گوشی به برخی امکانات تصویر‌برداری پیشرفته، مبتنی بر هوش مصنوعی مانند AI live story ،AI live shutter و focus playback نیز مجهز شده است.

تنها نقطه ضعف اسمارت‌فون 189 گرمی شارپ را شاید بتوان باتری 3,730 میلی‌آمپر ساعتی آن دانست که برای گوشی پرچمداری در این حد و اندازه، ظرفیت قابل قبولی به حساب نمی‌آید. همچین در خصوص مجهز بودن این محصول به فناوری شارژ سریع سخنی به میان نیامده است.

از نظر ویژگی‌های ارتباطی AQUOS R5G از بلوتوث 5.1 و وای‌فای 802.11a/b/g/n/ac/ax بهره می‌برد. به علاوه، قابلیت‌های صوتی مانند Dolby Atmos و صدای Hi-Res در کنار جک هدفون 3.5 میلی‌متری هم برای آن در نظر گرفته شده است.

محصول جدید شارپ ظاهرا در رنگ‌های آبی، مشکی و سفید ارائه می‌شود که این رنگ آخری از نوع ترکیبی و مشابه رنگ Aura Glow گلکسی نوت10 سامسونگ به نظر می‌رسد. این مدل که با داشتن استاندارد حافظتی IPX5/8/IP6X در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. با اندروید 10 عرضه می‌شود و برنامه Adobe Photoshop Express به طور پیش‌فرض روی آن نصب شده است. پیش‌بینی می‌شود که این گوشی اواخر بهار سال جاری میلادی به بازار ژاپن ارائه شود؛ اما اطلاعات دقیقی در خصوص زمان دقیق عرضه و قیمت AQUOS R5G در دست نیست.

منبع : Sharp