جانی آیو از اپل رفت – جدایی معروف‌ترین طراح صنعتی دنیا از کوپرتینو

نمایش خبر

تاریخ : 1398/4/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : جاناتان آیو Jonathan Ive ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : خبری که در روز پنج‌شنبه 27 ژوئن 2019 (6 تیر 1398) در ‌سایت رسمی اپل منتشر شد، علاقه‌مندان به این شرکت محبوب را غافلگیر کرد. جانی آیو (Jony Ive)، مدیر ارشد طراحی اپل، در حال جدا شدن از این کمپانی آمریکایی است. او که به عنوان یکی از معروف‌ترین طراحان صنعتی در دنیا شناخته شده، رهبری تیم طراحی اپل را از مدت‌ها پیش در دست گرفت و در طراحی محصولاتی چون Mac، آی‌پاد، آی‌پد و آیفون، مستقیما نقش داشت. رد پای او را در پروژه‌های عمرانی اپل – از جمله پردیس Apple Park و فروشگاه‌های اپل – نیز می‌توان دید. حال پس از دو دهه فعالیت در اپل، جانی آیو – یا دقیق‌تر، سِر جاناتان پل آیو – قصد دارد شرکت طراحی خود با نام LoveFrom را پایه‌گذاری کند.

Jony Ive is Leaving Apple to Form Independent Design Company

اخیرا ویدئویی که طراحی Mac Pro جدید را معرفی می‌کند، با صدای جانی آیو از سوی اپل منتشر شد. فعالیت‌های طراحی جانی آیو به سخت‌افزار محدود نمی‌شود. iOS 7 با ظاهری دگرگون‌شده، در سال 2013 توسط او معرفی شد. به همین شکل، کمی بعد، نرم‌افزار دسک‌تاپ اپل – که امروزه با نام macOS شناخته می‌شود – نیز توسط جانی آیو دستخوش تغییرات فراوان شد. سال‌ها بود که او با حضور در ویدئوهای اپل، طراحی محصولات را تشریح می‌کرد. اما این اواخر، حضور او در این ویدئوها کم‌رنگ‌تر شده بود.

برخی کارشناسان معتقدند طراحی‌های منحصربه‌فرد جانی آیو بوده که اپل را به ارزشمندترین کمپانی دنیا تبدیل و نسل جدیدی از محصولات مصرفی را معرفی نموده است. با این حساب، جدایی وی از شرکت موضوع ساده‌ای نخواهد بود. به گفته برخی اصحاب رسانه، خبر جدایی معروف‌ترین طراح صنعتی دنیا و کسی که تمام جنبه‌های زیبایی‌شناسی در اپل (از سخت‌افزار و نرم‌افزار گرفته تا معماری) را بر عهده داشته، برای سرمایه‌گذاران و مشتریان اپل، شوکه‌کننده خواهد بود.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، از این تغییر مدیریتی با عنوان "تکامل" یاد نمود و سعی کرد با بیان این ادعا که تیم طراحان اپل در قدرتمندترین وضعیت خود قرار دارد، وانمود کند که اتفاق چندان مهمی رخ نداده است.

تیم کوک در رابطه با همکاری با جانی آیو می‌گوید: «اپل با همکاری مستقیم با جانی آیو در پروژه‌های اختصاصی و همچنین از طریق کار مداومِ تیم طراحی بااستعداد و پرشوری که خودش ساخته، همچنان از وجود وی بهره‌مند خواهد شد. پس از سال‌ها همکاری نزدیک، خوشحالم که رابطه ما به تکامل خود ادامه داده و مشتاقم که تا مدت‌ها در آینده با جانی کار کنم.»

Jony Ive is Leaving Apple to Form Independent Design Company

نیمه نخست سال 2019، بی‌نظمی‌ها و به‌هم‌ریختگی‌های زیادی را برای اپل به همراه داشت. حال، خبر رفتن یک مهره کلیدی مثل جانی آیو از اپل، به دنبال جدایی انجلا ارنتس (Angela Ahrendts)، ریاست بخش خرده‌فروشی اپل، در ماه آوریل، آن هم در شرایطی که تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین فروش آیفون را بی‌ثبات کرده، سرمایه‌گذاران شرکت را بیش از پیش نگران خواهد کرد.

