نگاهی به ویژگی‌های برجسته آنر 9X – اسمارت‌فونی در رده میانی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/25
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، کایرین 710 Kirin 710 ، اندروید Android ، Honor 9X ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : انتخاب یک اسمارت‌فون مناسب از بین ده‌ها گزینه حاضر در بازار به واسطه تکرار ویژگی‌های مشترکی مثل صفحه‌نمایش‌های بزرگ و تمام‌صفحه، دوربین‌های چندگانه و حافظه‌های حجیم، به امر دشواری به خصوص در رده میانی بدل شده که اکثر خریداران این رده را به خود مشغول داشته است؛ در این شرایط از نقش قیمت به عنوان معیار اصلی و تعیین‌کننده در یک خرید هوشمندانه به میزان زیادی کاسته شده و بر نقش عوامل ظریف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بیش از پیش افزوده می‌شود. Honor 9X یکی از جدیدترین گوشی‌های رده میانی بازار است که رقبای متعددی را در این رده پیش روی خود می‌بیند. در این مطلب به بررسی نقاط قوت اصلی این گوشی در مقایسه با رقبا پرداخته‌ایم.

آنر 9X که همراه با نسخه پروی آن در اواسط تابستان سال جاری به‌عنوان جانشینی برای آنر 8X سال گذشته معرفی شد، تغییرات متعددی را در مقایسه با نسل پیشین خود در زمینه شکل ظاهری و طراحی، دوربین‌های اصلی و سلفی و ظرفیت باتری تجربه کرده که آن را به انتخاب جالب‌توجه‌ای در رده میانی بدل می‌سازد. 9X در یک نگاه کلی به یک صفحه‌نمایش 6.59 اینچی فول اچ‌دی پلاس در نسبت 19.5:9، دوربین‌های سه‌گانه 48/8/2 مگاپیکسلی در بخش پشتی و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی پاپ‌آپ، پردازنده 12 نانومتری Kirin 710F، رم 6 گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی (در نسخه حاضر در بازار داخلی) و باتری 4,000mAh مجهز است که مجموعه جالب‌توجه‌ای را در مقایسه با دیگر نمونه‌های هم‌رده خود ارائه می‌دهد. در لیست امکانات و قابلیت‌های این گوشی به موارد جالب‌توجه‌ای می‌توان اشاره کرد که اضلاع رقابتی 9X در رده میانی را تشکیل می‌دهند؛ مواردی که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

1- طراحی بدنه

اولین تفاوت آنر 9X با نسل قبلی این خانواده در طراحی و شکل ظاهری متفاوت آن نهفته است؛ در این طراحی، بخش براق پشت دستگاه حالا، الگوهای لوزی‌شکلی را به نمایش می‌گذارد که در زیر نور، ضمن حرکت، تغییر رنگ داده و در مرکز این قسمت، حرف X را تشکیل می‌دهند. این افکت البته تنها در نسخه آبی رنگ دستگاه در دسترس قرار دارد و نسخه مشکی طراحی ساده‌تری را عرضه می‌کند. حذف ناچ از بالای صفحه‌نمایش و افزایش تعداد دوربین‌های بخش پشتی به سه‌عدد، دیگر نکات مثبت طراحی این مدل به حساب می‌آیند که جلوه مدرن‌تری را به 9X بخشیده‌اند.

2- صفحه‌نمایش فول اسکرین

یک نکته مشترک حاضر در اکثر گوشی‌های حال حاضر بازار در رده میانی، حضور یک ناچ در بالای صفحه‌نمایش برای جای‌گذاری دوربین سلفی است؛ امری‌که تأثیر منفی مشهودی بر تجربه یک صفحه‌نمایش فول‌ اسکرین برجای گذاشته و صفحه‌نمایش‌های دارای سلفی پانچی نیز تفاوت چندانی را در این زمینه ارائه نمی‌کنند. آنر 9X اما با انتقال دوربین سلفی به صورت پاپ-آپ به بالای دستگاه، صفحه‌نمایشی یک پارچه و بزرگ، بدون دخالت ناچ را ارائه می‌کند که به جز بخش پایینی، حاشیه چندانی در پیرامون آن دیده نمی‌شود. این صفحه‌نمایش 6.59 اینچی از وضوح 1080×2340 پیکسل بهره می‌برد و به گفته شرکت سازنده 91 درصد روی گوشی را پوشانده است. فناوری ساخت این صفحه‌نمایش از نوع IPS LCD بوده و از مکانیزم فیلترینگ نور آبی بهره می‌برد.

3- دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی

دوربین‌های با وضوح بالا جزء جدایی ناپذیری از تمامی گوشی‌های هوشمند امروزی به خصوص در رده میانی رو به بالا محسوب شده و آنر 9X نیز طبیعتا در این زمینه استثنا نخواهد بود؛ دوربین اصلی این مدل یک نمونه 48 مگاپیکسلی با سنسور 1/2 اینچی سونی IMX582 است که لنزی با دیافراگم f/1.8 را در مقابل خود می‌بیند. این سنسور با بهره‌گیری از فیلتر Quad Bayer امکان ترکیب چهار پیکسل 0.8 میکرونی مجاور روی سنسور و تشکیل یک پیکسل بزرگ 1.6 میکرونی را دارد که با جذب نور بیشتر در محیط‌های کم‌نور، روی کاغذ تصاویری را با جزییات بیشتر و نویز کمتر ایجاد می‌کند. بدین‌ترتیب مشابه دیگر نمونه‌های هم‌رده، وضوح پیش‌فرض تصویربرداری این دوربین نیز برای به حداکثر رساندن جزییات و کاهش نویر، روی 12 مگاپیکسل تنظیم شده است. البته نگفته پیداست که امکان برداشت تصویر با وضوح کامل 48 مگاپیکسلی نیز فراهم است که در محیط‌های با نور کافی شرایط ایده‌آلی را برای بزرگ‌نمایی بعد از گرفتن عکس ایجاد می‌کند.

از جمله دیگر ویژگی‌های برجسته این دوربین باید به تصویربرداری آن در شب اشاره کرد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ترکیب چندین عکس، کیفیت مناسبی را شرایط نوری کم فراهم می‌آورد. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این مجموعه 1080p با 60 فریم در ثانیه است و گزینه لرزه‌گیر مبتنی بر هوش مصنوعی در آن در دسترس قرار دارد.

4- دوربین سلفی پاپ-آپ

سلفی پاپ‌-آپ، همانطور که اشاره شد یکی از المان‌های برجسته طراحی آنر 9X به حساب می‌آید که برای اولین بار در یک گوشی ساخت آنر ظاهر شده و جدا از ظاهر متمایز، در حذف ناچ و تجربه فول اسکرین صفحه‌نمایش نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. این دوربین 16 مگاپیکسلی از دیافراگم لنز f/2.2 برخوردار بوده و از فیلم‌برداری با وضوح 1080/30p پشتیبانی می‌کند. از جمله ویژگی‌های برتر این دوربین باید به توانایی تحمل فشار تا 15 کیلوگرم و مکانیزم تشخیص سقوط برای بازگشت اتوماتیک به درون بدنه اشاره کرد که از استقامت و دوام بالای این مجموعه در طول زمان سخن می‌گویند. مکانیزم حرکتی این دوربین به گفته شرکت در یک استفاده دائمی در طول روز برای 5 سال بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد و بدین‌ترتیب نگرانی چندانی نیز از این بابت به چشم نمی‌‌خورد.

5- پردازنده 12 نانومتری – رم 6GB، حافظه 128 گیگابایتی UFS 2.1

پردازش در Honor 9X با پروسسور 12 نانومتری Kirin 710F مجهز به 4 هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A53 در دو کلاستر جداگانه صورت می‌پذیرد و پردازش گرافیکی آن نیز بر عهده Mali-G51 MP4 است. این مجموعه در سطح میانی بازار و در قیاس با رقبای مستقیم این گوشی به خصوص با تکیه بر بهینه‌سازی‌های مبتنی بر GPU Turbo 3.0، شرایط متعادلی را ارائه می‌کند و در زمینه لیتوگرافی ساخت نیز در مقایسه با برخی رقبای 14 نانومتری، مصرف انرژی بهینه‌تری را ارائه می‌کند. برگ برنده اصلی 9X در این قسمت را البته باید در زمینه رم و حافظه داخلی جست‌وجو کرد جایی‌که 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء برای این مدل در نظر گرفته شده که این آخری برخلاف اکثر دیگر نمونه‌های مشابه از نوع پر سرعت UFS 2.1 است؛ این حافظه UFS در کاربری‌های روزانه به سرعت بوت کمتر و لود سریع‌تر برنامه‌ها منجر شده و تجربه کاربری روان‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

6- ظرفیت باتری

یکی دیگر از تغییرات مهم آنر 9X در مقایسه با 8X سال گذشته، افزایش ظرفیت باتری از 3,750 به 4,000 میلی آمپر ساعت است که دست این مدل را برای رقابت با دیگر نمونه‌های هم‌رده کاملا باز می‌گذارد. این باتری به گفته شرکت سازنده با یک بار شارژ قادر به نمایش ویدئو برای 12 ساعت و گیم‌پلی تا 7 ساعت خواهد بود که با توجه به اندازه بزرگ صفحه‌نمایش، اعداد قابل توجه‌ای به حساب می‌آیند.