دسته گلی که مهندس اپل به آب داد - لو رفتن نسل بعدی آیفون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1389/1/31
برچسب‌ها : آیفون iPhone ، گیزمودو Gizmodo ، Apple iPhone 3GS ، Apple iPhone 4 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : این دسته گلی بود که گری پاول به آب داد. گری پاول یکی از طرفداران پروپاقرص استیو جابز و فارغ التحصیل سال 2006 از دانشگاه کالیفرنیای شمالی است. او در شرکت اپل به عنوان مهندس نرم افزار بر روی نرم افزار iPhone Baseband -- برنامه کوچکی که برای برقراری تماس در آیفون استفاده می شود -- کار می کند.

در شب 18 مارس -- شب تولد 27 سالگی گری -- او به باری در شهر ردوود کالیفرنیا در 20 مایلی مقر اصلی کمپانی اپل -- رفت. گری بوسیله گوشی آیفون جدیدی که کمپانی اپل به منظور تست در اختیارش گذاشته بود و  برای شناسایی نشدن، در قاب یک گوشی iPhone 3GS معمولی قرار گرفته بود پیامی را از طریق فیس بوک برای دوستانش ارسال کرد. اما این آخرین باری بود که گری گوشی آیفون تستی را که در اختیارش بود دید. گری گوشی را در بار جا گذاشت.

شخصی که گوشی را پیدا کرده بود از افرادی که در بار بودند پرسید آیا کسی گوشی موبایل گم نکرده؟ اما کسی چنین ادعایی نداشت. یابنده و دوستش مدتی منتظر ماندند اما صاحب گوشی باز نگشت. در این مدت او با گوشی بازی می کرد و گمان می کرد که این گوشی یک گوشی iPhone 3GS است. شخص یابنده متوجه ویژگی متفاوتی در این گوشی نشد و شاید تنها دو برچسب که در کنار کلیدهای ولوم چسبیده شده بود کمی خارج از عرف به نظر می رسید. او همچنین سه بار سعی کرد با گوشی عکس بگیرد ولی هر سه بار گوشی از کار افتاد. همچنین شش صفحه برنامه هم بر روی گوشی باز بود که یکی از آنها مربوط به فیس بوک بود و صفحه اختصاصی گری پاول مهندس اپل را نشان می داد.

Gray Powell Facebook

صفحه فیس بوک گری پاول - مهندس اپل که گوشی تستی خود را جا گذاشت

یابنده با خود فکر کرد که فردا گوشی را به صاحبش می رساند. اما روز بعد، پس از آنکه از خواب بیدار شد متوجه شد که گوشی از طریق سرویس MobileMe اپل -- که برای پاک کردن از راه دور اطلاعات گوشی های آیفون گم شده بکار می رود -- از کار افتاده است. پس از این بود که متوجه شد چیزی در گوشی آیفون غریب به نظر می رسد. بدنه خارجی گوشی مشکوک به نظر می رسید و دوربینی در جلوی گوشی بود. بعد از ور رفتن با گوشی توانست قاب قلابی 3GS را باز کند و با یک گوشی براق که تا به حال نظیرش را ندیده بود مواجه شد.

او سعی کرد با کمپانی اپل تماس بگیرد و شخص مربوطه را پیدا کند اما موفق نشد و هر بار در نوبت انتظار باقی ماند. با خودش فکر کرد اگر گوشی را به یکی از فروشگاه های اپل هم برساند احتمالا گوشی توسط فروشنده جوان فروشگاه سر از eBay در خواهد آورد!

دست آخر یابنده گوشی چند هفته بعد آنرا به قیمت 5000 دلار به وبلاگی تخصصی در زمینه محصولات الکترونیکی به نام گیزمودو (Gizmodo) فروخت. گیزمودو ابتدا در مورد اینکه آیا آنچه خریده متعلق به گری پاول مهندس اپل است یا نه شک داشت اما با تماسی که گروه گیزمودو با گری برقرار کردند شکشان به یقین تبدیل شد و همچنین مطمئن شدند که استیو جابز هنوز گری را نکشته!

در کمپانی اپل محصولات جدید و در حال توسعه به شدت تحت نظارت امنیتی هستند تا اطلاعاتی از آنها فاش نشود. حتی پلیس مخفی ویژه ای مراقب درز نکردن اطلاعات این محصولات به بیرون است. کمپانی اپل همواره طی مراسم ویژه ای که معمولاً استیو جابز بازیگر اصلی آن است محصولات جدید خود را معرفی می کند و فاش شدن اطلاعات این محصولات پیش از موعد مقرر می تواند زیان تبلیغاتی هنگفتی به این کمپانی وارد ساخته و علاوه بر آن رقبا را نیز از تلاش های اپل آگاه سازد.

Next Generation iPhone

تصویر احتمالی نسل بعدی آیفون - فاش شده توسط Gizmodo

پذیرفتن ریسک شکایت و بدست آوردن شهرت

این اولین باری نیست که کمپانی Gawker Media صاحب وبلاگ Gizmodo مبالغی را برای کسب خبرهای داغ پرداخت می کند. بطور مثال در اکتبر 2009 این کمپانی مبلغی را به یک محقق 25 ساله پرداخت کرد و اطلاع حاصل کرد که ماجرای "Baloon Boy" -- ماجرایی که طی آن سازنده مبتکر یک بالون ادعا کرد پسر کوچکش در بالون بوده و بالون ناخواسته به هوا برخواسته -- یک حقه بوده و پسربچه در بالون نبوده است. همچنین در ماه ژانویه 2010 وبلاگ دیگری به نام Valleywag که متعلق به Gawker است نیز جوایزی کلان برای دست یابی به اطلاعاتی در مورد کامپیوتر تبلت اپل که در آن موقع شایعه آن بر سر زبانها بود تعیین کرد: 10 هزار دلار برای تصاویر، 20 هزار دلار برای فیلم، 50 هزار دلار برای تصاویر یا فیلم هایی که در آن استیو جابز  تبلت اپل را در دست گرفته باشد و 100 هزار دلار برای یک ساعت در اختیار داشتن نمونه واقعی آن.

اپل هم که از این کار Valleywag رنجیده شده بود و آنرا ترویج سرقت اطلاعات محرمانه کمپانی اپل قلمداد می کرد نامه شکایت آمیزی را به Valleywag ارسال نمود و خواستار لغو این جایزه شد.

البته کاری که گیزمودو انجام داده خالی از ریسک هم نیست و احتمال شکایت کمپانی اپل از این وبلاگ وجود دارد.

ماده 485 قانون جزائی کالیفرنیا اظهار می دارد:

«شخصی که گمشده ای را پیدا می کند و با در اختیار داشتن امکان یافتن صاحب اصلی، بدون آنکه تلاش مقتضی را برای یافتن صاحب اصلی و اعاده گمشده به او بنماید آن مال را به تملک خود در آورده و یا در اختیار شخص غیر محق دیگری قرار می دهد متهم به سرقت محسوب می شود.»

بنابراین با توجه به آنکه یابنده آیفون جدید صفحه فیس بوک گری پاول را دیده بود مطابق این ماده می توان آنرا مجرم شناخت و شاید به همین دلیل است که این شخص نمی خواهد نامش فاش شود.

Gizmodo Alexa Graph

رشد چشمگیر ترافیک سایت Gizmodo بر اساس آمار سایت Alexa در روز نخست افشای اخبار آیفون جدید

اما از دید گیزمودو شاید منافع  این کار و شهرت حاصل از آن به ریسکش بیارزد. مطابق آمار Site Meter این کار گیزمودو 10 میلیون نمایش صفحه را در روز نخست فاش سازی اطلاعات برایش به ارمغان آورده است و آمار سایت Alexa نیز رشد چشمگیر ترافیک این سایت را تأیید می کند.

اپل طی نامه ای که به گیزمودو ارسال داشته خواستار بازپس دادن گوشی شده است.

Next Generation iPhone Compare

مقایسه وجه پشتی iPhone 3GS و گوشی فاش شده توسط Gizmodo

موارد تازه در گوشی جدید آیفون

هرچند ممکن است گوشی پیدا شده بطور کامل مشابه نسخه نهایی نسل بعدی آیفون نباشد اما به احتمال زیاد ویژگی های جدیدی که این گوشی داراست در نسخه بعدی آیفون لحاظ می شود. مطابق اظهارات گیزمودو این ویژگی های جدید عبارتند از:

  • دوربین در جلو گوشی برای چت تصویری
  • بهبود دوربین اصلی پشت گوشی (لنز آن بطور محسوسی بزرگتر از گوشی iPhone 3GS است)
  • مجهز بودن به فلش برای عکاسی
  • استفاده از Micro-SIM بجای SIM استاندارد (مشابه iPad)
  • بهبود صفحه نمایش
  • وجود میکروفون ثانویه در بالای گوشی در کنار جک هدفون که ظاهرا برای حذف نویز محیط بکار خواهد رفت
  • وجود کلید دوبخشی برای تغییر ولوم صوت
  • متالیک بودن کلیدهای پاور، میوت و ولوم

Next Generation iPhone Compare

مقایسه وجه رویی iPhone 3GS و گوشی فاش شده توسط Gizmodo

موارد تغییر یافته در گوشی آیفون جدید

مطابق اظهارات گیزمودو موارد تغییر یافته در گوشی آیفون جدید عبارتند از:

  • بخش خلفی گوشی کاملا صاف است و از جنس شیشه یا سرامیک و پلاستیک براق ساخته شده
  • زوار آلومینیومی که دورتادور گوشی را در بر گرفته
  • صفحه نمایش کمی کوچکتر از صفحه نمایش 3GS (اما ظاهراً با رزولوشن بالاتر)
  • چهارگوش بودن بیشتر
  • 3 گرم وزن بیشتر
  • باطری با اندازه 16 درصد بزرگتر
  • اجزاء داخلی کوچکتر که به منظور باز نمودن فضا برای باطری بزرگتر اندازه آنها تقلیل یافته