ظاهرا اپل در حال حاضر جانشین مناسبی برای جانی آیو نداشته و پس از جدایی او از شرکت، سمت مدیر ارشد طراحی، تا مدتی خالی می‌ماند. بنا بر آنچه در وب‌سایت اپل آمده، پس از جانی آیو، سرپرستی تیم طراحی اپل را اوِنز هنکی (Evans Hankey) و الن دای (Alan Dye)، بر عهده خواهند گرفت. در حال حاضر، اونز هنکی معاون طراحی صنعتی و الن دای معاون طراحی رابط انسانی در اپل بوده و سال‌هاست که در تیم طراحی اپل، نقش‌های کلیدی و مهمی را ایفا نموده‌اند. پس از رفتن جانی آیو، هر دوی این افراد، نتایج کارهای خود را به جف ویلیامز (Jeff Williams)، مدیر ارشد عملیاتی اپل، گزارش خواهند کرد. جف ویلیامز از آغاز پروژه طراحی اپل‌واچ، روند توسعه این محصول را رهبری کرده و عمده وقت خود را کنار تیم طراحی و در استودیوی آنها صرف خواهد کرد.

رابطه کاری و شخصی جانی آیو و استیو جابز بسیار نزدیک بود و جانی اذعان کرده که درس‌های زیادی از استیو گرفته است. یکی از نخستین محصولاتی که در سال 1998 با همکاری این دو نفر به تولید رسید، iMac بود. پس از درگذشت استیو جابز در سال 2011، جانی آیو در سال 2012 نشان شوالیه را از ملکه الیزابت دریافت کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که پس از مرگ استیو جابز، ادامه دید استراتژیک اپل در سایه زحمات جانی آیو محقق شده و در به ثمر نشستن نوآوری‌های اپل در آینده، او نقش مهم‌تری نسبت به تیم کوک دارد.

Jony Ive is Leaving Apple to Form Independent Design Company

همانطور که گفته شد، جانی آیو قصد دارد کسب‌وکار خود در زمینه طراحی را با تأسیس شرکتی به نام LoveFrom ادامه دهد. این شرکت، رسما در سال 2020 افتتاح خواهد شد. جانی آیو در رابطه با نحوه همکاری‌اش با اپل در آینده، گفته که دیگر کارمند اپل نخواهد بود، اما هنوز هم درگیر برنامه‌های شرکت خواهد ماند و امیدوار است رابطه‌اش با اپل سال‌های متمادی ادامه داشته باشد. وی تأکید کرد که اپل جزو مهم‌ترین مشتری‌های LoveFrrom خواهد بود.

ماهیت شرکت LoveFrom هنوز کاملا مشخص نیست، اما از قرار معلوم جانی آیو برنامه بلندپروازانه‌ای برای کسب‌وکار جدید خود دارد. ظاهرا جانی قصد دارد فعالیت خود را روی تکنولوژی پوشیدنی و بخش سلامت متمرکز کند. علاوه بر این دو حوزه – که هر دو از اولویت‌های استراتژیک اپل نیز به شمار می‌روند – جانی آیو بخشی از کار شرکت را هم به علاقه‌مندی‌های شخصی خود اختصاص خواهد داد. شرکت او فعلا در کالیفرنیا استقرار خواهد داشت. مارک نیوسان (Marc Newson)، دوست قدیمی و همکار جانی در تیم طراحی اپل، یکی از افراد کلیدی در شرکت LoveFrom خواهد بود. به گفته جانی آیو، با پیوستن مجموعه‌ای از افراد خلاق به LoveFrom، دامنه فعالیت‌های شرکت از طراحی فراتر خواهد رفت.

جانی آیو می‌گوید: «محصولاتی وجود دارند که چند سالی‌ست روی آنها کار کرده‌ایم. من واقعا هیجان‌زده‌ام که می‌توانم کار روی آنها را ادامه دهم. چند پروژه جدید هم هست که در توسعه آنها مشارکت خواهم داشت.»  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا