پیش‌بینی ترندفورس از وضعیت پنل‌های LTPS در سال 2019- افزایش تقاضا، عامل تعادل بازار

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، OLED ، LCD ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : جدیدترین گزارش WitsView، یکی از زیرمجموعه‌های ترندفورس، از بازار پنل‌ نشان می‌دهد که قیمت‌های پایین و بلوغ فناورانه به طور قابل ملاحظه‌ای پذیرش پنل‌های ساخته‌شده با فناوری LTPS (سیلیکون پلی‌کریستال با حرارت پایین) را در میان سازندگان اسمارت‌فون گسترش داده است. کارشناسان این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند که سهم دستگاه‌های مجهز به پنل‌های LTPS در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند از 37.6 درصد در سال 2018 به 41.6 درصد در سال 2019 افزایش یابد. با این حال، تأمین‌کنندگان روند گسترش ظرفیت تولید پنل‌های LTPS را به پایان رسانده‌اند؛ چرا که به تدریج در حال انتقال تمرکز تولید و فناوری خود به نمایشگرهای AMOLED هستند.

TrendForce LTPS Display Market Prediction Report 2019

پژوهشگران WitsView پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2019 رونق فناوری پنل‌های LTPS همچنان ادامه یابد و از نظر عرضه و تقاضا، مناسب‌‌ترین وضعیت بر بازار این محصولات حکمفرما باشد.

بویس فن (Boyce Fan)، مدیر پژوهشی WitsView، عقیده دارد که فعال‌سازی خط تولید LTPS نسل 6 در چین نه تنها باعث گسترش ظرفیت کلی تولید شده، بلکه رقابت بر سر قیمت را در میان تأمین‌کنندگان به تدریج افزایش داده است. به علاوه، تأمین‌کنندگان این نوع از پنل، پیوسته فرآیندهای خود را برای ساخت LTPS بهبود می‌بخشند و به طور کلی در این زمینه به سطح قابل قبولی از بلوغ فنی رسیده‌اند. از این رو، سازندگان اسمارت‌فون در حال حاضر تمایل بیشتری به پذیرش پنل‌های LTPS دارند؛ فناوری ساختی که حضور و شهرت آن در بازار به سرعت افزایش یافته است.

از سوی دیگر، کاهش قیمت پنل‌های LTPS به سبب ظهور روند‌های جدید در طراحی اسمارت‌فون و ساخت پنل تسهیل شده است. بویس فن در این زمینه می‌گوید: «نمایشگر دستگاه‌ها بزرگ‌تر شده، زیرا در حال حاضر طراحی تمام‌صفحه جریان اصلی حاکم بازار است». از دید او، بریدگی بالای صفحه‌نمایش و استفاده از بسته COF (کوتاه‌شده chip-on-film به معنی تراشه روی لایه) برای آی‌سی‌های درایور تصویر، ساخت پنل را با چالش‌های بیشتری روبرو ساخته و مقدار شیشه‌های دورریز را در طول این فرآیند افزایش داده است. به این ترتیب، سطح شیشه مورد نیاز برای تولید پنل‌های اسمارت‌فون به منظور جبران نرخ بازده پایین‌تر افزایش یافته است که به نوبه خود بازار LTPS را به تعادل پایدارتر میان عرضه و تقاضا سوق می‌دهد.

TrendForce LTPS Display Market Prediction Report 2019

سهم بازار فناوری‌های ساخت صفحه‌نمایش موبایل

تأمین‌کنندگان پنل برای تولید پنل‌های اسمارت‌فون تمرکز خود را به فناوری AMOLED تغییر داده‌اند و اینک ظرفیت تولید آن‌ها در این زمینه به سرعت در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید پنل‌های AMOLED رشد خود را در چند سال آینده ادامه دهد؛ تا جایی که ممکن است بازار دچار مازاد تولید گردد. در مقابل، رشد ظرفیت تولید پنل‌های LTPS با کاهش مواجه خواهد شد. از آنجا که در حال حاضر قیمت پنل‌های LTPS نسبتا پایین است، پتانسیل بیشتری برای افزایش مصرف ظرفیت LTPS وجود دارد، زیرا سازندگان اسمارت‌فون به دنبال راه‌هایی برای ارتقاء مشخصات سخت‌افزاری دستگاه‌های خود هستند. به علاوه، فناوری LTPS به تدریج در صفحه‌نمایش‌های درون وسایل نقلیه و نوت‌بوک‌ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پژوهشگران WitsView بر این باورند که بازار پنل‌های LTPS از تولید بیشتر از حد نیاز دور خواهد شد و در کوتاه‌مدت به تعادل پایداری خواهد رسید.

در ادامه این گزارش WitsView به این نکته اشاره کرده است که دورنمای حفظ رهبری کنونی بازار پنل‌های LTPS در چند سال آینده، به میزان پیشرفت تولیدکنندگان چینی در توسعه فناوری AMOLED بستگی دارد. بر اساس پیش‌بینی پژوهشگران این موسسه، فشار عرضه در بازار AMOLED تا سال 2020 به سطح بسیار بالایی خواهد رسید. چنانکه تا سال 2020 برخی از خطوط جدید تولید در چین نیز برای مدت بیش از یک سال در وضعیت عملیاتی قرار خواهند داشت و این رشد ظرفیت در کنار افزایش مورد انتظار در هزینه و جنبه‌های فنی فرآیند تولید، احتمالا باعث ساخت میزان بیشتری از پنل‌های AMOLED خواهد شد و سهم بازار LTPS را در آن زمان با تهدید مواجه خواهد ساخت.

TrendForce LTPS Display Market Prediction Report 2019

در نهایت، می‌توان از گزارش WitsView نتیجه گرفت که رقابت تنگاتنگ میان دو فناوری LTPS و AMOLED به طور خاص در بازار اسمارت‌فون‌های میان‌رده تا پیشرفته دیده می‌شود و در آینده نیز تشدید خواهد شد. هنگامی که استفاده از AMOLED از فناوری LTPS پیشی گیرد و به جریان اصلی در اسمارت‌فو‌ن‌های رده میانی تا پیشرفته تبدیل شود، شرایط مازاد تولید در بازار LTPS مجددا ظاهر خواهد شد و تأمین‌کنندگان این پنل‌ها برای کاهش تأثیر این سناریو، تلاش‌های تبلیغاتی خود را در رده‌های پایین‌تر بازار متمرکز خواهند کرد. رویکردی که به نوبه خود کاهش سهم بازار برای فناوری a-Si (یا سیلیسیم آمورف که فرمی بدون بلورینگی از سیلیسیم است و برای ساخت نمایشگرهای ال‌سی‌دی به کار می‌رود) را در بخش رده‌پایین بازار شتاب خواهد بخشید. تأمین‌کنندگان پنل‌های LTPS همچنین می‌توانند ترکیب محصولات خود را برای تاکید بیشتر روی کاربردهای دیگر نمایشگرها تنظیم کنند. در مجموع، تمرکز بر بخش‌های پایین‌رده به عنوان بازار هدف و تولید محصولات متفاوت برای کاربردهای دیگر، احتمالا بخش اصلی راهبرد فعالان این صنعت برای کاهش تأثیر ناشی از بلوغ فناوری AMOLED خواهد بود.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا