ترفند کوانتومی برای وسایل موبایل حساس به فشار

نمایش خبر

تاریخ : 1388/11/22
برچسب‌ها : فیزیک کوانتوم Quantum Physics ، تونلینگ Tunelling ، Peratech ، QTC ، حساس به فشار Pressure-Sensitive ، صفحه نمایش لمسی Touch Screen ، گرز کوانتومی Quantum Mace ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : با استفاده از ماده تولید شده توسط شرکتی انگلیسی که از یکی از ترفندهای فیزیک کوانتوم بهره می برد، گوشی های موبایل و دیگر وسایل دستی به زودی می توانند به صفحات لمسی و کلیدهای حساس به فشار مجهز شوند.

این فناوری به عنوان مثال حرکت طوماری (Scrolling) سریعتر را در فهرست های طولانی و صفحات وب با افزایش فشار اعمال شده ممکن می سازد.

بخشی از کمپانی سامسونگ که اجزاء گوشی موبایل را میان چندین سازنده گوشی توزیع می کند اکنون اجازه استفاده از فناوری "کامپوزیت تونل زنی کوانتومی (Quantum Tunnelling Composite)" را دریافت نموده است.

این روش می تواند در وسایل گوناگون از گوشی های موبایل گرفته تا GPS های دستی مورد استفاده قرار گیرد.

در ماه ژانویه شرکت Nissha -- تولید کننده ژاپنی صفحات لمسی -- نیز اجازه استفاده از این روش را از شرکت Peratech سازنده ماده کامپوزیت QTC که دفتر مرکزی آن در یورکشایر واقع است دریافت نمود.

البته به عنوان بخشی از توافق نامه حق استفاده، شرکت Peratech نمی تواند نام سازندگان گوشی موبایل، وسایل بازی و دیگر وسایل را که به زودی از این تکنولوژی در مجموعه ای از وسایل جدید استفاده می کنند فاش نماید.

در کنار کنترل حرکت طوماری، حساسیت به فشار می تواند راه را برای "بعد سوم" در صفحات نمایش لمسی باز نماید.

به عنوان مثال، بجای تعدادی صفحه "2 بعدی" از برنامه ها، آنها می توانند بر اساس نوعشان گروه بندی شده و در یک صفحه نمایش داده شوند و آنگاه می توانیم با فشار یک انگشت در بین اعضای یک گروه حرکت کرده و برنامه دلخواه را انتخاب کنیم.

گرز کوانتومی (Quantom mace)

Spiky image of QTC particles

این ذرات گرزی شکل از فیزیک کوانتوم برای کنترل جریان استفاده می کنند

این ماده کامپوزیت از نانوذرات رسانای خارگونه، مشابه گرزهای کوچک قرون وسطایی، که بطور یکنواخت بر روی سطح یک پلیمر پراکنده شده اند استفاده می کند.

هیچ یک از این توپ های خاردار با یکدیگر در تماس نیستند اما هرچه به یکدیگر نزدیکتر می شوند احتمال آنکه دستخوش پدیده ای کوانتومی به نام "تونلینک (tunneling)" شوند بیشتر می شود.

تونلینگ یکی از اثرات مکانیک کوانتومی است که تعبیرات ارائه شده توسط خلف خود یعنی فیزیک" کلاسیک" را به چالش می کشد.

بطور ساده، مکانیک کوانتومی بیان می دارد که احتمال ناچیزی وجود دارد که مطابق این احتمال ذره ای که به دیواری پرتاب شده است توسط اثری تحت عنوان "تونلینگ" از دیوار عبور کند.

بطور مشابه ماده ای که اطراف این توپ های خاردار را پوشانده است مانند دیواری در برابر جریان الکتریکی عمل می کند. اما با نزدیکتر شدن توپ ها به یکدیگر، هنگامی که آنها توسط فشار انگشت فشرده شده یا تغییر شکل می دهند، احتمال آنکه بار الکتریکی از میان این ماده تونل زنی نماید بیشتر می شود.

نتیجه نهایی آن است که فشار بیشتر بر روی این ماده به آهستگی باعث افزایش جریان از داخل آن می شود.

Navigation key that uses peratech QTC

کلید حساس به فشار را می توان در یکی از گوشی های موجود در بازار مشاهده نمود

روش QTC به ویژه برای ساخت وسایل نازک مناسب است . سوئیچ های QTC حساس به فشار می توانند با ضخامتی برابر 70 میکرومتر ساخته شوند -- نزدیک به ضخامت یک موی انسان.

QTC از سوئیچ های مبتنی بر آنچه "پلیمرهای رسانا" نامیده می شود بهتر است، چرا که سوئیچ های QTC تا زمانی که فشار داده نشده اند جریانی از خود عبور نمی دهند و این امر سبب بهبود کارآیی کلی سیستم می گردد.

سامسونگ الکترومکانیکس (متعلق به کمپانی سامسونگ) اکنون QTC را در سوئیچ های حرکتی که در گوشی های هوشمند آنها را دیده اید بکار برده است. علاوه بر کلید های بالا، پائین، چپ، راست و کلید مرکزی، عملکرد کلیدهای بالا و پائین حساس به فشار است.

این ویژگی برای کنترل سرعت حرکت طوماری، بطور مثال هنگام مرور فهرست طویلی از ایمیل ها مفید است.

فیلیپ تایسون مدیر عامل کمپانی Peratech می گوید: «این مدل می تواند به طرق گوناگون دیگری مثلاً در بازی ها مورد استفاده قرار گیرد: به عنوان مثال برای کنترل شدت پرشی که می خواهم انجام دهم یا سرعت دویدنی که می خواهم داشته باشم.»

او به بخش خبری بی بی سی گفت: «قابلیتی که ما آنرا داریم برای علم الکترونیک نیز فراهم آورده شده و آن احساس میزان تماس و میزان اعمال نیرو است.»

رباتیک از دیگر کاربردهایی است که شرکت Pretech درگیر آن است. بنا به گفته آقای تایسون در حالی که تاکنون کارهای زیادی برای ایجاد حساسیت به فشار و تماس در انگشتان ربات ها انجام پذیرفته، اینک می توان به سمت ساختن ربات هایی که تمامی سطح آنها به فشار حساس است -- شبیه به خود انسان ها -- حرکت نمود.

منبع : بی بی سی


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا