گزارش مالی نوکیا از سه‌ماهه نخست 2019 – بحران هواوی، به سود نوکیا تمام می‌شود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/2/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، نسل پنجم 5G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : ظاهرا نوکیا سال 2019 را با دشواری آغاز کرده، زیرا نتایج مالی فصل اخیر (بر خلاف سال قبل) از زیانی چشمگیر حکایت دارند. این کمپانی فنلاندی در روز پنجشنبه 25 آوریل 2019 (5 اردیبهشت 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه اول سال 2019 را منتشر کرد. طبق این گزارش، فروش نوکیا در سه‌ماهه نخست سال 2019 برابر با 5,032 میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است. اما این درآمد نه تنها سودی برای شرکت در پی نداشته، بلکه 524 میلیون یورو نیز به نوکیا ضرر عملیاتی زده است. با نگاه به نتایج مالی فصل اخیر، متوجه می‌شویم که بخش قابل توجهی از این ضرر – یعنی 254 میلیون یورو – در بخش کسب‌وکار شبکه‌های نوکیا به بار آمده است.

Nokia Q1 2019 Financial Results

در سه‌ماهه نخست سال 2018، کسب‌وکار شبکه نوکیا 46 میلیون یورو سود را برای شرکت در پی داشت، اما همان طور که گفته شد طی سه‌ماهه اخیر، نوکیا در این بخش متحمل زیانی معادل 254 میلیون یورو (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 283 میلیون دلار) شده است. علت اصلی این زیان‌دهی، سرمایه‌گذاری کلان نوکیا در حوزه فناوری 5G مرتبط دانسته شده است که هنوز به سوددهی منجر نشده، زیرا این شرکت نتوانست تجهیزات مخابراتی 5G را به موقع تأمین کند. همچنین، به گفته شرکت، جنجال امنیتی اخیر در رابطه با هواوی، برخی مشتریان را به ارزیابی مجدد تأمین‌کنندگان‌شان واداشته و همین امر فشار زیادی را برای سرمایه‌گذاری به نوکیا وارد کرده است.

به دنبال انتشار گزارش مالی نوکیا، ارزش سهام این شرکت در روز پنجشنبه با 9 درصد افت، به 4.68 یورو در هر سهم کاهش یافت، که پایین‌ترین قیمت سهام نوکیا در 6 ماه اخیر محسوب می‌شود. به باور برخی تحلیلگران، با در نظر گرفتن اتفاقاتی که طی چند ماه اخیر برای هواوی رخ داده، نوکیا فرصت خوبی برای پیشرفت در بازار پیدا خواهد کرد. همان طور که می‌دانید، دولت آمریکا به بهانه اینکه تجهیزات مخابراتی هواوی ممکن است زمینه جاسوسی برای دولت چین را فراهم کند، ضمن تحریم این شرکت، سایر کشورهای هم‌پیمان خود را نیز به ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی ترغیب کرده که البته هواوی همواره این اتهامات را رد نموده است.

کمپانی سوئدی اریکسون و شرکت چینی هواوی، مهم‌ترین رقبای نوکیا در عرصه جهانی هستند. هفته پیش شرکت اریکسون گزارش مالی سه‌ماهه نخست 2019 را منتشر کرد که نشان می‌دهد سود این شرکت فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. بر همین اساس، کمپانی اریکسون می‌تواند چشم‌انداز خود از بازار جهانی شبکه‌های مخابراتی را فراتر از قبل تصور کند.

Nokia Q1 2019 Financial Results

Rajeev Suri مدیرعامل و ریاست شرکت نوکیا

نوکیا در روز پنجشنبه، همزمان با انتشار گزارش مالی، گفت: «با توجه به نگرانی‌های امنیتی، برخی مشتریان در حال ارزیابی مجدد فروشندگان‌شان هستند [و همین امر] فشار کوتاه‌مدتی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند تا [بتوان] به منافع بلندمدتی دست یافت.» نوکیا قرار بود تا پایان سه‌ماهه اول به فروش خالص 200 میلیون یورویی (معادل 222 میلیون دلار) از پیاده‌سازی فناوری 5G در آمریکای شمالی دست یابد، اما این امر محقق نشد و لذا نتایج مالی سه‌ماهه نخست از این امر تأثیر پذیرفت. نوکیا انتظار دارد این میزان از سود در طول سال حاصل شود.

ارائه محصولات 5G با سرعت‌های مختلف از یک سو و مجموعه‌ای از مشتریان مختلف از سویی دیگر، دو عاملی هستند که به اعتقاد برخی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، موجب شدند تا نوکیا سه‌ماهه دشوارتری را (در مقایسه با اریکسون) تجربه کند. به گفته میکائیل راوتانن (Mikael Rautanen)، تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی Indered، هرچند که وضعیت نامشخص هواوی در کوتاه‌مدت عواقب نامطلوبی برای نوکیا در پی داشته، اما در درازمدت فرصت‌های مناسبی را برای این کمپانی فراهم خواهد آورد، زیرا در شرایط کنونی، اپراتورهای تلفن همراه تصمیم‌های خود برای سرمایه‌گذاری را به تعویق می‌اندازند. وی در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد نوکیا هنوز محصولاتش را کاملا به 5G به‌روزرسانی نکرده است.» به اعتقاد راوتانن، شاید طبق گفته مسئولین نوکیا، این امر در عوامل بیرونی – مثل استانداردها و قوانین – ریشه داشته باشد، اما بدون شک عوامل داخلی مربوط به خود شرکت نیز در این مسأله بی‌تأثیر نبوده‌اند.

Nokia Q1 2019 Financial Results

نوکیا در ژانویه هشدار داده بود که سه‌ماهه نخست سال 2019، نتایج ضعیفی را در بر خواهد داشت. اگر نتایج مالی نوکیا را با معیار non-IFRS (یعنی معیاری که از استانداردهای بین‌المللیِ گزارش مالی تبعیت نمی‌کند) بیان کنیم، این کمپانی در پایان فصل اول 2019، زیانی عملیاتی معادل 59 میلیون یورو را متحمل شده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، با همین معیار، 239 میلیون سود کسب کرده بود. جالب آنکه طبق یکی از نظرسنجی‌های رویترز، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که نوکیا در این سه‌ماهه به سودی معادل 175 تا 457 میلیون یورو دست پیدا کند.

از زمان اوج‌گیری فروش شبکه‌های 4G در اواسط دهه جاری میلادی تاکنون، صنعت شبکه‌های مخابراتی با کاهش تقاضا مواجه شده و در حال حاضر چشم امید این صنعت به چرخه جدید ارتقای شبکه‌ها به 5G دوخته شده است. طبق ادعای نوکیا، این شرکت تا به حال 36 قرارداد تجاری در زمینه 5G را منعقد کرده، اما با این حال باز هم مثل ماه ژانویه، بازاری راکد را برای سال 2019 پیش‌بینی کرده است. طبق برآورد نوکیا، سود هر سهم نوکیا در سال 2019 بین 0.25 تا 0.29 یورو و در سال 2020 بین 0.37 تا 0.42 یورو تخمین زده شده است.  

منبع : Nokia