معرفی نوکیا 2.2 – ارزان‌ترین اسمارت‌فون در پروژه Android One

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید وان Android One ، هلیو آ 22 Helio A22 ، Nokia 2.2 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی HMD Global – که در حال حاضر صاحب امتیاز برند نوکیا به شمار می‌رود – به پشتوانه نام نوکیا تاکنون عملکرد قدرتمندی داشته و در رده‌های متنوع قیمت، اقدام به تولید اسمارت‌فون نموده است. این شرکت در بازارهایی مثل هند، در رده گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه رشد سریعی داشته است. در همین راستا، HMD در روز پنج‌شنبه 6 ژوئن 2019 (16 خرداد 1398)، طی یک رویداد مطبوعاتی که در دهلی نو برگزار شد، از جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام نوکیا 2.2 رونمایی کرد. این گوشی بخشی از پروژه Android One گوگل بوده و طبق ادعای HMD، مقرون‌به‌صرفه‌ترین اسمارت‌فونی‌ست که توسط این شرکت در پروژه Android One به تولید می‌رسد.

 

Introducing Nokia 2.2

در بازاری که گرایش به تولید دیوایس‌هایی با اندازه بزرگ دارد، نوکیا 2.2 با ابعادی برابر با 9.3×70.56×145.96 و وزن 153 گرم، گوشی خیلی بزرگی تلقی نمی‌شود. قاب پشتی گوشی – که قابل‌تعویض است – از جنس پلی‌کربنات بوده و پوشش نانوی براق آن، ظاهری زیبا به دستگاه می‌دهد. در مقایسه با بسیاری از اسمارت‌فون‌های تمام-صفحه، نوکیا 2.2 حاشیه‌های ضخیمی دارد (به ویژه پایین آن)، اما در چنین قیمتی نمی‌توان از این مسأله خرده گرفت.

صفحه نمایش نوکیا 2.2 از نوع ال‌سی‌دی بوده و قطری برابر با 5.71 اینچ دارد. رزولوشن نمایشگر، HD+ (معادل 720×1520 پیکسل در نسبت تصویر 19:9) بوده و تراکم آن 293 پیکسل در اینچ است. یک ناچ قطره آب در بالای نمایشگربه چشم می‌خورد و طبق گفته شرکت سازنده، صفحه نمایش از روشنایی 400 نیت پشتیبانی می‌کند.

Introducing Nokia 2.2

متناسب با رزولوشن دستگاه و سایر مشخصات آن، HMD چیپ‌ست نه چندان قدرتمند اما 12 نانومتری Helio A22 (محصول مدیاتک) را برای این گوشی در نظر گرفته است (مقایسه کنید یا نوکیا 2.1 که به تراشه 28 نانومتری اسنپ‌دراگون 425 مجهز شده بود). Helio A22 از 4 هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53) تشکیل شده است. از لحاظ RAM و فضای ذخیره‌سازی، نوکیا 2.2 در دو پیکربندی طراحی شده است: مدل پایه با 2 گیگابایت RAM و 16 گیگابایت حافظه داخلی و مدل پیشرفته‌تر با 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی. با توجه به پشتیبانی از اس‌دی کارت، امکان ارتقای حافظه داخلی فراهم بوده و برخی منابع، حداکثر ظرفیت ارتقا را تا 400 گیگابایت دیگر هم ذکر کرده‌اند.

در مجموعه دوربین، نوکیا 2.2 حرف زیادی برای گفتن ندارد. علی‌رغم اینکه امروزه حتی در برخی اسمارت‌فون‌های رده‌پایین هم دوربین دوگانه جزو استانداردهای پایه به حساب می‌آید، در نوکیا 2.2 به یک دوربین 13 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/2.2) اکتفا شده است. دوربین جلو نیز رزولوشنی برابر با 5 مگاپیکسل دارد. هر دوی این دوربین‌ها قادرند با وضوح 1080p فیلم‌برداری کنند. ظاهرا هر دو دوربین از اچ‌دی‌آر خودکار (AutoHDR) برخوردار بوده و از برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز بهره می‌برند، از جمله توانایی تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور که شرکت سازنده از آن تحت عنوان low-light image fusion (ادغام تصویر کم‌نور) یاد می‌کند.

