تلاش گوگل درجهت مهاجرت برنامه‌نویسان از Eclipse به Android Studio

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/4/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، اندروید استودیو Android Studio ، اکلیپس Eclipse ، برنامه نویسی Programming ، محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار IDE (Integrated Development Environment) ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : برای توسعه نرم‌افزار در اندروید محیط‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارد که در این میان Eclipse و Android Studio از محبوبیت بیشتری در بین کاربران برخوردارند. هر کدام از این محیط‌ها -- که در اصطلاح IDE یا محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار نیز نامیده می‌شوند -- ویژگی‌های خاص خود را دارند. Eclipse در ابتدا فقط برای توسعه برنامه‌های جاوا استفاده می‌شد ولی با نصب پلاگین‌های مختلف امکان توسعه زبان‌های مختلف نیز فراهم می‌شود. به عنوان مثال کاربران با نصب پلاگین‌های ADT (ابزار‌های توسعه اندروید) می‌توانند در محیط Eclipse به برنامه‌نویسی برای اندروید بپردازند. اما Android Studio با Eclipse متفاوت بوده و به طور اختصاصی توسط شرکت گوگل برای توسعه برنامه‌های اندرویدی و بر اساس برنامه IntelliJ IDEA شرکت JetBrains طراحی شده است. این محیط برنامه‌نویسی -- که ابتدا به صورت نسخه پیش‌نمایش در می 2013 و سپس در قالب نسخه بتا در ژوئن 2014 عرضه شده بود -- در دسامبر سال گذشته به طور رسمی در اختیار کاربران قرار گرفت. حال گوگل درصدد آن است که Android Studio را بیش از پیش مطرح کرده و آن را به عنوان مهم‌ترین ابزار در برنامه‌نویسی اندروید معرفی نماید.

وبلاگ رسمی توسعه‌دهندگان اندروید در روز جمعه 26 ژوئن 2015 (5 تیر 1394) اعلام کرد که در راستای ارتقای Android Studio، گوگل تصمیم گرفته که تا پایان سال 2015 پشتیبانی خود را از دیگر ابزار‌های توسعه اندروید -- از جمله پلاگین‌های ADT در Eclipse -- متوقف کند. ADT در زمان خود بسیار کارآمد بود و کاربر با استفاده از آن می‌توانست پروژه‌های اندرویدی را راه‌اندازی کند، رابط‌های کاربری متنوعی برای اپلیکیشن‌ها طراحی کند و پروسه‌های اشکال‌زدایی (debug) را برای اپلیکیشن‌ها اجرا نماید. ولی ضعف‌های آن، از جمله نیاز به نصب پلاگین‌های متعدد برای انجام کار‌های خاص، برخی کاستی‌ها در تکمیل کد (code completion) و رابط کاربری ضعیف‌تر (در مقایسه با Android Studio) زمینه را برای مهاجرت از این محیط برنامه‌نویسی فراهم کرده است.

Android Studio - اندروید استودیو

گوگل خاطرنشان کرد که در چند ماه پیش رو، سایر ابزار‌های مستقل (مانند Trace Viewer و DDMS) و هم‌چنین Android NDK (ابزار برنامه‌نویسی اندروید به زبان ++C) نیز در Android Studio پشتیبانی خواهند شد. از این رو پروسه گذار از Eclipse به Android Studio چندان طول نخواهد کشید. در این میان گوگل سعی در تشویق کاربران برای روی آوردن به این محیط برنامه‌نویسی داشته و توصیه می‌کند که توسعه‌دهندگان، ادامه پروژه‌های اندرویدی خود را در Android Studio کامل کنند. جمال ایسان (Jamal Eason)، مدیر تولید اندروید، در وبلاگ رسمی توسعه‌دهندگان اندروید می‌نویسد:

«اگر تا به حال تصمیمی برای انتقال پروژه‌های خود به محیط Android Studio نداشته‌اید، هم‌اکنون وقت آن رسیده است. برای شروع، ابتدا Android Studio را دانلود و نصب کنید. انتقال یک پروژه اندرویدی، که قبلا در Eclipse ADT نوشته شده، به محیط Android Studio بسیار ساده است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید کافی است مسیر File → New→ Import Project را بپیمایید.

Android Studio - اندروید استودیو

برای اطلاع از جزییات بیشتر در زمینه مهاجرت به Android Studio می‌توانید راهنمای مهاجرت را مطالعه نمایید. هم‌چنین به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره Android Studio و آگاهی از سیستم ساخت (build system) آن نیز می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.»

ناگفته نماند که این بدان معنا نیست که برنامه‌نویسی برای اندروید در Eclipse متوقف خواهد شد. توسعه‌دهندگان می‌توانند همچنان در محیط Eclipse به نوشتن برنامه‌های اندروید ادامه دهند، ولی گوگل، پس از اتمام سال میلادی جاری، از پشتیبانی و ارائه به‌روز‌رسانی برای پلاگین‌های ADT در Eclipse خودداری خواهد کرد. در وبلاگ توسعه‌دهندگان اندروید می‌خوانیم:

«ما تلاش خود را بر روی Android Studio متمرکز کرده‌ایم تا تیم طراح ما بتواند تجربه‌ای عالی از برنامه‌نویسی را در محیطی یکپارچه در اختیار کاربران قرار دهد. البته ابزار‌های توسعه اندروید در Eclipse همچنان در جامعه متن‌باز به حیات خود ادامه می‌دهند.» به علاوه آنکه Eclipse در پروژه‌ای با نام Andmore project قصد دارد با فراهم کردن امکانات بیشتر، برنامه‌نویسان اندروید را راضی نگه دارد.