Introducing Nokia 2.2

در نوکیا 2.2 ردی از حسگر اثر انگشت دیده نمی‌شود، اما جالب است که دوربین جلوی دستگاه امکان تشخیص چهره و قفل‌گشایی گوشی (البته از نوع نرم‌افزاری آن) را فراهم می‌کند. به گفته جوهو سارویکاس (Juho Sarvikas)، مدیر ارشد محصولات در کمپانی HMD، با توجه به اینکه در قفل‌گشایی با این روش، زنده بودن چهره نیز تشخیص داده می‌شود، امنیت دستگاه تأمین خواهد بود. ظرفیت باتری نوکیا 2.2 نیز 3,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده که با توجه به قابل‌تعویض بودن قاب پشتی بدنه، باتری نیز ظاهرا قابلیت تعویض خواهد داشت. این باتری از شارژ 5 واتی پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، نوکیا 2.2 در چارچوب پروژه Android One گوگل به تولید می‌رسد (مقایسه کنید با نوکیا 2.1 که مبتنی بر Android Go بود). این پروژه با تمرکز بر بازار هند و با هدف گسترش تجربه اندرویدی برای صاحبان گوشی‌های رده‌پایین آغاز شد. نوکیا 2.2 با اندروید Pie وارد بازار می‌شود، اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گوشی، آپدیت‌های مربوط به سیستم‌عامل و امنیت آن است. طبق وعده شرکت سازنده، به مدت سه سال، به‌روزرسانی‌های امنیتی به شکل ماهانه برای نوکیا 2.2 ارسال شده و اندروید دستگاه نیز تا دو نسخه بعد قابلیت آپدیت خواهد داشت.

با این حساب، نوکیا 2.2 آماده به‌روزرسانی به اندروید Q بوده و آپدیت به اندروید R نیز تضمین شده است (به گفته شرکت، در این رده از قیمت، نوکیا 2.2 سریع‌ترین بلیط مصرف‌کنندگان به اندروید Q خواهد بود). این امر یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود زیرا اکثر گوشی‌های هم‌قیمت با نوکیا 2.2 حتی به نسخه بعدی اندروید خودشان نیز آپدیت نمی‌شوند. از دیگر امکانات نرم‌افزاری نوکیا 2.2 نیز می‌توان به ویژگی‌های "رفاه دیجیتال" (Digital Wellbeing) اشاره کرد که قابلیت‌هایی چون Dashboard ،App Timers ،Wind Down و Do Not Disturb را در بر می‌گیرد.

Introducing Nokia 2.2

مثل بیشتر گوشی‌های نوکیا که امسال به تولید رسیده‌اند، نوکیا 2.2 نیز از دکمه اختصاصی Google Assistant برخوردار است. این دکمه در لبه سمت چپ گوشی قرار گرفته و با فشار آن، دستیار دیجیتال گوگل به‌راحتی لود می‌شود (بدون نیاز به دادن فرمان صوتی). در صورت فشردن طولانی مدت (یا long press) این دکمه، قابلیت walkie-talkie فعال خواهد شد. Google Lens نیز به صورت پیش‌فرض در این دستگاه پشتیبانی می‌شود.

نوکیا 2.2 یک گوشی دوسیمکارته (از نوع نانو) بوده و از ارتباطات 4G LTE برخوردار است. وای-فای 802.11 b/g/n، بلوتوث نسخه 4.2، پورت مایکرو یو‌اس‌بی و GPS نیز از دیگر امکانات ارتباطی نوکیا 2.2 به شمار می‌روند.

Introducing Nokia 2.2

اسمارت‌فون نوکیا 2.2 در رنگ‌های مشکی و استیل به تولید می‌رسد. شرکت سازنده به زودی کاورهایی را نیز به رنگ‌های صورتی، سبز و آبی و با نام تجاری Xpress-on برای این محصول عرضه خواهد کرد. این گوشی از تاریخ 11 ژوئن (21 خرداد) رسما در بازار هند عرضه می‌شود. قیمت اصلی دیوایس در نسخه 2GB/16GB برابر با 7,699 روپیه و در مدل 3GB/32GB معادل 8,699 روپیه خواهد بود. اما برای مدت محدودی (که تنها تا 30 ژوئن ادامه خواهد داشت)، مدل‌های پایه و پیشرفته این گوشی به ترتیب با قیمت‌های 6,999 و 7,999 روپیه به فروش خواهند رسید. عرضه این گوشی در سایر بازارها هنوز قطعی نیست، اما از آنجا که برخی منابع، قیمت جهانی نوکیا 2.2 را 99 یورو اعلام کرده‌اند، احتمال ورود آن به سایر مناطق دور از انتظار نیست.  

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا